Gå till innehåll

Problem med "Guiden bootbart Usb-Minne"


Tomme

Recommended Posts

Hejsan!

Jag försöker skapa ett bootbart Usb-minne enligt guiden "Så skapar du ett bootbart Usb-minne".

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...-usb-minne.html

Allt funkar felfritt till jag kommer till "Steg 5 - Starta program automatiskt".

Jag byter ut X: till I: (som mitt Usb-minne har) och kör kommandot "imagex /mountrw I:\sources\boot.wim 1 c:\boot-wim".

Sen så får jag följande felmeddelande enligt bifogad bild.

Jag undrar vad jag gör för fel? Alla tips är välkommna.

Dator: Hembyggd (Används huvudsakligen som HTPC)

Moderkort:Asus P5E-VM HDMI

Tv-Kort: FloppyDTV

Processor: Intel Core 2 Duo E7200

Minne: 4GB (2x2) Corsair Twin2x 6400 DDR2 2048MB CL5

Nyligen ominstallerad med dom senaste drivrutinerna.

Win Vista Sp1

Mvh Thomas

post-10249-1235215195_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste manuellt skapa mappen "boot-wim" på C-partitionen. Tänk dock på att steg 4 och 5 är valfritt och behöver utföras om du automatiskt vill starta något program.

Tack för ditt svar. Nu lyckades jag skapa boot-wim. Det blev på en mapp på 670MB. Fast den lösningen verkar lite krånglig. Jag är ute efter att starta ghost.exe när jag bootar från Usb-minnet. Förut så startade jag Ghost med disketter. men det funkar inte på min Vistadator eftersom den inte har någon diskettstation. Har du något tips på hur jag ska få ghost.exe att autostarta när jag bootar från Usb-minnet.

Mvh Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha enkelhet så skippa steg 4 och 5 och lägg istället in de ghostfiler du vill starta någonstans på USB-minnet. När du bootat upp på det så kan du om jag minns rätt komma åt filerna på USB-minnet via X: och kan då starta ghost den vägen, om än manuellt.

Jag är kass på doskommandon. När jag bootar från Usb-minnet så står markören och blinkar vid system32. Filen som jag vill starta heter ghost.exe. Hur ska ett doskommando se ut om jag vill starta ghost.exe från roten av usb-minnet?

Mvh Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några enkla kommandon som får dig igång:

"cd .." hoppar uppåt i strukturen

"x:" tar dig direkt till just den enheten.

"cd mappnamn" tar dig in i en mapp.

"dir" visar alla mappar och filer där du står just nu.

När du navigerat dig in i ghost-mappen så räcker det med att skriva ghost.exe eller ghost32.exe, minns inte exakta filnamnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några enkla kommandon som får dig igång:

"cd .." hoppar uppåt i strukturen

"x:" tar dig direkt till just den enheten.

"cd mappnamn" tar dig in i en mapp.

"dir" visar alla mappar och filer där du står just nu.

När du navigerat dig in i ghost-mappen så räcker det med att skriva ghost.exe eller ghost32.exe, minns inte exakta filnamnen.

Det funkade inte.

Nu försöker jag att redigera Boot.wim på Usb-minnet med kommandot "imagex /mountrw X:\sources\boot.wim 1 c:\boot-wim".

Jag har öppnat filen Boot.wim från usb-minnet med imagex och sparat den i mappen boot-wim enligt kommandot ovan. Sen så har jag lagt in ghost.exe i System32 mappen. Så långt allt väl.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att spara tillbaka den redigerade boot.win till Usb-minnet.

Mvh Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj, det verkar som att jag missat det vitala kommandot för att spara ändringarna som ska göras i sista steget.

Du ska för att spara ändringarna till boot.wim.filen köra kommandot "imagex /unmount /commit c:\boot-wim". Kopiera sedan boot.wim till USB-minnet.

Jag uppdaterar guiden och ber om ursäkt för den lilla missen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj, det verkar som att jag missat det vitala kommandot för att spara ändringarna som ska göras i sista steget.

Du ska för att spara ändringarna till boot.wim.filen köra kommandot "imagex /unmount /commit c:\boot-wim". Kopiera sedan boot.wim till USB-minnet.

Jag uppdaterar guiden och ber om ursäkt för den lilla missen!

Ok. Tack för svaret. Jag testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj aj, det verkar som att jag missat det vitala kommandot för att spara ändringarna som ska göras i sista steget.

Du ska för att spara ändringarna till boot.wim.filen köra kommandot "imagex /unmount /commit c:\boot-wim". Kopiera sedan boot.wim till USB-minnet.

Jag uppdaterar guiden och ber om ursäkt för den lilla missen!

Hej Igen!

Nu har jag lyckats med att starta Ghost manuellt.

När man kör kommandot "imagex /unmount /commit c:\boot-wim" så sparas boot.wim automatiskt tillbaka till usb-minnet. Jag la in både ghost.exe och ghost32.exe i System32-mappen i boot.wim-filen. Ghost.exe gick inte att köra, men ghost32.exe funkade perfekt.

Nu ska jag försöka att få ghost32.exe att starta automatiskt genom att göra en winpeshl.ini-fil. Har du några tips på hur den bör se ut så mottages dom tacksamt.

EDIT: Det löste sig. Jag skrev så här i "Anteckningar".

[LaunchApp]

AppPath = x:\windows\system32\ghost32.exe

Sen så sparade jag filen som winpeshl.ini och la in den i System32-mappen. Och helt plötsligt så startar Ghost32.exe automatiskt.

Tack för all hjälp.

Mvh Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...