morno Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 tja jag kan vällja mellan WEP, WPA-PSK [TKIP], WPA2-PSK [AES], WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES] Vad är alla dessa? WEP är en säkerhet men villken ska jag ta? PS. detta är ett Jobb nätverk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimar Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Jag skulle rekommendera dig att köra med så bra säkerhet som möjligt. Så i detta fall då WPA2-PSK. Men se till innan att hämta ner drivisar och tillhörande programvara till klientmaskinernas nätverkskort från tillverkarens hemsida. Så de har fullt stöd för de nya krypteringsteknikerna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 8, 2009 Author Share Posted April 8, 2009 ok.. hur vet jag villka nätverks kort alla klienter har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Du kan filtrera Mac-adresser om Du nu ändå ska uppdatera klientburkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 8, 2009 Author Share Posted April 8, 2009 ok.. men finns det nåt commando i typ CMD? kan köra CPD på servern och sen få alla Nätverks kort på min data.. gjorde så med ipconfig iallafall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Alltså alla dessa är ju olika standarder för att skydda ditt WLAN. (detta lösenord är inte samma som du använder när du loggar in lokalt i routerns administrationsgränssnitt) ipconfig /all (så länge du kör Windows) Som sagt, WPA2, släpp bara igenom de MAC adresser som behövs, + att reservera IP -> MAC:adress, och minimera antalet adresser i DHCP poolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 8, 2009 Author Share Posted April 8, 2009 ok tack för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 och! När du sätter en nyckel, använd bokstäver, siffror och specialtecken, blanda gärna huller om buller så det inte blir för lätt, typ "a1!%l#@lt0m+X+!/p" (alltomxp) Och om nätet är trafik-intensivt så kan det vara bra att byta lösneord då och då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 8, 2009 Author Share Posted April 8, 2009 vet har genererat en nyckel med keyphase eller vad det nu heter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts