Gå till innehåll

XP startas om efter "starta windows normalt", "felsäkert läge"


Armin

Recommended Posts

hej

Jag hoppas på hjälp av någon.

Det är såhär att min dator var igång, på den där sidan där man ska logga in på sitt xp konto (home edition). Då drog min pappa ur datorsladden ur jacket istället för att stänga av datorn normalt.

Nästa gång jag startade datorn kom en svart ruta upp "Windows startade inte på rätt sätt, välj om du vill starta i felsäkert läge eller starta windows normalt."

Då har jag försökt med båda, jag kommer till en svart sida där massa systemkoder rullar, sedan kommer XP sidan som laddar (de rutorna man ser ni vet, där man ser du hur xp laddar). Istället för att nå loginsidan till XP så startas datorn om och samma ruta dyker sedan upp. Så håller den på så hela tiden.

Jag har försökt med F8 Tangenten och samma sak händer där. I felsäkert läge blir skärmen svart och en vit punkt syns längst upp i vänster hörn som blinkar. Sedan stängs datorn också av och startas om automatiskt.

Samma veva hela tiden.

Vad ska jag göra? Mina dokument och andra filer hade jag velat rädda för att de är viktiga. Student och balbilder bland annat.

En vän sa att det finns någon Windows Live skiva, som kan öppna någon "filemanager" där jag kan ta filerna från datorn och föra över till extern hårddisk? Jag saknar XP skiva....och om jag skaffar en, hur går man tillväga för att få tillbaka dokument? Någon har sagt att om man installerar nytt XP över den gamla, så försvinner inte de gamla dokumenten? Den risken vågar jag inte ta...vill inte förlora allt...

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du låna en xpcd och starta på?

Om så, gå till återställningskonsollen, väl där... skriv: chkdsk /r

Nu, går systemet igenom filsystemet och reparerar om det behövs.

Nästa steg.. skriv: fixmbr

nästa, skriv: fixboot

Avsluta genom att skriva exit, starta om datorn som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en möjlighet är att göra en bartp cd då kör man xp från en cd http://www.nu2.nu/pebuilder/

men du behöver en xp skiva till det

skall även funka att installera xp ovanpå den gamla xp installationen

obs! använd inte recovery skivan om du har någon sådan

mvh

t

Jag har somsagt ingen XP skiva!

Recoveryskivan är väl samma sak som XP skiva?Där man kan välja återställningspunkt och återställa systemet till tidigare skede,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du låna en xpcd och starta på?

Om så, gå till återställningskonsollen, väl där... skriv: chkdsk /r

Nu, går systemet igenom filsystemet och reparerar om det behövs.

Nästa steg.. skriv: fixmbr

nästa, skriv: fixboot

Avsluta genom att skriva exit, starta om datorn som vanligt.

Kan du skriva varför jag ska göra dessa saker? Finns någon guide om det du beskriver? Vill verkligen inte göra något så att filerna försvinner. Vill somsagt komma åt mina dokument och flytta till extern hårddisk, inte återställa datorn helt utan att rädda filerna. Förstår du?

Återställningskontrollen är väl att den installerar om allt?

Jag har nämligen aldrig haft problem med datorn tidigare så vet inte hur man gör med dessa saker, vill bara inte göra fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du låna en xpcd och starta på?

Om så, gå till återställningskonsollen, väl där... skriv: chkdsk /r

Nu, går systemet igenom filsystemet och reparerar om det behövs.

Nästa steg.. skriv: fixmbr

nästa, skriv: fixboot

Avsluta genom att skriva exit, starta om datorn som vanligt.

Hej igen

Jag har nu försökt med första steget, och den stannar på exakt 50 % :S. Har försökt starta om datorn flera gånger och göra om samma sak men den stannar fortfarande på 50 %...

vad kan jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att din disk är på väg till de sälla jaktmarkerna... kaputt.

Prova om du kan koppla den som slave, på en annan dator, för att spara dina filer du vill ha kvar.

Ett annat alternativ är att köpa en ny disk, (det bör du göra i alla fall), och installera ett nytt operativsystem med din gamla cd-nyckel och sedan koppla den trasiga som slav till den.

När du är färdig med dina filer, prova att formatera disken, och kör en chkdsk /r när den är kopplad som slav.

Det kanske behövs en full formatering för att återfå disken till dugligt skick igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att din disk är på väg till de sälla jaktmarkerna... kaputt.

Prova om du kan koppla den som slave, på en annan dator, för att spara dina filer du vill ha kvar.

Ett annat alternativ är att köpa en ny disk, (det bör du göra i alla fall), och installera ett nytt operativsystem med din gamla cd-nyckel och sedan koppla den trasiga som slav till den.

När du är färdig med dina filer, prova att formatera disken, och kör en chkdsk /r när den är kopplad som slav.

Det kanske behövs en full formatering för att återfå disken till dugligt skick igen.

Hej

Nu har jag startat en liveskiva, KANOTIX , och lyckats komma åt filerna, MEN nu helt plötsligt när min externa hårddisk skulle kopplas in för andra gången så kommer följande meddelande:

LOGfILE iindicates unclean shutdown. Failed to mount "/dev/sdb1": Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: If you have Windows then disconnect the external devices by clicking on the "safety remove icon" (detta har jag gjort, högerklickat på hårddisken och klickat på detta val . Inget händer).

Det andra alternativet var att med tvång stänga ner hårddisken, och jag skulle då själv riskera att få informationen förlorad.

Fungerade att föra över filer igår men inte idag då.

Jag har försökt att flgtta hårddisk ikonen till papperskorgen i KANOTIX men inget händer där heller.

/ Armin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...