Gå till innehåll

Grundläggande kunskap


Gäst al6

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle ta och höja kunskapen lite på forumet. Tänker gå igenom hur alla program, under alla OS, är uppbygda.

Alla program ser förenklat ut såhär:

Huvuddel (Argument)

{

Programmets kod

Returnera

}

När man startar ett program kallas Huvuddelen, och koden exekveras. När programmet ska avslutas returneras en status till operativsystemet, denna status kan säga olika saker men oftast är det bara om programmet kördes ordentligt eller inte. Nu till det många missat; Huvuddelen kan ta emot så kallade argument, dvs data som skickas in till programmet vid start. Funktionen "Öppna fil med..." bygger på exakt detta; att man direkt kan skicka in data till programmet, som då direkt kan utföra det man önskar.

Alla argument delas med tecknet " ", dvs mellanrumstecknet. När du öppnar ett dokument med Anteckningar, skickar Windows med argumentet "C:\Mina Dokument\Min Fil.txt" (exempel), så att programmet Anteckningar direkt kan öppna filen vid start. Man kan även dra vilken fil som helst och släppa på valfritt program så kommer Windows att öppna programmet med filen du släppte. Det kan låta självklart med många har missat detta.

Många tror att kommandon i kommandotolken är som heliga texter som måste skrivas in exakt, men sanningen är den att man först skriver det program man vill starta, följt av alla argument man vill skicka in till programet skiljda av mellanrum:

echo "Tjenare!"

Är ett exempel där man kör programmet (eller kommando) echo, och ger det argumentet "Tjenare!". Detta är en finess som har funnits sedan urminnes tider, men det är ändå många folk som inte vet vad som händer under ytan när man väljer "Öppna fil med...". Nu lär ni iaf veta grunderna i hur exakt alla program fungerar, och hur programmen kan öppna filer.

Simpel kunskap ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... inte jag heller.

Ok, jag fick minnet uppfriskat att man kan släppa en textfil på anteckningar eller en mp3 på mediaplayer så spelas den upp... Men det är enklare att dubbelklicka på respektive fil... detta använde man ju i Win 3.11 och Win 95

Men ändå... tur att det finns människor med djupa programmeringskunskaper...

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

print är väl om du ska skriva ut via dos ?

så echo och print är inte samma i dos sammanhang....

:meny

cls

echo En simpel meny

echo 1= Gå till nästa

echo 2= Avsluta

echo Ditt val?

set /p val=

if "%val%"=="1" goto next

if "%val%"=="2" exit

goto meny

:next

cls

echo Gå till nästa

pause

osv...

Man får börja lågt o sikta högt :lol::wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...