Gå till innehåll

Prestandaproblem i Vista


Nerfherder

Recommended Posts

Hej!

Jag kör som sagt Vista och har ett riktigt konstigt problem, som började för någon månad sen. Det tar flera min att starta datorn. Jämfört med innan då det gick på bara någon min. Jag har en Amd Phenom X3, (2.0) 3GB Ram, Ati Radeon 4800, 2 500gb SATA diskar och en 1TB USB disk. Jag funderade på om det var så att det var USB disken som slöade ner uppstarten så jag har naturligtvis testat att boota utan denna. Samma resultat. Nör jag kollar prestandaloggarna i Loggboken så får jag detta meddelande vid uppstart:

Startens varaktighet : 188247ms

IsDegradation : true

Tidpunkt för incidenten (UTC) : 2009-02-24 09:26:45

Men ingen förklaring till varför. Jag har kört virusscanner utan resultat, både online och AVG som jag kör lokalt...

Vad göra? Jag kan ju nämna att jag kör Windows 7:an på den andra disken, men har svårt att tro att det påverkar vistas start så till den milda grad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är vad under starten som tar tid. Är det tiden då den gröna stapeln visas, eller då du loggas in etc?

Ja precis. När jag kollade igenom loggen så såg jag att den varningen var vid varje uppstart. Men det står inte preciserat i loggen exakt vad det är som tar tid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest om du själv kollar på och noterar vad som tar tid under starten istället för att förlita dig på loggentryt ;)

Grejjen är att det som tar tid är efter att laddningsrutan visats. När skärmen är helt svart. Efter den så flyter allt på normalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika segt om du startar i felsäkert läge?

Nu verkar "Något" ha hänt iaf. Av någon anledning körde jag om spelindexreringverktyget. Känns som om det är placeboeffekten som spökar, men kan det vara så att jag hade en gammal indexering som negativt påverkade prestandan? Nu startar den om på 2 min igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...