Gå till innehåll

Skapa VPN-tunnel i Vista home


Belsebub

Recommended Posts

Jag har problem med att sätta upp en VPN-anslutning på min laptop med vista home. Jag kommer så långt att jag kan skriva in alla uppgifter men när jag sedan ska ansluta så får jag upp en ruta att det inte går, (se bild). Jag är säker på att inmatningsuppgifterna stämmer eftersom jag har gjort en exakt likadan anslutning på min stationära dator med vista ultimate.

När jag läser MS jämförelse mellan olika vista-versioner ser det ut som att det inte går att sätta uppp någon VPN-anslutning i vista home: http://www.microsoft.com/australia/windows...ns/default.mspx

Kan det vara det som är problemet helt enkelt? Tycker i och för sig inte att ens alternativet att kunna skriva in uppgifter för VPN i vista home borde finnas heller då om det inte ska gå?

post-3195-1240471751_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt bedömma vad jag läste i den ms länken för för mig som har home premium funkar det hur bra som helst att ansluta till servern på mitt jobb via vpn anslutning.. och även via en annan vpn client som jag har instalerad på datorn.

Låter helt konstigt att det inte skulle gå eftersom 1, det funkar på min 2, varför skulle det finnas möjlighet till att konfigurera anslutningen om det inte är meningen at man ska kunna använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nog som du tror Belsebub.

Windows är penga galna nu mera.. förut var det att dom relesade ett OS nu är det ett OS också men uppdelat i olika versioner.. villket tycker jag är fel.. alla ska ha lika mycket rätt till alla saker som finns på OSet oavsett ver på OSet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kan inte riktigt bedömma vad jag läste i den ms länken för för mig som har home premium funkar det hur bra som helst att ansluta till servern på mitt jobb via vpn anslutning.. och även via en annan vpn client som jag har instalerad på datorn.

Låter helt konstigt att det inte skulle gå eftersom 1, det funkar på min 2, varför skulle det finnas möjlighet till att konfigurera anslutningen om det inte är meningen at man ska kunna använda den.

Precis! jag tycker ju att det borde fungera för mig också och jag förstår inte varför det inte går att sätta upp någon vpn-anslutning på min laptop. Jag får ett illa systemljudspip när jag fyllt i alla inställningar och ska ansluta med rutan som jag bifogade i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! jag tycker ju att det borde fungera för mig också och jag förstår inte varför det inte går att sätta upp någon vpn-anslutning på min laptop. Jag får ett illa systemljudspip när jag fyllt i alla inställningar och ska ansluta med rutan som jag bifogade i mitt förra inlägg.

Skulle snarare gissa på att det är nått lurt med din anslutning som kanske behöver justeras eller nått.. men eftersom jag är fullständigt oteknisk gällande hur själva komunikationen igentligen fungerar kan jag inte bidra med mycket hjälp förutom att återigen bekräfta att det funkar hos mig.

Och vad jag kan läsa mig till hos microsoft ska det vara möjligt att använda och konfigurera VPN anslutningar även med Home versionen av Vista.. däremot är det andra saker som tydligen inte finns i Home som ex fjärrskrivbord och lite annat.

Någon annan som har koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle snarare gissa på att det är nått lurt med din anslutning som kanske behöver justeras eller nått.. men eftersom jag är fullständigt oteknisk gällande hur själva komunikationen igentligen fungerar kan jag inte bidra med mycket hjälp förutom att återigen bekräfta att det funkar hos mig.

Och vad jag kan läsa mig till hos microsoft ska det vara möjligt att använda och konfigurera VPN anslutningar även med Home versionen av Vista.. däremot är det andra saker som tydligen inte finns i Home som ex fjärrskrivbord och lite annat.

Någon annan som har koll?

Ok, lurigt.. Jag har testat att försöka skapa vpn på två stycken olika internetanslutningar (hemma, skolan). Samma felmeddelande. Har också testat med en VPN-klient men lyckas inte heller skapa någon anslutning där heller. Har inga mer idéer nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...