Gå till innehåll

Starta InPrivate direkt.


e-son

Recommended Posts

Redan i september, förra året, beskrev jag hur man med en genväg på skrivbordet eller annorstädes, kan starta Internet Explorer 8 direkt i InPrivate-läge, utan att gå omvägen via säkerhetsmenyn eller nytt fönster i browsern! (Se artikel Starta Internet Explorer 8 i InPrivate-läge) Nu dök det upp ännu ett sätt att starta direkt i InPrivate-läge, nämligen via högerklick på IE-ikonen i Startmenyn! Allt som krävs är detta lilla registerhack!

Om man sedan vill, kan man även ändra startsidan till något mer användbart än about:InPrivate... något som jag också beskrev i september! (Se artikel Ändra startsidan för InPrivate-sessionen)

StartMenuInPrivateSurf.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell]
@="private"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell\private]
@="Surfa InPrivate"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell\private\command]
@=hex(2):25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,\
 00,73,00,25,00,5c,00,49,00,6e,00,74,00,65,00,72,00,6e,00,65,00,74,00,20,00,\
 45,00,78,00,70,00,6c,00,6f,00,72,00,65,00,72,00,5c,00,69,00,65,00,78,00,70,\
 00,6c,00,6f,00,72,00,65,00,2e,00,65,00,78,00,65,00,20,00,2d,00,70,00,72,00,\
 69,00,76,00,61,00,74,00,65,00,00,00

UndoStartMenuInPrivateSurf.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell\private]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell]
@="open"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\StartMenuInternet\IEXPLORE.EXE\shell]
@=-

startmenuinprivate.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Nice...tack för det lilla reg-hacket.

Kan man inte fixa så att när man dubbelklickar på ikonen och kör In-Private som default??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice...tack för det lilla reg-hacket.

Kan man inte fixa så att när man dubbelklickar på ikonen och kör In-Private som default??

Kan och kan.... det går troligen att lägga till växeln "/inprivate" till default startkommando, men då kan du ju inte starta den normalt! Vill du ha en ikon för InPrivate-surf, är det väl nästan bättre att göra som jag beskriver i "Starta Internet Explorer 8 i InPrivate-läge" på tipssajten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Kan och kan.... det går troligen att lägga till växeln "/inprivate" till default startkommando, men då kan du ju inte starta den normalt! Vill du ha en ikon för InPrivate-surf, är det väl nästan bättre att göra som jag beskriver i "Starta Internet Explorer 8 i InPrivate-läge" på tipssajten!

Ok...tack för tipset. Jag tror jag håller mig till reg-hacken. Vill inte ha 2 IE ikoner ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälj tipset till IDG innan dem hittar det och gör en stor artikel av det :)

Eller Aftonbladet kanske, "Så här förblir du anonym på internet", eller "Stoppa snokandet i din dator", kanske t.om

"så här döljer du dina surfvanor för din arbetsgivare" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vaeför ni klyddar till det, det är ju bara att klicka på säkerhet,

och sedan klicka på andra raden i menyn, så surfar man ju InPrivate!

så funkar det för mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej E-Son!

Det fungerar inte med Win XP HomeEdition. Det kommer ej till någon InPrivate rad.

Nu har jag ingen XP Home Edition att kolla på, men det verkar för mig högst otroligt att det skulle vara någon skillnad mot XP Pro i det här fallet. Det fungerade utmärkt på den XP-maskinen jag testade innan jag la ut tipset! Jag misstänker att något har gått fel hos dig, helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Nu har jag ingen XP Home Edition att kolla på, men det verkar för mig högst otroligt att det skulle vara någon skillnad mot XP Pro i det här fallet. Det fungerade utmärkt på den XP-maskinen jag testade innan jag la ut tipset! Jag misstänker att något har gått fel hos dig, helt enkelt!

Det jag gjorde var att ladda ner den färdiga register-filen och dubbelklicka på den. Efter det så startade jag om datorn, men ingen skillnad.

Kan det vara så att detta bara fungerar om man har den "nya" start-meny.

Jag använder fortfarande den klassiska start meny. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var att ladda ner den färdiga register-filen och dubbelklicka på den. Efter det så startade jag om datorn, men ingen skillnad.

Kan det vara så att detta bara fungerar om man har den "nya" start-meny.

Jag använder fortfarande den klassiska start meny. :rolleyes:

Kan inte svara på det nu... har ingen xp-maskin att labba med för tillfället! Du kan ju alltid gå in i registret och se efter om värdena finns där! Gör dom det och du ändå inte får upp alternativet i menyn, så beror det väl troligtvis på ditt menyval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att denna tråden beror på dom nya lagarna FRA IPRED osv...

InPrivate gör dig inte alls anonym, inte heller säker eller någonting. Vad den däremot gör är att inte spara någon historia eller andra spår av bläddringen på din dator. Detta hindrar inte FRA, IPRED och allt vad det heter från att analysera dina internetvanor.

Jag har opera och här finns det inget InPrivate-läge, istället kan man helt enkelt tömma personliga uppgifter när man känner att man gjort något man vill hålla hemligt. Säger detta för deet verkar som du tror att du blir osynlig av denna InPrivate. Surfar du på jobbet genom en proxy kan du hur lätt som heslt loggas fast du kör InPrivate. InPrivate är alltså ingen nyhet eller något mer än ett läge där webbläsaren inte sprar saker lokalt.

Sen angående den här registerändningen så tycker jag den verkar jävligt mysko... En massa hexadecimala nummer i mängder... nåja ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen angående den här registerändningen så tycker jag den verkar jävligt mysko... En massa hexadecimala nummer i mängder... nåja ;)

Om du hade gett dig tid att översätta hex-koden, så hade du sett att det är ett vanligt startvärde för Internet Explorer,

%ProgramFiles%\Internet Explorer\iexplore.exe -private ...inte det minsta mystiskt alltså! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade gett dig tid att översätta hex-koden, så hade du sett att det är ett vanligt startvärde för Internet Explorer,

%ProgramFiles%\Internet Explorer\iexplore.exe -private ...inte det minsta mystiskt alltså! ;)

Där ser man, men varför inte skriva det som en text då? Anade att det kunde vara en text men jag har inte verktyg för att tolka det. Sen så är det ju skillnad mellan text och hexadecimala nummer; text är en serie bokstäven medan hexadecimala nummer är just vad det låter: nummer. Det blir ju först text när man sätter en tolkning på dem - i detta fallet unicode. Därför kan det ju vara så att han som inte fick igång det har ett Windows som tolkar det som något annat - bara en vild gissning jag har ingen egentlig källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...varför inte skriva det som en text då?

Nu har jag inte kunskapen som krävs för att förklara varför det är så, men i det här fallet måste nyckelvärdet vara av typen, expanderbart strängvärde för att fungera, och då blir värdet hexadecimalt. Skriver man däremot in värdet manuellt i Registereditorn så skrivs det som ren text, och kan också läsas som text!

Anade att det kunde vara en text men jag har inte verktyg för att tolka det.

Det finns bra verktyg på webben... den här länken t.ex!

http://home2.paulschou.net/tools/xlate/

Sen så är det ju skillnad mellan text och hexadecimala nummer; text är en serie bokstäven medan hexadecimala nummer är just vad det låter: nummer. Det blir ju först text när man sätter en tolkning på dem - i detta fallet unicode. Därför kan det ju vara så att han som inte fick igång det har ett Windows som tolkar det som något annat - bara en vild gissning jag har ingen egentlig källa.

Nej... då hade han haft massor av fel i systemet... registret är fullt av hexvärden som i så fall skulle tolkas fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... då hade han haft massor av fel i systemet... registret är fullt av hexvärden som i så fall skulle tolkas fel!

Det är definitivt skillnad mellan text och nummer. En serie av nummer är inte text förrän man uttryckligen tolkar nummerna efter en teckentabell - man måste alltså uttryckligen skicka med vilken teckentabell man använt. Text däremot är vad det låter; text - redan tolkade nummer. Text består av en teckentabell samt en nummerserie. När du skriver in hexadecimala tecken i registret säger du inte med vilken teckentabell det ska tolkas med, men i detta fallet är jag övertygad att det finns någon standard så Windows vet att det ska vara unicode, så det är förmodligen helt rätt du gör där.

Men nu till topic: den där registerfilen blev nu genst mer logiskt när du visade att det var vanlig text och det ser ju ut som att den ska fungera på alla datorer, ja drar mig ur disskussionen om registret, men vill fortfarande peka på att InPrivate inte gör användaren anonym alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu till topic: den där registerfilen blev nu genst mer logiskt när du visade att det var vanlig text och det ser ju ut som att den ska fungera på alla datorer, ja drar mig ur disskussionen om registret, men vill fortfarande peka på att InPrivate inte gör användaren anonym alls.

Tråden har aldrig varit ämnad för diskussion, det handlar inte heller om anonymitet på nätet. Själv tyckte jag mitt första inlägg och ämnet var glasklart i det fallet! Det är ett simpelt tips om hur du kan starta Internet Explorer direkt i InPrivate-läge om du skulle vilja det... utan att gå omvägen via default start, med flera extra moment! Sen att jag kände mig nödgad att svara på direkta frågor är en helt annan sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden har aldrig varit ämnad för diskussion, det handlar inte heller om anonymitet på nätet. Själv tyckte jag mitt första inlägg och ämnet var glasklart i det fallet! Det är ett simpelt tips om hur du kan starta Internet Explorer direkt i InPrivate-läge om du skulle vilja det... utan att gå omvägen via default start, med flera extra moment! Sen att jag kände mig nödgad att svara på direkta frågor är en helt annan sak!

Dina inlägg har ju varit glasklara, men de andras inlägg har fått mig att vilja delta och reda upp. Låt mig förklara:

Sälj tipset till IDG innan dem hittar det och gör en stor artikel av det :)

Eller Aftonbladet kanske, "Så här förblir du anonym på internet", eller "Stoppa snokandet i din dator", kanske t.om

"så här döljer du dina surfvanor för din arbetsgivare" :)

Detta citatet fick mig att vilja säga att detta tipset inte alls gör dig anonym, och jag antog även att det handlade om ett missförstrånd att InPrivate skulle liknas med anonymitetstjänster såsom Relakks.

Hej E-Son!

Det fungerar inte med Win XP HomeEdition. Det kommer ej till någon InPrivate rad.

Detta citatet fick mig att vilja ta reda på vad registerändringen verkligen gjorde, så man kunde förstå vad som var problemet. Därför kom vi av oss i lite "off topic" om vad problemet kunde vara, men jag tycker ändå inte att tråden har spårat ur, inte alls faktiskt.

Så vad jag menar är att jag endast försökt informera övriga deltagare i tråden, samt hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...