Gå till innehåll

Känner inte igen externa hårddisken


aake

Recommended Posts

Hej

Jag har en 3,5 sata hårddisk(Samsung 500GB) som jag har stoppat i ett hårddiskkabinett(Integral). När jag har anslutit den externa hd till min bärbara dator via USB eller e-sata och tittar i utforskaren så dyker den upp där som "HD DVD-ROM-enhet(G:)". Klickar jag på den får jag till svar "Sätt in en disk i HD DVD-ROM-enhet (G:)".

I Vistas Administrationsverktyg har jag formatterat hårddisken(ntfs).

Vad ska jag göra för att hårddisken att fungera?

//aake

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter knepigt... så hur ser enheten ut i Diskhanteringen ? (Högerklick på Dator och välj Hantera)

Har enheten en Disk eller CD-ROM ikon där och har den tilldelats enhetsbeteckning G: ?

Har du disken ansluten när du startar upp datorn ?

(Om jag ansluter en extern eSATA disk efter uppstart så måste jag öppna Enhetshanteraren och

"Sök efter maskinvaruförändring" för att disken skall visa sig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter knepigt... så hur ser enheten ut i Diskhanteringen ? (Högerklick på Dator och välj Hantera)

Har enheten en Disk eller CD-ROM ikon där och har den tilldelats enhetsbeteckning G: ?

Har du disken ansluten när du startar upp datorn ?

(Om jag ansluter en extern eSATA disk efter uppstart så måste jag öppna Enhetshanteraren och

"Sök efter maskinvaruförändring" för att disken skall visa sig.)

I utforskaren har den CD-ROM ikon, men inte i diskhanteraren, där är det en Disk-ikon.

- Disk 1, Standard 465,76 GB, Online. Felfri(Aktiv, Primär partion).

I egenskaper för Samsung HD501LJ USB Device finns en del info bl.a partitionstyp som är Master Boot Record. Jag har testat att ha den ansluten när jag startar men det verkar inte vara någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en Disk i Diskhanteraren men en CD/DVD i Utforskaren så...

prova att "Ändra Enhetsbeteckning..." för disken i Diskhanteraren så den får en annan bokstav (X:)

Det var det som behövdes, sen fungerade det!

Mange takk!

//Aake

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...