Gå till innehåll

Ljudformat.


Venoms

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Ärligt talat så jämförde jag en mp3 320 Kbps med orginal wave filen. Det var en låt med mycket klingande dynamiska ljud i, oj, mp3 tappade all dynamik och var inte ens i närheten av orginalfilen. Ändå var det en 320 jag jämförde med.

När jag jämförde en annan låt så var det inte alls lika stor skillnad, det beror nog på vad man skall komprimera. En del går jättebra och en del fungerar inte alls lika bra. Inte om man direktjämför i alla fall.

Det får inte låta förvrängt på något sätt heller, det sänker betyget med en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
R Bass verkar intressant. Tycker ofta att det saknas en hel del vid 16 Hz. :P

R Bass är suverän för att få lite tyngd i basen, kanske inte vid 16 Hz förstås. :D

Jag brukar klippa 18 db med eq'n vid 35-40 Hz och nedåt för att få väck eventuellt rumble.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Vilken mp3-kodare, och vilken version?

Lame, använde Wavelab har jag för mig. Men det var för något halvår sedan. mp3 blev som en överkomprimerad version av orginalfilen. Men det är viss musik det är lite känsligare för, när det finns väldigt mycket distinkt dynamik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Lame, använde Wavelab har jag för mig. Men det var för något halvår sedan. mp3 blev som en överkomprimerad version av orginalfilen. Men det är viss musik det är lite känsligare för, när det finns väldigt mycket distinkt dynamik.

Jag använder Wavelab ibland, för vissa saker.

http://www.steinberg.net/en/products/audio...g_wavelab6.html

Världens bästa program att rippa cd med, helt suverän kodare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, trodde att Wavelab använde Fraunhofer, som andra kommersiella program gör. :unsure:

Nåja, mp3-åldern tar ut sin rätt, även om de senaste Lame-versionerna pressar det väldigt långt.

Gör motsvarande test med Vorbis och AAC, med de bästa/senaste kodarna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hm, trodde att Wavelab använde Fraunhofer, som andra kommersiella program gör. :unsure:

Nåja, mp3-åldern tar ut sin rätt, även om de senaste Lame-versionerna pressar det väldigt långt.

Gör motsvarande test med Vorbis och AAC, med de bästa/senaste kodarna. :)

Det går att välja, man får en lista med encoders att välja på, Lame är default i Wavelab. I Adobes Audition däremot var Fraunhofer den defaulta kodaren. Skall ge OGG en chans. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till ett format: Windows Media Audio 10 Professional, som är ett helt annat, och mycket effektivare, format än WMA 9.2 ”Standard”. Jag kodade med Windows Media-kodaren 9 Series, uppdaterad med Windows Media Format Runtime 11.

Parametrar i foobar2000:

-silent -a_codec WMA9PRO -a_mode 2 -a_setting Q10_44_2_24 -input %s -output %d

-silent -a_codec WMA9PRO -a_mode 2 -a_setting Q25_44_2_24 -input %s -output %d

De lägsta kvalitetsinställningarna, 10 och 25, gav dataflöden på 47 respektive 72 kbit/s. Närmast jämförbart med Vorbis. De låter något olika, men ungefär lika illa. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...