Gå till innehåll

Boot.ini


plaincollar

Recommended Posts

Hej

Har en stationär dator med 2 hårdiskar á 200 GB som nu vägrar att starta om båda diskarna är anslutna. På disk 0 (som jag nu kör på) har jag tre partitioner: 0 Recovery 1 System 2 Applications. Disk 1 har två partitione: 0 Swap 1 Media. Om jag startar datorn med båda diskarna i blir det direkt svart skärm med tre prickar i promten.

Vet inte vad som blvit fel men Boot.ini filen ser något tafflig ut.

Fråga: Jag skall prova att skriva en ny Boot-fil. Om det nu inte fungerar med den nya vill jag ha en startdiskett med nvarande Boot-filen att boota från (om det nu är möjligt?). Hur gör jag en sådan? Har satt bios i ordningen floppy, cd, hhd. Använder XP Home SP3.

Tacksam för hjälp

MVH Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är satadiskar och båda har suttit där från början.

Länken har jag varit inne på och gjort men blir floppyn bootbar? Eller måste jag formatera disketten till startdosläge? Kommer den att fungera som alternativ Boot.ini-fil om jag strular till det med den "nya" Boot.ini-filen?

Häls Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser din Boot.ini ut?

Ja, ganska rörig. I min ögon en massa onödig info. Kan ju alltid hoppas att det är den som spökar...

[boot loader]

timeout=3

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect /TUTag=XA8VCC /Kernel=TUKernel.exe /usepmtimer

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition (TuneUp Backup)" /noexecute=optin /fastdetect /TUTag=XA8VCC-BAK /usepmtimer

C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="terstllningskonsolen fr Microsoft Windows XP" /cmdcons

...eller? // Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat återställningskonsollen som startalternativ??

Prova med att radera denna del... multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition (TuneUp Backup)" /noexecute=optin /fastdetect /TUTag=XA8VCC-BAK /usepmtimer

C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="terstllningskonsolen fr Microsoft Windows XP" /cmdcons

Det är den nedre delen...

Kom ihåg att kopiera filen först, om det inte skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat återställningskonsollen som startalternativ??

Prova med att radera denna del... multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition (TuneUp Backup)" /noexecute=optin /fastdetect /TUTag=XA8VCC-BAK /usepmtimer

C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="terstllningskonsolen fr Microsoft Windows XP" /cmdcons

Det är den nedre delen...

Kom ihåg att kopiera filen först, om det inte skulle fungera.

I vilken form skall jag spara kopian, floppydiskett, bootbar floppydiskett, cd.......???

//Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, Boot.ini var det inte. Jag tog bort allt dravel och den starta hur bra som helst, med EN disk i. Med båda vart det samma sak. Vad är nästa steg? Rensa i MBR? Har disk 1 också blivit en startdisk? Nu bryr jag mig inte längre om datan som ligger på den osynliga disken. Bara jag får den synlig! Och Dos är inte min starkaste sida men det är väl där man lär få åtgärda problemet???? Några förslag?

Häls Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att reparera Windows XP med hjälp av återställningskonsollen behöver du ha din Windows XP skiva till hands.

1. Starta datorn med Windows XP cd'n i CD/DVD-spelaren. När texten "Tryck på valfri tangent för att starta med skivan..." så trycker på en tangent. Nu börjar Windows installations program att laddas in.

2. När valet "Tryck R för att reparera Windows med hjälp av återställningskonsollen" kommer upp, tryck "R"

3. Logga in på din Windows installation genom att trycka 1, har du inget administrationslösenord så trycker du bara på enter, annars anger du ditt lösenord först.

4. Nu skriver du "chkdsk /r" och trycker enter.

5. Skriv "exit" när mätaren har nått 100%

http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...windows-xp.html

Ett bra program för reparera hårddisken SpinRite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att reparera Windows XP med hjälp av återställningskonsollen behöver du ha din Windows XP skiva till hands.

Work!

Du var iofs ganska tydlig i ditt tidigare inlägg men...

1: K:\MiniNT

2: K:\I386

3: C:\SYSTEM

Det är alltså 1 jag skall välja???

Hälsningar PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...