Gå till innehåll

Vista Och Windows mobile


Grooge

Recommended Posts

Kan någon tipsa om var jag kan hitta information rörande uppkoppling mellan mobile 6.1 och vista ultimate.

Inser att förklaringen är kass men hoppas ändå att någon begriper vad jag är ute efter, tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vad jag tänkte mig var att jag under ett kundbesök kommer på att jag behöver ett dokument från datorn på kontoret och då kopplar upp mig med PPCen och hämtar dokumentet. Hoppas denna förklaring är begripligare än den förra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerPC eller tänkte du på en "pocket-dator"..

Du vill alltså ansluta till din dator hemma, via internet som du kopplar upp med din "telefon" inte ett bredband som är anslutet till datorn i fråga?

Vill du då ha dokumentet hämtat till datorn eller till telefonen?

Antar att du tänkte på någon sorts VPN eller liknande?

Alltså någon form av att du kan komma åt datorn / nätverket hemma från telefonen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan noll kring detta men ja jag vill kunna ansluta (PPCen xperia x1) till datorn hemma och ha fullständig kontroll över den. inte för jag vet om det har någon betydelse men datorn hemma har fiber med möjlighet 100/100 uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså du säger "kontroll" över den menar du att du ska

ha en bild av skrivbordet på telefonens skärm och strya muspekaren och tangentbordet från telefonen?

Typ såhär:

remotedesktop.gif

eller att dela ut en mapp som du kan ansluta till över t.ex wlan eller mobilnätet för att du ska kunna ladda upp eller ner filer från mappen till telefonen.

3298367747_6945e8b829.jpg?v=0

I båda fallen kanske det kan vara lämpligt att sätta upp en VPN tunnel., http://sv.wikipedia.org/wiki/VPN

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand ha tillgång till filer mappar och då talar vi om 1Terabyte i runda slängar, i ett vidare perspektive så visst skulle jag gärna kunna fjärrstyra hela burken om möjligt, men här kanske vi kommer in på saker som är utopier eller ? jag är som sagt totalt okunnig inom detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

möjligheterna finns ju för både "remote desktop" och "fildelning" om man säger så.

jag hoppas vi pratar om att det FINNS 1tb filer inte att det skall överföras så mycket?

Hur har du tänkt ansluta telefonen till internet? mobilnätet / wlan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika gärna på denna guide, kan vara något att börja med och se hur det kan fungera..

http://www.xperiax1.net/forum/how-tos-tuto...connection.html

Lättast att testa är nog om du har telefonen och datorn i samma nätverk med WLAN till telefonen då..

Någon med mera kunskap om VPN / säkerhet och remote desktop skulle gärna få rycka in här och reda ut

så att allt ska fungera bra och så säkert som möjligt.

Antar att man måste sitta på samma "LAN" (via VPN) för att använda RDC mot en dator?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote desktop verkar väl av dina beskrivningar att dömma vara lösningen, vad gäller anslutning på telefon så är väl det en fråga som jag ochså måste lära mig mera om vad som krävs för att kunna göra detta på ett bra sätt, och självklart nej jag har inte tänkt överföra 1 terabyte. Behöver som sagt tillgång till studiematriel för att lära mig detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D får väl se om någon annan med mera kunskaper i remote desktop kan tänkas ramla in och förklara lite mera och bättre..

Men om du har WLAN så se till att använda det, då dataöverföring i mobilnätet kan kosta minst 15 :- / mb med vissa abbonemang / operatörer så du inte får någon otrevlig överraskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon med mera kunskap om VPN / säkerhet och remote desktop skulle gärna få rycka in här och reda ut

så att allt ska fungera bra och så säkert som möjligt.

Antar att man måste sitta på samma "LAN" (via VPN) för att använda RDC mot en dator?

*BUMP!*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...