Nerfherder Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Hej! Jag kör som sagt Vista och har ett riktigt konstigt problem, som började för någon månad sen. Det tar flera min att starta datorn. Jämfört med innan då det gick på bara någon min. Jag har en Amd Phenom X3, (2.0) 3GB Ram, Ati Radeon 4800, 2 500gb SATA diskar och en 1TB USB disk. Jag funderade på om det var så att det var USB disken som slöade ner uppstarten så jag har naturligtvis testat att boota utan denna. Samma resultat. Nör jag kollar prestandaloggarna i Loggboken så får jag detta meddelande vid uppstart: Startens varaktighet : 188247ms IsDegradation : true Tidpunkt för incidenten (UTC) : 2009-02-24 09:26:45 Men ingen förklaring till varför. Jag har kört virusscanner utan resultat, både online och AVG som jag kör lokalt... Vad göra? Jag kan ju nämna att jag kör Windows 7:an på den andra disken, men har svårt att tro att det påverkar vistas start så till den milda grad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Någon specifik händelse som inträffade på datorn då, nytt program, ny drivrutin etc? Kolla guiden http://www.tipsomvista.se/guider/97-window...em-i-vista.html och se om du hittar något som orsakar långsam start. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Jepp. Den klagar inte på någonting, det är det som är så konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Dual-Boot, ? Hmmmm. ( tror att problemet finns där ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Dual-Boot, ? Hmmmm. ( tror att problemet finns där ). Jo som sagt kör jag dual boot. Men hur skulle det kunna inverka på vistas uppstart, och hur gör jag isf för att lösa problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Det intressanta är vad under starten som tar tid. Är det tiden då den gröna stapeln visas, eller då du loggas in etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Det intressanta är vad under starten som tar tid. Är det tiden då den gröna stapeln visas, eller då du loggas in etc? Ja precis. När jag kollade igenom loggen så såg jag att den varningen var vid varje uppstart. Men det står inte preciserat i loggen exakt vad det är som tar tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Jag tänkte mest om du själv kollar på och noterar vad som tar tid under starten istället för att förlita dig på loggentryt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Jag tänkte mest om du själv kollar på och noterar vad som tar tid under starten istället för att förlita dig på loggentryt Grejjen är att det som tar tid är efter att laddningsrutan visats. När skärmen är helt svart. Efter den så flyter allt på normalt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Eftersom det är olika bud : Nu är jag inte "hundra", kan prova detta, "EasyBCD", Skapar om MBR i Vista, och ordnar Dual-Boot. ( behöver inte vara orolig att använda). http://neosmart.net/dl.php?id=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Eftersom det är olika bud :Nu är jag inte "hundra", kan prova detta, "EasyBCD", Skapar om MBR i Vista, och ordnar Dual-Boot. ( behöver inte vara orolig att använda). http://neosmart.net/dl.php?id=1 Tack för tipset Jarru, men det löste inte problemet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Någonting annat inkopplat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Någonting annat inkopplat ? Inte mer än de vanliga USB enheterna, tgb, mus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Trådlösa saker ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Nopes, våga vägra trådlöst :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Inte mer än de vanliga USB enheterna, tgb, mus... Vad är "de vanliga USB-enheterna"? Testa att starta upp med inget inkopplat förutom tgb, mus+skärm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 Vad är "de vanliga USB-enheterna"? Testa att starta upp med inget inkopplat förutom tgb, mus+skärm. Som sagt kopplade jag ur den externa hårddisken för att se om det gick snabbare, men det gjorde det inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 I-pod eller dyl. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 Nopes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 AV program som håller på och "tuggar" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Har AVG. Inställt så att det inte ska kolla vid uppstart. Har även kört registerscanner (säkerhetsbackupade innan) för att se om det kunde hjälpa. Vilket det inte gjorde... *snyft*. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Kopplat bort någonting ? ( nätverkskort,, ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Är det lika segt om du startar i felsäkert läge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nerfherder Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Är det lika segt om du startar i felsäkert läge? Nu verkar "Något" ha hänt iaf. Av någon anledning körde jag om spelindexreringverktyget. Känns som om det är placeboeffekten som spökar, men kan det vara så att jag hade en gammal indexering som negativt påverkade prestandan? Nu startar den om på 2 min igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Utan indexering ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts