Gå till innehåll

Jag kan inte växla användare!


Fredrik L

Recommended Posts

Jag har ett stort problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Jag kan inte logga in med ett konto med Administratörsrättigheter. Jag kan bara logga in med Begränsat konto.

- När jag startar datorn kan jag inte välja Användare - jag har bara ett alternativ.

- Jag har heller inga alternativ att växla till Administratörs-rättigheter under Användarkonton. Det visar bara ett enda konto. Jag vet dock att det ska finnas ett där eftersom jag själv har skapat det.

- Eftersom jag bara ett Begränsat konto så kan jag inte aktivera funktionen Fast user switching compability under Kontrollpanelen/Administraionsverktyg/Tjänster.

- Jag kommer ej heller åt MS Config.

Någon som vet ett sätt att komma runt detta på?

Tacksam för snabb hjälp!

Mvh

Fredrik

Ps: Jag har tidigare haft Administratörsrättigheter till kontot ovan, men efter ett "säkerhetstips" från en kompis, så skapade jag ett nytt konto som jag gav Administratörsrättigheterna till (för att kunna växla över till detta när jag vill). Därefter ändrade jag rättigheterna på mitt förra konto. Inte så smart, jag vet, men det måste finnas ett sätt att lösa detta på...? DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När du kommer till välkomstskärmen, där du skall välja vilket konto du vill logga in på, trycker du [Ctrl]+[Alt]+[Del] två gånger i följd... då får du upp en vanlig inloggningsruta där du själv kan skriva in vilket konto du vill logga in på. Logga då in på ditt administratörskonto och ändra dom inställningar du vill.

Edit:

Kommer du inte in på det admin-konto du själv skapade så finns det ett "rootkonto" i XP, som skapades vid installationen... det heter Administratör om du kör svenskt Windows och Administrator om du kör engelskt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommer till välkomstskärmen, där du skall välja vilket konto du vill logga in på, trycker du [Ctrl]+[Alt]+[Del] två gånger i följd... då får du upp en vanlig inloggningsruta där du själv kan skriva in vilket konto du vill logga in på. Logga då in på ditt administratörskonto och ändra dom inställningar du vill.

Edit:

Kommer du inte in på det admin-konto du själv skapade så finns det ett "rootkonto" i XP, som skapades vid installationen... det heter Administratör om du kör svenskt Windows och Administrator om du kör engelskt.

Tack för snabbt svar!

Med välkomstskärmen, menar du då där jag skriver in Användarnamn och Lösenord? Det är nämligen den enda dialogrutan som jag får vid uppstart.

Om inte detta skulle hjälpa; hur går jag tillväga på ditt andra tips?

Mvh

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp Home eller Pro?

För att i XP HOME komma visa "Administratör" på välkomstskärmen (utan diverse reg hack) eller att du ska kunna logga in som denna, är att starta i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med välkomstskärmen, menar du då där jag skriver in Användarnamn och Lösenord? Det är nämligen den enda dialogrutan som jag får vid uppstart.

Ja, det är just den jag menar... där skriver du in namn och lösen på det admin-konto du vill logga in på.

Om inte detta skulle hjälpa; hur går jag tillväga på ditt andra tips?

För att logga in på "rootkontot"... skriv Administratör som användare, och lämna lösenordet blankt... om du inte angav ett lösenord när du installerade XP!

Väl inloggad på "rootkontot" kan du ändra förutsättningarna på samtliga konton i systemet... det kan du förövrigt på alla administratörskonton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp Home eller Pro?

För att i XP HOME komma visa "Administratör" på välkomstskärmen (utan diverse reg hack) eller att du ska kunna logga in som denna, är att starta i felsäkert läge.

Jag har Pro. Skulle det inte funka då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är just den jag menar... där skriver du in namn och lösen på det admin-konto du vill logga in på.

För att logga in på "rootkontot"... skriv Administratör som användare, och lämna lösenordet blankt... om du inte angav ett lösenord när du installerade XP!

Väl inloggad på "rootkontot" kan du ändra förutsättningrna på samtliga konton i systemet... det kan du förövrigt på alla administratörskonton.

Nej, jag har inte angett något lösenord där så det borde funka. Testar båda dina lösningar ikväll när jag kommer hem. Återkommer.

Tack för hjälpen så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Pro. Skulle det inte funka då?

Jo det funkar! Han menar troligen den förenklade inloggningsskärmen med klickbara ikoner och kontonamn som är standardinloggningen i XP. Den visar inte "rootkontot" utan att man hackar lite i kommandotolken.

Det är därför jag vill att du skall använda inloggningsdialogen, där du måste skriva in både användarnamn och lösen! Det är den dialogen du kommer åt med Ctrl+Alt+Del... om du inte har ställt in det inloggningsalternativet redan innan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det funkar! Han menar troligen den förenklade inloggningsskärmen med klickbara ikoner och kontonamn som är standardinloggningen i XP. Den visar inte "rootkontot" utan att man hackar lite i kommandotolken.

Det är därför jag vill att du skall använda inloggningsdialogen, där du måste skriva in både användarnamn och lösen! Det är den dialogen du kommer åt med Ctrl+Alt+Del... om du inte har ställt in det inloggningsalternativet redan innan!

DET FUNKADE!!

Inte det första, men det andra. Dvs att logga in på på root-kontot som Administratör.

Jag kan inte låta bli att tycka att denna lösning är lite märklig i XP, men men....

Stort tack E-son! Cred till dig!

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...