Gå till innehåll

Kopiera en diskett till USB-minne!


Recommended Posts

God kväll!

Nu till min undran! [Formaterat USB-minne] Fungerar det med att man kan kopiera från en diskett till ett USB-minne och få USB´n att bli autostartande? Tänker närmast på som man gjorde förut, kopiera A: till A: eller A: till B: Det blev ju en exakt kopia av disken.

(Vista har ju robocopy). Går det att använda till detta?

Tänker närmast på att, kopiera A: till ex. USB´n som har enhetsbeteckningen (X: t.ex).

Eller måste jag gå tillväga på något annat sätt?

Har en startdiskett som jag är mycket mån om. Gjorde en startmeny i autoexec bl.a.

1. Starta datorn med CD

2. Starta datorn utan CD

3. Starta minimal osv....

Så jag undrar bara, fungerar det ovanstående som skrivits, eller?

Mvh/ sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.raymond.cc/blog/archives/2007/1...drive-bootable/

Förutsättningen är ju att din dator klarar av att boota från USB.

Men att kopiera innehållet från en diskett till en USB, går nog inte, det är inte samma filsystem osv.

Man kan ju inte formatera ett USB-minne och göra det bootbart från Windows Utforskaren, som man kan om man högerklickar på en diskett och väljer Skapa MS-Dos bootdisk.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.raymond.cc/blog/archives/2007/1...drive-bootable/

Förutsättningen är ju att din dator klarar av att boota från USB.

Men att kopiera innehållet från en diskett till en USB, går nog inte, det är inte samma filsystem osv.

Man kan ju inte formatera ett USB-minne och göra det bootbart från Windows Utforskaren, som man kan om man högerklickar på en diskett och väljer Skapa MS-Dos bootdisk.

/LbL!

Joda! Min dator klarar att boota från USB´n. Men att överföra diskettens filer till USB´n, så att denna sticka blir som en diskett, det är just nu för mig en gåta!

Har ej testat så noga, men skulle vara tacksam om jag fick help! Thank´s....

Mvh// sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man kan kopiera en diskett till USB så USB blir startbart. Det är bara att läsa disketten från sektor 0 och skriva allt till adress 0 på USB, alltså göra en exakt kopia av disketten till USB. Samma sak kan göras på Hårddiskar, CD, DVD you name it. Bootbart = när sektor / adress 0 har en MBR med en bootsignatur på address 510, simpelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...