Gå till innehåll

Hur är det möjligt att NIS 2009 missade detta?


Recommended Posts

Alltså fick in WinPC defender (fake skyddsprogram) i datorn. Har Nis 2009 och heuristiskt på aggresiv.

Körde dessutom en full scan utan att Nis 2009 hittade nåt konstigt :angry:

Ska det inte skydda mot dessa relativt harmlösa vanliga fake program?

Blev grymt besviken nu.

Fick dock enkelt bort det med AntiMalware (Malewarebytes) scanner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt här hänt mig med men då hade jag fått in ett falskt säkerhetspaket i datorn detta hände för ett tag sedan. Men då varnade Avast 10-15 ggr och mbam fann massa otyg som den tog bort. Avast är känslig när det gäller sånt här elände men nu har jag inte Avast nu har jag Avira Antivir installerat. Ursäkta att jag la mig i jag har ju inte som du NIS 2009 men det är bra att säga vad man har råkat ut för eller hur!

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det möjligt att NIS 2009 missade detta?

Därför att NIS inte ger en varning om alla okända program… Ett program som gör det blir väldigt mycket svårare för skräpet att ta sig förbi.

Vet inget om WinPC defender, men en del sådana bluffprogram finns i otaliga versioner, t.ex. Antivirus 2009, som jag har sett Avira AntiVir Premium missa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst al6

Det verkar vara en ganska "bra" marknad att göra falska antivirus :) Om man gör en riktigt snygg sida med typ en doktor som håller i en fin box och glansiga kanter och typ massa påhittade beröm, och dessutom skriva att man får 1 år gratis om man laddar ner det inom 2 veckor typ, så kan det inte vara så svårt att få en skara användare. Sen kan man ju även göra en snygg och elegant fake-ruta där man kan scanna program och sånt.

Då får man ju in exakt vad man vill i systemet och samtidigt kan man anta att användaren inte har ett antivirus utöver det falska, riktigt genialt alltså ;)

Keyloggers, trådlös kontroll av datorn, spara banknummer, visa-kort allt möjligt.

Sen är det ju hur lätt som helst att släppa nya versioner så de riktiga antivirusen måste uppdateras hela tiden.

Även kan man ju skriva att "andra antivirus kan kollidera med "mega super antivirus 2010", men detta beror på att bla bla bla", då har man ju de ur vägen också, genialt..... mycket genialt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...