Gå till innehåll

Windows Defender


agakhan

Recommended Posts

Här finns den förmodade lösningen! Hoppas du kan läsa engelska, annars få du hojta till så fixar vi nån sorts översättning! ;)

http://support.microsoft.com/kb/931849

Tack e-son. Hjälpte inte. De ville att jag avinstallerar Defender. Kan inte av installera då det tydligen inte finns någonstans. Jag kan inte ominstallera Defender för då får jag svar att det går inte för det ingår i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son. Hjälpte inte. De ville att jag avinstallerar Defender. Kan inte av installera då det tydligen inte finns någonstans. Jag kan inte ominstallera Defender för då får jag svar att det går inte för det ingår i Vista.

Jag tänkte närmast på den 3:e delen där man registrerar om alla dll-filerna.... en sorts reparation av Defender!

Gå till "Start / Kör" Och skriv i tur och ordning:

regsvr32 wuapi.dll

regsvr32 wuaueng.dll

regsvr32 wucltui.dll

regsvr32 wups.dll

regsvr32 wuweb.dll

regsvr32 atl.dll

regsvr32 softpub.dll

regsvr32 wintrust.dll

regsvr32 initpki.dll

regsvr32 mssip32.dll

Tryck OK mellan varje!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte närmast på den 3:e delen där man registrerar om alla dll-filerna.... en sorts reparation av Defender!

Gå till "Start / Kör" Och skriv i tur och ordning:

regsvr32 wuapi.dll

regsvr32 wuaueng.dll

regsvr32 wucltui.dll

regsvr32 wups.dll

regsvr32 wuweb.dll

regsvr32 atl.dll

regsvr32 softpub.dll

regsvr32 wintrust.dll

regsvr32 initpki.dll

regsvr32 mssip32.dll

Tryck OK mellan varje!

får felmeddelande p alla utom api pub och sip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får felmeddelande p alla utom api pub och sip

Hmm... det var inte bra! Såvitt jag förstår så saknas det en hel del systemfiler alltså... bl.a vitala delar av windows update.

Kan du kolla om filerna finns i "C:/Windows/System32? Annars är det kanske läge att köra en reparation av windows, med hjälp av Windows-skivan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... det var inte bra! Såvitt jag förstår så saknas det en hel del systemfiler alltså... bl.a vitala delar av windows update.

Kan du kolla om filerna finns i "C:/Windows/System32? Annars är det kanske läge att köra en reparation av windows, med hjälp av Windows-skivan!

Alla de filer som du räknat upp finns i system32 utom filen: regsvr32 initpki.dll. och: regsvr32 wucltui.dll som finns som:regsvr32 wucltux.dll.

Defendern försvann vid en automatisk uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de filer som du räknat upp finns i system32 utom filen: regsvr32 initpki.dll. och: regsvr32 wucltui.dll som finns som:regsvr32 wucltux.dll.

Defendern försvann vid en automatisk uppdatering.

Jag skulle nog provat att först göra en systemåterställning till en tidpunkt innan problemet började.... alltså innan uppdateringen du pratar om! Fungerar inte det, så skulle jag prova en reparation från windows-skivan. Där finns ett alternativ som låter dig reparera systemfilerna utan att det påverkar dina personliga filer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog provat att först göra en systemåterställning till en tidpunkt innan problemet började.... alltså innan uppdateringen du pratar om! Fungerar inte det, så skulle jag prova en reparation från windows-skivan. Där finns ett alternativ som låter dig reparera systemfilerna utan att det påverkar dina personliga filer!

ok jag ska göra så.

Tack ska du ha för hjälpen e-son jag uppskattar att sådana som du finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag ska göra så.

Tack ska du ha för hjälpen e-son jag uppskattar att sådana som du finns.

Vid systemåterställning funkade Defendern ok igen. Men....... så snart de automatiska uppdateringarna (som kommit i mellantiden) från Microsoft kommit in så försvann Defendern också!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid systemåterställning funkade Defendern ok igen. Men....... så snart de automatiska uppdateringarna (som kommit i mellantiden) från Microsoft kommit in så försvann Defendern också!!

Ok... kan du identifiera vilka uppdateringar det gäller? KB-nummren kanske kan ge en ledtråd om vad som kan orsaka detta. Titta i "Start / Alla program / Windows update / Visa uppdateringshistorik"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara detta.

Nej, det tror jag inte... jag har tagit emot samma uppdatering och allting fungerar här! Någon annan uppdatering kan möjligen ha ställt till dina systemfiler... en definitionsuppdatering till Defender berör inte systemfilerna över huvud taget!

Ett sätt att kolla, kan vara att stänga av automatiska uppdateringar och sedan avinstallera dom uppdateringar du tagit emot efter systemåterställningen, en efter en. Och testa om Defender fungerar mellan varje. Får du inte igång Defender på detta sätt, kan du göra om systemåterställningen, utan att ha automatiska uppdateringar aktiverat. Sen tar du manuellt emot uppdateringarna, en och en, för att på så sätt få reda på vilken det är som slår ut Defender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag inte... jag har tagit emot samma uppdatering och allting fungerar här! Någon annan uppdatering kan möjligen ha ställt till dina systemfiler... en definitionsuppdatering till Defender berör inte systemfilerna över huvud taget!

Ett sätt att kolla, kan vara att stänga av automatiska uppdateringar och sedan avinstallera dom uppdateringar du tagit emot efter systemåterställningen, en efter en. Och testa om Defender fungerar mellan varje. Får du inte igång Defender på detta sätt, kan du göra om systemåterställningen, utan att ha automatiska uppdateringar aktiverat. Sen tar du manuellt emot uppdateringarna, en och en, för att på så sätt få reda på vilken det är som slår ut Defender.

Ja det låter förståndigt. Förlåt en dum fråga.... var avinstallerar jag bäst uppdateringarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låter förståndigt. Förlåt en dum fråga.... var avinstallerar jag bäst uppdateringarna?

Kontrollpanelen / Program och funktioner... tryck på "Visa installerade uppdateringar" i den vänstra vyn! Gå efter datum då dom installerades, så du inte tar bort mer än nödvändigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-851-1235253034_thumb.jpgpost-851-1235253061_thumb.jpg

Kontrollpanelen / Program och funktioner... tryck på "Visa installerade uppdateringar" i den vänstra vyn! Gå efter datum då dom installerades, så du inte tar bort mer än nödvändigt!

Konstigt de senaste uppdateringarna är inte med i "visa installerade uppdateringar" Se bifog skärmdumpar.

Den första är "Visa uppdateringar" den andra "historik"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt de senaste uppdateringarna är inte med i "visa installerade uppdateringar" Se bifog skärmdumpar.

Den första är "Visa uppdateringar" den andra "historik"

Jo, så vitt jag kan se, så måste det vara dom uppdateringar jag har gulmarkerat. Det tyder på att Windows Update inte fungerar som det skall. Vad som är mera intressant, är att du tydligen har tagit emot samma definitionsuppdatering till Defender 3 gånger (lila markering)! Detta, tillsammans med skadade update-filer, får mig att misstänka att något malware manipulerar Defender bl.a. Jag föreslår att du tar hjälp av Malou, och gör en riktig genomgång av burken så att den är rimmligt fri från ohyra innan du gör något annat!

Följ instruktionerna på nedanstående länk, så får du hjälp att rensa systemet från eventuell malware!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=11094

post-1936-1235278469_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så vitt jag kan se, så måste det vara dom uppdateringar jag har gulmarkerat. Det tyder på att Windows Update inte fungerar som det skall. Vad som är mera intressant, är att du tydligen har tagit emot samma definitionsuppdatering till Defender 3 gånger (lila markering)! Detta, tillsammans med skadade update-filer, får mig att misstänka att något malware manipulerar Defender bl.a. Jag föreslår att du tar hjälp av Malou, och gör en riktig genomgång av burken så att den är rimmligt fri från ohyra innan du gör något annat!

Följ instruktionerna på nedanstående länk, så får du hjälp att rensa systemet från eventuell malware!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=11094

Utfört enligt dina instruktioner och här är loggen. Fanns i object som jag tog bort:Hijack.Display Prop...

post-1936-1235278469_thumb.jpg

Malwarebytes' Anti-Malware 1.34

Databasversion: 1792

Windows 6.0.6001 Service Pack 1

2009-02-22 16:30:25

mbam-log-2009-02-22 (16-30-25).txt

Skanningstyp: Snabb skanning

Antal skannade objekt: 50363

Förfluten tid: 1 minute(s), 34 second(s)

Infekterade minnesprocesser: 0

Infekterade minnesmoduler: 0

Infekterade registernycklar: 0

Infekterade registervärden: 0

Infekterade registerdataposter: 1

Infekterade mappar: 0

Infekterade filer: 0

Infekterade minnesprocesser:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade minnesmoduler:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registernycklar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registervärden:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registerdataposter:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoActiveDesktopChanges (Hijack.DisplayProperties) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade filer:

(Inga illasinnade poster hittades)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ju ut som om vi kanske var på rätt spår! Fortsätt med HiJackThis enligt instruktioner på nedanstående länk. Men skapa en ny tråd i rätt forumavdelning för den loggen!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...ost&p=44667

Har nu gjort allt enligt instruktionerna samt öppnat ny tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...