Gå till innehåll

Autoruns


candela

Recommended Posts

Det händer allt för ofta att programmen hänger sig och det står att programmet svarar ej. :mellow:

Har kört Autoruns men vet inte hur många program jag vågar disabla :huh: . Uppenbarligen blir det så att "programmet svarar ej" då för många program är igång. Hopas någon här kan hjälpa mig.

Förstår att någon generell regel för vad som kan avbockas kan ges.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autoruns måste man vara försiktig med, då man med dess hjälp kan stänga av vad som helst, med oönskade följder i vissa fall.

Börja med att rensa i listan i Systemkonfiguration (msconfig), Autostart, eller Verktyg, Uppstart i CCleaner.

Inaktivera allt utom brandvägg och AV. Starta om och öppna Akivitetshanteraren. Där kan man sedan leta efter fler onödiga processer.

I Tjänster (services.msc) kan man också inaktivera både Windows- och andra tjänster. Men det blir steg 2. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autoruns måste man vara försiktig med, då man med dess hjälp kan stänga av vad som helst, med oönskade följder i vissa fall.

Börja med att rensa i listan i Systemkonfiguration (msconfig), Autostart, eller Verktyg, Uppstart i CCleaner.

Inaktivera allt utom brandvägg och AV. Starta om och öppna Akivitetshanteraren. Där kan man sedan leta efter fler onödiga processer.

I Tjänster (services.msc) kan man också inaktivera både Windows- och andra tjänster. Men det blir steg 2. ;)

Har avaktiverat via msconfig. Det var ju OK. (Kollade även med Ccleaner)

I Aktivitetshanteraren och Tjänster blir jag konfunderad över vad som kan stängas av. Så kom igen med förslag i steg 2.

Som du kanske förstår så är jag osäker på vad som kan åtgärdas. Mina kunskaper är begränsade.

Tacksam för hjälp och guidning.

/candela :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-1775-1235493086_thumb.jpg

OK. Nästa steg är som sagt att kika i Aktivitetshanteraren, fliken Processer. Bifoga en bild av den, och se till att hela listan syns.

Stäng av program som du startat manuellt, så blir det mindre att gå igenom. ;)

Här kommer Aktivitetshanteraren.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alg.exe: tjänsten Application Layer Gateway Service Kan inaktiveras om du inte har ett lokalt nätverk.

lexpps.exe: Lexmark Printer Sharing Kan inaktiveras om du inte delar skrivaren över nätverket.

lexbces.exe is a process which is associated with Lexmark MarkVision. This should be loaded in order to configure a Lexmark printer's onboard network server. Kan nog inaktiveras, den också.

Personal.exe behöver inte autostarta. Starta manuellt vid behov.

ctfmon.exe används för språkfältet och avancerad textinmatning (t.ex. kinesiska). Inaktiveras i Kontrollpanelen, Nationella inställningar, Språk, Information…, Avancerat, Inaktivera avancerade texttjänster, om du inte behöver det.

spkrmon.exe: Kontrollpanel för ditt ljudkort. Behöver inte autostarta.

nvsvc32.exe: Hör till grafikkortet. Tror inte att den är nödvändig.

nmsaccessu.exe: Hör till CDBurnerXP. Behöver inte autostarta.

MDM.exe: mdm.exe is associated with Microsoft Windows process debugging system. It allows the user to debug Internet Explorer errors by using a script interface tool. This is a non-essential process.\r Disabling or enabling it is down to user preference.\r

Note: mdm.exe could also be a process which is registered as a Machine Debug Manager. This Machine Debug Manager allows attackers to access your computer from remote locations, stealing passwords, Internet banking and personal data. This process is a security risk and should be removed from your system.\r

Determining whether mdm.exe is a virus or a legitimate Windows process depends on the directory location it executes or runs from. We strongly recommend that you run a FREE registry scan to identify mdm.exe related errors.

Har aldrig varit igång i min dator, vad jag vet, och jag inaktiverade den i en annan dator i går.

jqs.exe: Hör till Java. Behöver inte autostarta.

PhotoshopElemen…: Ser inte hela namnet, men den används nog för att känna av om du ansluter en kamera, kortläsare o.s.v. Kan inaktiveras.

Den tyngsta processen, ekrn.exe, hör till Eset Nod32…

Kika sedan på detta inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alg.exe: tjänsten Application Layer Gateway Service Kan inaktiveras om du inte har ett lokalt nätverk.

lexpps.exe: Lexmark Printer Sharing Kan inaktiveras om du inte delar skrivaren över nätverket.

lexbces.exe is a process which is associated with Lexmark MarkVision. This should be loaded in order to configure a Lexmark printer's onboard network server. Kan nog inaktiveras, den också.

Personal.exe behöver inte autostarta. Starta manuellt vid behov.

ctfmon.exe används för språkfältet och avancerad textinmatning (t.ex. kinesiska). Inaktiveras i Kontrollpanelen, Nationella inställningar, Språk, Information, Avancerat, Inaktivera avancerade texttjänster, om du inte behöver det.

spkrmon.exe: Kontrollpanel för ditt ljudkort. Behöver inte autostarta.

nvsvc32.exe: Hör till grafikkortet. Tror inte att den är nödvändig.

nmsaccessu.exe: Hör till CDBurnerXP. Behöver inte autostarta.

MDM.exe: mdm.exe is associated with Microsoft Windows process debugging system. It allows the user to debug Internet Explorer errors by using a script interface tool. This is a non-essential process.\r Disabling or enabling it is down to user preference.\r

Note: mdm.exe could also be a process which is registered as a Machine Debug Manager. This Machine Debug Manager allows attackers to access your computer from remote locations, stealing passwords, Internet banking and personal data. This process is a security risk and should be removed from your system.\r

Determining whether mdm.exe is a virus or a legitimate Windows process depends on the directory location it executes or runs from. We strongly recommend that you run a FREE registry scan to identify mdm.exe related errors.

Har aldrig varit igång i min dator, vad jag vet, och jag inaktiverade den i en annan dator i går.

jqs.exe: Hör till Java. Behöver inte autostarta.

PhotoshopElemen: Ser inte hela namnet, men den används nog för att känna av om du ansluter en kamera, kortläsare o.s.v. Kan inaktiveras.

Den tyngsta processen, ekrn.exe, hör till Eset Nod32

Kika sedan på detta inlägg.

Hej JoWa,

Menar du att jag kan inaktivera dess i Tjänster alt Autoruns? Avslutar jag tänsterna i Aktivitetshanteraren så kommer de ju upp igen när datorn återstartas. :unsure:

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWa,

Menar du att jag kan inaktivera dess i Tjänster alt Autoruns? Avslutar jag tänsterna i Aktivitetshanteraren så kommer de ju upp igen när datorn återstartas. :unsure:

/candela

Hej,

Rätt uppfattat. ;)

En del av dessa tycker jag att du bör ha sett i Systemkonfiguration/CCleaner. :unsure: Nåja, i Autoruns hittar du nog alla, men ctfmon.exe inaktiverar du som jag beskrev. alg.exe inaktiverar du i Tjänster. Där kan du också inaktivera flera av dessa tjänster/processer. MDM.exe hittar jag inte ens i min dator. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rätt uppfattat. ;)

En del av dessa tycker jag att du bör ha sett i Systemkonfiguration/CCleaner. :unsure: Nåja, i Autoruns hittar du nog alla, men ctfmon.exe inaktiverar du som jag beskrev. alg.exe inaktiverar du i Tjänster. Där kan du också inaktivera flera av dessa tjänster/processer. MDM.exe hittar jag inte ens i min dator. :unsure:

Hej JoWa,

Testade enligt ditt förslag. Skrivaren försvann plötsligt. Vet inte vilken inaktiverad tjänst som förorsakade detta, i varje fall inte lexbces.exe.

Tvärr blev det ingen större förbättring i datorn när det gäller "Programmet svarar inte".

Tack. Ditt uppslag var värt att pröva. Har du fler så är du mer än välkommen.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du inaktiverat tjänsten Print Spooler (processen spoolsv.exe)?

Verkar som du får fortsätta att felsöka varför programmen inte svarar. Jag har inga förslag där.

Hej.

Print Spooler är /var inte inaktiverad. Testar vidare. Återkommer om jag kommer på något.'

Mvh

candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...