Gå till innehåll

Start av Windows XP stoppas


esn123

Recommended Posts

HEj

Min bärbara asus a6 från 04 tvärvägrar starta. första 3 gångena startade den och gick till check disk "tryck på tangent för att stoppa inom 9 sek".

sedan stannar den på vänte indikatorn, den går ett tag sedan tvärstannar den och kan stå i timmar.

Misstänker att någon jag råkat förarga sänt mig ett tomt mail utan ämne som innehöl ngt virus. <jag har windows brandväggen uppe och dagligen uppdaterat Avast realtidsskýdd.

Jag kommer in i dos och kan köra Dir i allt som inte är flash naturligtvis. Däremot har jag partitioner a: och b: med samma serie nr och hittar inte min normala d: partition utan d: är cdrom som normalt är e: men detta är kanske normalt i dos?

någon som kan ge något tips? funderar på att gå till polisen och se om dom kan se om mailet var infektrat och iså fall be dom göra något åt avsändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får inte virus av ett tomt mail!

Om Windows vill köra diskkontroll så tyder det väl på att det ska vara något problem med disken.

Möjligtvis kör Recovery console och kör chkdsk och försök få ordning på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: disk kontrollen stannade och gick inte vidare efter 9 sekunder som den lovade. Har försökt köra CHKDSK men ligger ijnte i rätt mapp antagligen.

Det var ju bra att man inte kan få virus av ett tom t mail men jag tycker det verkar skumt. tomt och tomt förresten det låg en undrlinebanner för aol och något mer. sådär som nästan alla har.

Funderar på om det finns något enkelt operativsystem jag kan köra från cdrom för att kunna tanka ur alla obackade filer :wacko::wacko:

sedan kan jag köra recovery utan omsvep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det finns något enkelt operativsystem jag kan köra från cdrom för att kunna tanka ur alla obackade filer :wacko::wacko:

sedan kan jag köra recovery utan omsvep.

Puppy Linux är litet, laddas ner snabbt och fungerar bra när man kör det från en CD, samt normalt så kommer din hårddisk upp som en ikon på dess skrivbord.

http://www.puppylinux.org/downloads/official-releases Länk "Puppy Linux 4.2 "Deep Thought""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puppy Linux är litet, laddas ner snabbt och fungerar bra när man kör det från en CD, samt normalt så kommer din hårddisk upp som en ikon på dess skrivbord.

http://www.puppylinux.org/downloads/official-releases Länk "Puppy Linux 4.2 "Deep Thought""

Har nu laddat hem en pyuppy men kan inte få den in på en startbar skiva. har bara en gammall me dator och en vista att bränna på men ingewn lyckas göra någon skiva som går att starta puppy med ... suck.... hur? försökt med iso fils bränning men njet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det några problem med att bränna ISO-filen som avbild/image?

http://cdburnerxp.se/help/Data/burn-iso

Har du ändrat i BIOS-inställningarna så att datorn försöker starta från CDn i stället för från hårddisken?

Tusen tack för all hjälp hitills!!!!! Kanske behöver mer. ska intallera på vistan imorgon och bränna en skiva och testa om nu inte vistan spottar ut xpcd programmet...

(Detta är en xp utan fysiskbrännare)

I biosuppstart kör jag esc och kan då välja hdd eller cdrom som bootkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för all hjälp hitills!!!!! Kanske behöver mer. ska intallera på vistan imorgon och bränna en skiva och testa om nu inte vistan spottar ut xpcd programmet...

(Detta är en xp utan fysiskbrännare)

I biosuppstart kör jag esc och kan då välja hdd eller cdrom som bootkälla.

Förtvivlan... efter en hel dags försök att med puppy tanka över filerna i en frisk dator ( den linux var inte så stabil: ca 150 mb överfört mellan omstarterna blir några gånger på 30 gig.....) lyckaders jag. men ocjså att dra ur fel kontakt i väggen. så allt stannatde ca 30% in på första recoveryskivan!!! jag blir tokig!!! (kan nog inte bli det förresten..) nu kan jag inte köra recovery på första partitionen som jag ville för den hittar ingen angiven partition. trycker jag ok kommer jag till dosprompt d: har tyvärr ingen grund instalations cd för xp. kan jag skapa en sådan från en annan dator?

eller uppdatera vi lan?

Detta har tagit hela dagen tills nu ungefär. vad borde det tagit? 3 timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtvivlan... efter en hel dags försök att med puppy tanka över filerna i en frisk dator ( den linux var inte så stabil: ca 150 mb överfört mellan omstarterna blir några gånger på 30 gig.....)

Hmm, tyder nog mest på allvarligt problem med datorn typ hårdvarufel.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...