Gå till innehåll

Från bygge 7000 till 7048 och/eller 7057


Manneman

Recommended Posts

Som titeln beskriver: Jag har uppgraderat från ett fullt fungerande Window 7 Beta till bygge 7048. Började med en uppgradering men fick lite småproblem med bl a Photogallery... då Windows 7 installerar snabbt så tänkte jag att en nyinstallation blir nog det bästa.

Men icke...

Efter ominstallationen fick jag snabbt igång internet och lika snabbt hittades nya uppdateringar. En av dem är en hårddiskkontroller som behövs för att jag ska komma åt min lagringsdisk. Det fanns ytterligare några uppdateringar som ser harmlösa ut... Jag lägger därefter in några program, bl a Avast Antivirus. Efter några omstarter börjar strulet. När "Starting Windows" kommer upp så stannar datorn innan animeringen börjar. Jag bootar om datorn och får då upp alternativen Failsafe eller Normal. Normal funkar ju inte och failsafe funkar inte heller... Omstart och då blir alternativen Repair eller Normal. Väljer jag repair som kommer det upp alternativ att återgå till senaste konfigurering. Detta provade jag men efter att ha väntat i 25 minuter på att datorn ska repareras så ger jag upp.... Ominstallation igen med samma förfarande. Provar att låta bli att installera vissa program för att kunna konstatera vilket som strular. Samma problem dyker upp ganska snart. Jag har nu provat säkert 10 gånger med samma resultat. Även under Windows Update har jag valt bort de uppdateringar jag känner att jag kan vänta med och väljer bara den som behövs för att få igång min hårddisk. Allt funkar fint ett tag och jag lägger in Office 2007... efter omstart blir det samma igen. Provar med ytterligare alternativ och ordningar men i slutändan blir det samma resultat. Jag får INGEN indikation på vad som oorsakar felet. Normalt kan man ju konstatera att ett viss program eller en viss drivrutin orsakar problemet men detta bara kommer oannonserat. Har även laborerat med att stänga av UAC och lite annat för att komma fram till svar. När det väl börjat strula kommer jag inte in i Windows igen...

Nä, tänker jag. Jag går tillbaka till bygge 7000... SAMMA problem helt plötsligt.... Provar även där och får samma symptom.

Tack och lov använde jag Drive Clone Pro och gjorde en ghost innan jag började uppgradera. Så nu har jag samma konfigurering som innan jag började och allt fungerar igen och har gjort det i flera dygn.

Frågan är ju vad det är som strular? Är det den förbaskade uppdateringen till min hårddisk som har ändrats sen jag installerade min förra Windows 7 som jag nu har tillbaka i datorn. Jag kan ju inte gärna låta bli att ta hem den... måste ju ha min disk? Men det faktum att Windows 7 fungerar bra efter bara DEN uppdateringen talar för att det är något annat.

Har någon upplevt liknande?

Har en följdfråga... jag har försökt att starta Windows 7 i Failsafe men får upp Repair (Recommended) eller Start Windows normally. Hur får man upp Windows 7 i felsäkert läge?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit en bit på vägen att klura ut vad detta kan bero på. När jag försöker reparera med Win 7 reparationsalternativ vid boot får jag indikation på att det är en drivare trots allt. Det som dock gör det till något ologiskt är följande:

Jag installerar mina Realtek-drivare (från vista) vilket jag gjort alltid gjort... Att det av någon anledning inte skulle fungera i 7048 kan jag köpa. Men när jag försöker installera bygge 7000 istället får jag samma problem helt plötsligt... det har ju fungerat tidigare?

Jag har tagit hem dessa drivare från Asus hemsida. Kan man med fördel använda Realteks senaste drivrutiner från deras hemsida eller är det tvunget att använda de från Asus hemsida?

Är det verkligen logiskt att en ljud-drivrutin får datorn att inte vilja boota?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör inte finnas något som hindrar att du tar drivrutinen från Realtek direkt, det är faktiskt det jag skulle rekommendera framför att ta det från Asus.

Vad gäller drivrutiner så laddas dessa parallellt i Windows 7, ett förfarande som är nytt. Det är inte omöjligt att en bugg i en drivrutin eller i denna nya funktionalitet ställer till problem.

Jag har för mig att man kan trycka F8 under start och sedan välja ett läge med loggning där man ser exakt vilka drivrutiner som laddas. Om du kan få fram det läget och sedan se vilken drivrutin den fastnar på kanske du är lösningen närmare på spåren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör inte finnas något som hindrar att du tar drivrutinen från Realtek direkt, det är faktiskt det jag skulle rekommendera framför att ta det från Asus.

Vad gäller drivrutiner så laddas dessa parallellt i Windows 7, ett förfarande som är nytt. Det är inte omöjligt att en bugg i en drivrutin eller i denna nya funktionalitet ställer till problem.

Jag har för mig att man kan trycka F8 under start och sedan välja ett läge med loggning där man ser exakt vilka drivrutiner som laddas. Om du kan få fram det läget och sedan se vilken drivrutin den fastnar på kanske du är lösningen närmare på spåren :)

Det som gjorde mig förbryllad är det faktum att jag helt plötsligt får samma symptom när jag installerar bygge 7000 igen.

Jag får två alternativ när jag tvingar en omstart efter att det hängt sig: Normally eller Repair... samma är det om jag trycker F8. Hittar inget alternativ där det loggas vilka drivrutiner som läses in. Guuud jag saknar hederliga "Felsäkert läge".

En följdfråga... när jag kollade loggen (efter att reparationen gjorts från "repairläget") så står det hela tiden E:\Windows.... hur kan det komma sig? Kan det ha att göra med att jag byter enhetsbokstav på en av mina partitioner och att det blir något krux när jag sen installerar en felaktig drivrutin? Den där 100mb partitionen... kan det ha med dennes enhetsbetäckning att göra? Windows ligger ju på C:\ och jag har inga andra OP på andra diskar eller partitioner.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet är ju att jag inte hittar det klassiska Safe Mode...

Däremot kan jag välja "last known good configuration" men med samma resultat vid ombootning...

Håller just nu på att installera 7048 och ska sen prova de nyaste Vistadrivarna från Realtek. Provade dem i en Vistamaskin (som också kör Asus "specialdrivisar")... där funkade dom riktigt bra.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp... sista gången installerade jag Windows 7, installerade nätverkskortet och körde Windows Update. Efter de uppdateringarna som fanns till bla min hårddiskkontroller så startade jag om... allt funkade fint. Bytte enhetsbokstav på en hårddisk från O till N (för att få musiken att synka med spelningslistorna) och sen omstart igen. Därefter la jag in de Realtek-drivisarna som tidigare funkat och sen startade inte burken mer...

Hoppas på bättre tur denna gången. Har säkert testat 20 olika förfarande de sista dygnen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått in 7048 med nya drivisar till ljudet, windows update och min nätverksdongle (Netgear wg111t) och det startar som det ska...

Ligger lågt ett tag nu för att se om allt håller sig. Allt efter detta får man väl ta sakta men säkert.

Uppdaterar efterhand.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Är fortfarande nyfiken på varför det inte har yttrat sig mer specifikt tidigare... då kunde jag ju ha startat om med de gamla Realtek-drivarna och ändå fått det att starta om som det ska.

I Diskhanteraren kan jag utan problem ändra enhetsbokstav till vad som finns ledigt i listan. Kan det vara där felet ligger? Även om den dolda 100mb partitionen inte syns... kan det vara något samband med att jag flyttar en enhetsbokstav på en intern fysisk hårddisk?

Ha för övrigt en härlig kväll!

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har datorn gått sen i går kväll... har installerat lite smått och allt funkar fint.

Jag kan fortfarande inte sluta att tänka på om detta kan ha med mina ändrade enhetsbetäckningar att göra.

Kort beskrivning:

Efter Windows Update får jag full tillgång till alla diskar i datorn. Jag har en intern disk som är kopplad på IDE istället för SATA och denne fungerar inte utan en drivrutin antingen från Windows Update eller min Asus-skiva.

När jag har tillgång till mina diskar brukar jag göra en ändring bland enhetsbeteckningarna. Dels för att få all musik på rätt enhet (N) men dels för att få min nerladdningsdisk i rätt ordning i Utforskaren.

Så här ser det ut i Diskmanagement innan jag börjar:

Disk 0: Gömd partition på 100 mb och 74bg systemdisk ( C).

Disk 1: Disk 146 gb (D), Musik 126 gb (E), Foto 26 gb (F)

Disk 2: Lagring 235 gb (I)

Jag ändrar nu Musik (E) till enhetsbokstav N och startar om... allt funkar. Har det någon betydelse att jag sedan ändrar enhetsbokstav på Disk 2? Där finns inget installerat på denna disk utan den är enbart för lagring... Kan det vara då problemen börjar? Disk 2 är den disk som är kopplad som IDE och behöver drivrutiner för att dyka upp efter installation.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer skärmdumpen....

Jag har låtit bli att ändra enhetsbokstav för min lagringsdisk... mest av rädsla att det skulle strula igen. Vilseleds inte av namnet... det är INTE en Raptordisk :rolleyes: . Däremot är min C: det

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat vågar jag inte det... Nu funkar allt kanonfint igen och eftersom jag inte finner ett sätt att komma in och reparera, så vill jag helst inte det. Som beta-testare är det väl inte det smartaste att säga. Men jag har lämnat en feedback till Microsoft för att poängtera möjligheten att en ljuddrivrutin orsakar dessa problem samtidigt som jag lämnat uppgifter om att jag misstänker enligt nedan. Även Asus har fått en vink att deras standard-drivisar till Vista kan vara det som orsakar problemen.

Då Windows Update initiellt finner en drivare som heter IDE ATA/Atapi controller till just denna disken (inte mina Sata-diskar) trodde jag nästan kunde vara en ledtråd. Har aldrig varit med om att en speciell drivare måste läsas in för en IDE-hårddisk. Samtidigt hittar Windows Update en ITE IT8211 ATA/Atapi controller. Efter detta dyker min Lagringsdisk i datorn... Detta i kombination att jag kladdar med enhetsbokstaven till disken känns det som DET skulle vara troligare än att det skulle vara att datorn inte bootar för en felaktig ljuddrivrutin.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas som sagt att det håller för övrigt. Är ruskigt imponerad över hur mycket rappare detta bygge är. Blir nu RC en ytterligare skjuts i rätt riktning så väntar en härlig PC-upplevelse när 7:an är klar.

Tack för all hjälp och ditt stöd!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F*****N!

Utan någon förvarning hände det igen! Har klarat åtskilliga omstarter och allt har flytit perfekt hela dagen. Uppgraderade Office 2007 och startade om... inga problem. Stängde ner datorn för att ge mig hemifrån och när jag nu sätter på den så är det samma igen....

"Back to the drawingboard"

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer skärmdumpen....

Jag har låtit bli att ändra enhetsbokstav för min lagringsdisk... mest av rädsla att det skulle strula igen. Vilseleds inte av namnet... det är INTE en Raptordisk :rolleyes: . Däremot är min C: det

Mange

Off Topic:

Vad är det för gadget's du använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja något skumt är det...

Installerar jag bygge 7000 helt rent får jag samma problem... och som du märker blir det skräp av 7048. Däremot om jag ghostar min gamla 7000 konfigurering med Drive Clone Pro så går allt perfekt. DET känns skumt.

Jag kom så långt att jag fick igång System Restore från 7048-skivan och fick välja bland återställningspunkterna. INGEN av dem funkade. När jag väntar på "Starting Windows" är det bara svart. Ingen diskaktivitet alls...

Ger det nya försök imorgon. Skam den som ger sig

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu passat på att installera bygge 7057. Efter nyinstallation får jag samma problem. Denna gången hände det när jag ändrade enhetsbokstav på en av mina partitioner på Disk 1 (enligt tidigare beskrivning. Jag har tre partitioner på denna fysiska disk (ingen av dem systemdisk)

Det som får mig att ana att det INTE har med någon drivrutin att göra är det faktum att jag inte ens kan köra en systemåterställning via skivan.

Ska prova att låta bli att ändra enhetsbokstaven på disken och se om det går då....

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...