Gå till innehåll

Storlek på allt på skärm + typsnitt


HiTek

Recommended Posts

Tjenare AoV.se!

Är det bara jag som upplever W7 som "stort"? Texter är stora, fönster är stora än vanligt... och då har man en upplösning på 1920x1200, men det känns som om man har 640x480.

Sen bli texten i vissa fönster ex. ATI CCC nere vid klockan lite suddig, man ser vad som står, men det är inte så klart som det borde.

Några idéer någon/några?

MVH

HiTek

post-5771-1237838653_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej sådär ser det verkligen itne ut hos mig.

Längst ner till höger i din så kallade webbläsare står det ju att du zoomat till 125%.

Utöver det verkar hela ditt Windows vara förstorat till ca 150%, kanske går att fixa någonstans i Control Panel / Ease of Access Center t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...

Jag har fixar IE med zoomen till 100% (Tack för det).

Men om vi kollar in Windows då, så ser det väl ok ut... hittade under Control Panel -> Appearance and Personalization -> Display en typ av zoomnings funktion. Den var satt på Medium (125% - Default), men satte den på Smaller (100%).

Visst blev det bättre, men kolla bildensom jag länkar så ser ni vad som hände med texten på vissa ställen.

http://img13.imageshack.us/img13/1120/sicketelnde.png

MVH

HiTek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja nu blev det ju lite fel på andra hållet på vissa ställen. Men ikonerna i taskbaren och det mesta annat är rätt storlek nu, eller åtminstone samma storlek som på min skärm (kör samma upplösning).

På samma ställe (Display) där du ändrade till 100% istället för 125% så har du vänster fältet "Set custom text size (DPI)". Hos mig är det ställt till 100% och rutan "Use Windows XP tyle DPI scaling" är ikryssad. Kolla om ditt är lika.

Annars har jag dålig koll på vad det kan vara då jag inte haft behov av att greja med sådant. Du får väl kolla runt lite på "handikapp funktioner", cleartype och allt möjligt sådant. Men annars så går det ju faktiskt att använda datorn som den är nu, det är ju iaf bättre än när allt var jättestort. Så får du inte rätt på det så kör vidare som det är och installera om Windows när nästa build läcker ut och hoppas att det fixar sig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja nu blev det ju lite fel på andra hållet på vissa ställen. Men ikonerna i taskbaren och det mesta annat är rätt storlek nu, eller åtminstone samma storlek som på min skärm (kör samma upplösning).

På samma ställe (Display) där du ändrade till 100% istället för 125% så har du vänster fältet "Set custom text size (DPI)". Hos mig är det ställt till 100% och rutan "Use Windows XP tyle DPI scaling" är ikryssad. Kolla om ditt är lika.

Annars har jag dålig koll på vad det kan vara då jag inte haft behov av att greja med sådant. Du får väl kolla runt lite på "handikapp funktioner", cleartype och allt möjligt sådant. Men annars så går det ju faktiskt att använda datorn som den är nu, det är ju iaf bättre än när allt var jättestort. Så får du inte rätt på det så kör vidare som det är och installera om Windows när nästa build läcker ut och hoppas att det fixar sig då.

Tack för tips. Vi har samma inställningar när det gäller "Set custom text size (DPI)".

Försöker hitta något i still med ClearType inställningar etc, men det är ju inte på samma sätt riktigt som i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...