Gå till innehåll

Operativsystemet kan inte starta?


bokossa

Recommended Posts

Hej skulle vilja ha tips om hur jag kan få xp i min frus mininote!!!! Detta har jag gjort 1. Lånade hem en dvd att koppla till den. 2 satte i xpskivan och valde f9 och botade från dvdn.3 valde c hårddisken att installera det på.4 formaterade den och installerade. allt gick bra tills windows skulle starta för första gången. Då stod det Operativsystemet kan inte starta??? Köpte den på expert då ingick vista basic!! Men det visade sig vara en aning segt!!!!! Jag har ytterligare en partion på datorn med recovery på. F tror jag den heter. Så när xp inte gick att lägga in körde jag en recovery från F och installerade vista!!! Någon som kan hjälpa mig???? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är låst till vista...

Boota på din vista-dvd, navigera till återställningskonsollen.

Skriv: bootsect /n52 ALL /force (enter), då låser du upp den.

Starta om datorn med din xp-cd...

OBS!Gör nya dvd:er av din återställningspartion, först... om den skulle bli obrukbar sedan, efter kommandot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är låst till vista...

Boota på din vista-dvd, navigera till återställningskonsollen.

Skriv: bootsect /n52 ALL /force (enter), då låser du upp den.

Starta om datorn med din xp-cd...

OBS!Gör nya dvd:er av din återställningspartion, först... om den skulle bli obrukbar sedan, efter kommandot.

Några frågor!!! Boota på din vista-dvd??? vad menar du jag har ju ingen dvd!! hur bränner jag ut partionen med skivor??? kan du göra en mer stegvis förklaring!!! Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Hej skulle vilja ha tips om hur jag kan få xp i min frus mininote!!!! Detta har jag gjort 1. Lånade hem en dvd att koppla till den. 2 satte i xpskivan och valde f9 och botade från dvdn.3 valde c hårddisken att installera det på.4 formaterade den och installerade. allt gick bra tills windows skulle starta för första gången. Då stod det Operativsystemet kan inte starta??? Köpte den på expert då ingick vista basic!! Men det visade sig vara en aning segt!!!!! Jag har ytterligare en partion på datorn med recovery på. F tror jag den heter. Så när xp inte gick att lägga in körde jag en recovery från F och installerade vista!!! Någon som kan hjälpa mig???? Mvh

Jag har samma problem, kan någon hjälpa?

Har ändrat inställningar i bios till usb start som 1, windows kopierar filerna till inst.katalogen och vid omstart efter det kommer meddelandet "Operativsystemet kan inte startas". Har testat med både WinXP home & WinXP Pro, originalskivor, båda med sp2 på, men samma samma.

Har aldrig mött en dator som gör så här, vad är problemet?

Pratade med HP som "tryckte bort" mig två gånger, fick mao inget svar. Men att disken skulle på något sätt skulle vara "låst" till Vista, det sa han att så är det inte.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokossa, gå till hp's websida och ladda hem program för att tillverka återställningsskivor

Lejontass, Gå in i BIOS och tryck på standard inställningar, F5 brukar det vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokossa, gå till hp's websida och ladda hem program för att tillverka återställningsskivor

Lejontass, Gå in i BIOS och tryck på standard inställningar, F5 brukar det vara

Du menar att jag innan jag drar igång Xp-installationen gör detta?

Jag provar direkt... tack! Ska vi se om det händer ngt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att jag innan jag drar igång Xp-installationen gör detta?

Jag provar direkt... tack! Ska vi se om det händer ngt...

Venoms!!! Du nu startar den om som den ska och fortsätter installationen här!

Jag kör på och meddelar hur det går. Skulle rekommendera bokossa att göra samma sak då hans problem såg likadant ut.

Tusen tack sålänge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...