Erik07 Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 ska köpa en bärbar dator och jag är väldigt "Nojig" av mig när det gäller RAM minne. Tänkte fråga er om jag köper en dator med 3Gb RAM och det står att Grafikkortet kan ta upp till 1,340 MB och det är 1.3GB RAM ungefär, betyder inte det då att jag får in i datorn bara 1.7GB RAM eftersom Grafikkortet använder 1,3GB ? det står här info: Graphics Mobile Intel® GMA 4500MHD memory : up to 1,340 MB total available graphics memory with 4 GB system memory Det står 4GB men jag får den med 3GB snälla om någon kan hjälpa mig med detta : att förstå detta hur det funkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Grafikkortet lånar från det 'vanliga' minnet, hur mycket beroende på hur mycket 'vanligt' det finns totalt. Och så är det inställbart i BIOS hur stor del Grafiken totalt får ta, så brukar det vara. Har du t ex 4Gb och kör XP, så kommer du inte att 'förlora' nånting eftersom XP max kan använda ca 3Gb, dvs den extra 1Gb går då helt o hållet till Grafiken. I ditt fall med totalt 3Gb så kommer sannolikt Grafiken att använda max 512Mb eller kanske 768Mb, resten har du kvar som arbetsminne, vilket oftast räcker mer än väl. Men, som sagt, det är inställbart hur mycket Grafiken ska tilldelas. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik07 Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 men nu så står det på hemsidan att det kan ta upp till 1,340 men då har jag bara 1.7GB RAM på min nya laptop eller hur ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 Du måste läsa manualen, det kan ju handla om att de siffrorna beror på hur mycket den har från början att ta av. Manualen lär ju finnas för download på tillverkarens/försäljarens hemisda. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts