agakhan Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Får upp detta felmeddelande. Kan inte öppna Windows defender längre. Någon som kan hjälpa mig... snälla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Här finns den förmodade lösningen! Hoppas du kan läsa engelska, annars få du hojta till så fixar vi nån sorts översättning! http://support.microsoft.com/kb/931849 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 Här finns den förmodade lösningen! Hoppas du kan läsa engelska, annars få du hojta till så fixar vi nån sorts översättning! http://support.microsoft.com/kb/931849 Tack e-son. Hjälpte inte. De ville att jag avinstallerar Defender. Kan inte av installera då det tydligen inte finns någonstans. Jag kan inte ominstallera Defender för då får jag svar att det går inte för det ingår i Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Tack e-son. Hjälpte inte. De ville att jag avinstallerar Defender. Kan inte av installera då det tydligen inte finns någonstans. Jag kan inte ominstallera Defender för då får jag svar att det går inte för det ingår i Vista. Jag tänkte närmast på den 3:e delen där man registrerar om alla dll-filerna.... en sorts reparation av Defender! Gå till "Start / Kör" Och skriv i tur och ordning: regsvr32 wuapi.dll regsvr32 wuaueng.dll regsvr32 wucltui.dll regsvr32 wups.dll regsvr32 wuweb.dll regsvr32 atl.dll regsvr32 softpub.dll regsvr32 wintrust.dll regsvr32 initpki.dll regsvr32 mssip32.dll Tryck OK mellan varje! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 Jag tänkte närmast på den 3:e delen där man registrerar om alla dll-filerna.... en sorts reparation av Defender!Gå till "Start / Kör" Och skriv i tur och ordning: regsvr32 wuapi.dll regsvr32 wuaueng.dll regsvr32 wucltui.dll regsvr32 wups.dll regsvr32 wuweb.dll regsvr32 atl.dll regsvr32 softpub.dll regsvr32 wintrust.dll regsvr32 initpki.dll regsvr32 mssip32.dll Tryck OK mellan varje! får felmeddelande p alla utom api pub och sip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 får felmeddelande p alla utom api pub och sip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 får felmeddelande p alla utom api pub och sip Hmm... det var inte bra! Såvitt jag förstår så saknas det en hel del systemfiler alltså... bl.a vitala delar av windows update. Kan du kolla om filerna finns i "C:/Windows/System32? Annars är det kanske läge att köra en reparation av windows, med hjälp av Windows-skivan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 Hmm... det var inte bra! Såvitt jag förstår så saknas det en hel del systemfiler alltså... bl.a vitala delar av windows update.Kan du kolla om filerna finns i "C:/Windows/System32? Annars är det kanske läge att köra en reparation av windows, med hjälp av Windows-skivan! Alla de filer som du räknat upp finns i system32 utom filen: regsvr32 initpki.dll. och: regsvr32 wucltui.dll som finns som:regsvr32 wucltux.dll. Defendern försvann vid en automatisk uppdatering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Alla de filer som du räknat upp finns i system32 utom filen: regsvr32 initpki.dll. och: regsvr32 wucltui.dll som finns som:regsvr32 wucltux.dll.Defendern försvann vid en automatisk uppdatering. Jag skulle nog provat att först göra en systemåterställning till en tidpunkt innan problemet började.... alltså innan uppdateringen du pratar om! Fungerar inte det, så skulle jag prova en reparation från windows-skivan. Där finns ett alternativ som låter dig reparera systemfilerna utan att det påverkar dina personliga filer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 Jag skulle nog provat att först göra en systemåterställning till en tidpunkt innan problemet började.... alltså innan uppdateringen du pratar om! Fungerar inte det, så skulle jag prova en reparation från windows-skivan. Där finns ett alternativ som låter dig reparera systemfilerna utan att det påverkar dina personliga filer! ok jag ska göra så. Tack ska du ha för hjälpen e-son jag uppskattar att sådana som du finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 ok jag ska göra så.Tack ska du ha för hjälpen e-son jag uppskattar att sådana som du finns. Vid systemåterställning funkade Defendern ok igen. Men....... så snart de automatiska uppdateringarna (som kommit i mellantiden) från Microsoft kommit in så försvann Defendern också!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Vid systemåterställning funkade Defendern ok igen. Men....... så snart de automatiska uppdateringarna (som kommit i mellantiden) från Microsoft kommit in så försvann Defendern också!! Ok... kan du identifiera vilka uppdateringar det gäller? KB-nummren kanske kan ge en ledtråd om vad som kan orsaka detta. Titta i "Start / Alla program / Windows update / Visa uppdateringshistorik"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Ok... kan du identifiera vilka uppdateringar det gäller? KB-nummren kanske kan ge en ledtråd om vad som kan orsaka detta. Titta i "Start / Alla program / Windows update / Visa uppdateringshistorik"! Måste vara detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Måste vara detta. Nej, det tror jag inte... jag har tagit emot samma uppdatering och allting fungerar här! Någon annan uppdatering kan möjligen ha ställt till dina systemfiler... en definitionsuppdatering till Defender berör inte systemfilerna över huvud taget! Ett sätt att kolla, kan vara att stänga av automatiska uppdateringar och sedan avinstallera dom uppdateringar du tagit emot efter systemåterställningen, en efter en. Och testa om Defender fungerar mellan varje. Får du inte igång Defender på detta sätt, kan du göra om systemåterställningen, utan att ha automatiska uppdateringar aktiverat. Sen tar du manuellt emot uppdateringarna, en och en, för att på så sätt få reda på vilken det är som slår ut Defender. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Nej, det tror jag inte... jag har tagit emot samma uppdatering och allting fungerar här! Någon annan uppdatering kan möjligen ha ställt till dina systemfiler... en definitionsuppdatering till Defender berör inte systemfilerna över huvud taget!Ett sätt att kolla, kan vara att stänga av automatiska uppdateringar och sedan avinstallera dom uppdateringar du tagit emot efter systemåterställningen, en efter en. Och testa om Defender fungerar mellan varje. Får du inte igång Defender på detta sätt, kan du göra om systemåterställningen, utan att ha automatiska uppdateringar aktiverat. Sen tar du manuellt emot uppdateringarna, en och en, för att på så sätt få reda på vilken det är som slår ut Defender. Ja det låter förståndigt. Förlåt en dum fråga.... var avinstallerar jag bäst uppdateringarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Ja det låter förståndigt. Förlåt en dum fråga.... var avinstallerar jag bäst uppdateringarna? Kontrollpanelen / Program och funktioner... tryck på "Visa installerade uppdateringar" i den vänstra vyn! Gå efter datum då dom installerades, så du inte tar bort mer än nödvändigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Kontrollpanelen / Program och funktioner... tryck på "Visa installerade uppdateringar" i den vänstra vyn! Gå efter datum då dom installerades, så du inte tar bort mer än nödvändigt! Konstigt de senaste uppdateringarna är inte med i "visa installerade uppdateringar" Se bifog skärmdumpar. Den första är "Visa uppdateringar" den andra "historik" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Konstigt de senaste uppdateringarna är inte med i "visa installerade uppdateringar" Se bifog skärmdumpar.Den första är "Visa uppdateringar" den andra "historik" Jo, så vitt jag kan se, så måste det vara dom uppdateringar jag har gulmarkerat. Det tyder på att Windows Update inte fungerar som det skall. Vad som är mera intressant, är att du tydligen har tagit emot samma definitionsuppdatering till Defender 3 gånger (lila markering)! Detta, tillsammans med skadade update-filer, får mig att misstänka att något malware manipulerar Defender bl.a. Jag föreslår att du tar hjälp av Malou, och gör en riktig genomgång av burken så att den är rimmligt fri från ohyra innan du gör något annat! Följ instruktionerna på nedanstående länk, så får du hjälp att rensa systemet från eventuell malware! http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=11094 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 Jo, så vitt jag kan se, så måste det vara dom uppdateringar jag har gulmarkerat. Det tyder på att Windows Update inte fungerar som det skall. Vad som är mera intressant, är att du tydligen har tagit emot samma definitionsuppdatering till Defender 3 gånger (lila markering)! Detta, tillsammans med skadade update-filer, får mig att misstänka att något malware manipulerar Defender bl.a. Jag föreslår att du tar hjälp av Malou, och gör en riktig genomgång av burken så att den är rimmligt fri från ohyra innan du gör något annat! Följ instruktionerna på nedanstående länk, så får du hjälp att rensa systemet från eventuell malware! http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=11094 Utfört enligt dina instruktioner och här är loggen. Fanns i object som jag tog bort:Hijack.Display Prop... Malwarebytes' Anti-Malware 1.34 Databasversion: 1792 Windows 6.0.6001 Service Pack 1 2009-02-22 16:30:25 mbam-log-2009-02-22 (16-30-25).txt Skanningstyp: Snabb skanning Antal skannade objekt: 50363 Förfluten tid: 1 minute(s), 34 second(s) Infekterade minnesprocesser: 0 Infekterade minnesmoduler: 0 Infekterade registernycklar: 0 Infekterade registervärden: 0 Infekterade registerdataposter: 1 Infekterade mappar: 0 Infekterade filer: 0 Infekterade minnesprocesser: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade minnesmoduler: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade registernycklar: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade registervärden: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade registerdataposter: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoActiveDesktopChanges (Hijack.DisplayProperties) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully. Infekterade mappar: (Inga illasinnade poster hittades) Infekterade filer: (Inga illasinnade poster hittades) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Ja, det ser ju ut som om vi kanske var på rätt spår! Fortsätt med HiJackThis enligt instruktioner på nedanstående länk. Men skapa en ny tråd i rätt forumavdelning för den loggen! http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...ost&p=44667 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
agakhan Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 Ja, det ser ju ut som om vi kanske var på rätt spår! Fortsätt med HiJackThis enligt instruktioner på nedanstående länk. Men skapa en ny tråd i rätt forumavdelning för den loggen!http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...ost&p=44667 Har nu gjort allt enligt instruktionerna samt öppnat ny tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.