Gå till innehåll

Borttappad hårddisk


Rolas

Recommended Posts

Hej

Har sökt i ert forum men inte funnit ngt som direkt motsvarar nedanstående problem.

Har problem med en av hårddiskarna som "försvinner".

Lite bakgrund . Jag kör xp-home och har två hd , en som är partitionerad i tre delar C, D, och E. Den fungerar som den ska , men den andra som har bokstaben M: ( som i media ) har enbart en partition och "försvinner"

Vid uppstart finns den ofta med och efter en tid kommer ett felmeddeland upp i en ruta som säger att "en fördröjd skrivning till M:\$ft kunde inte utföras .."

Vi kontroll saknas hårddisken . Jag har provat med att ta ut kablarna och sedan starta utan att ha kablana anslutana . Så stänger jag av datorn ingen och ansluter kablarna och startar på nytt , då finns hårddiskan där och det ser ut som datorn är ok igen. Tyvärr återupprepas felmeddelandet efter en tid och för att få tillbaka hårddisken igen får jag genomföra demonteringen och montering av kablar igen. Lite tröttsamt faktiskt .

Har kollat med rootscanner- och antivirusprogrammm som inte finnere ngt illasinnat . Har också rensat registret och defragmenterat.

Tacksam för synpunkter på vad som bör göras för att återställa datorn till normaltillstånd.

mvh

Rolas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan faktiskt vara kabelns fel. Du skriver inte om det är gamla IDE-flatkabeln eller nya SATA-kablar.

Om möjligt så byt kabeln med andra disken eller byt uttag i moderkortet.

Hej

tack för svar . Jag vet inte vad det är för kablar jag har , men det är dels en kontakt med en platt röd kabel som är ca 3x 6mm , och dels en kontakt med kabel som har vanliga rumnda kablar ca 8 st. Vilken av dem är en IDE kabel alt SATA -kabel ?

Mvh Rolas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för svar . Jag vet inte vad det är för kablar jag har , men det är dels en kontakt med en platt röd kabel som är ca 3x 6mm , och dels en kontakt med kabel som har vanliga rumnda kablar ca 8 st. Vilken av dem är en IDE kabel alt SATA -kabel ?

Mvh Rolas

Du beskriver en SATA-kabel (den röda)... Kolla att den sitter fast och/eller byt ut den om du har möjlighet. Det är inte ovanligt att dessa kablar glappar efter ett tag. Likaså är kvaliteten på dessa kablar ganska avgörande om du känner att du vill byta ut den. Ta öppet köp om du är osäker på om det inte är detta som är felet.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du beskriver en SATA-kabel (den röda)... Kolla att den sitter fast och/eller byt ut den om du har möjlighet. Det är inte ovanligt att dessa kablar glappar efter ett tag. Likaså är kvaliteten på dessa kablar ganska avgörande om du känner att du vill byta ut den. Ta öppet köp om du är osäker på om det inte är detta som är felet.

Magnus

Hej

Tack för besked . Jag har kollat på kablarna o tryck fast dem o ch det tycks som det har hjälpt. I vart fall har inte det sedvanliga felmeddelandet dykt upp ! Få se om det håller sig eller om jag måste byta kablar.

Tack för alla fina tips ! Det där med kablarna hade jag aldrig kunnat tro .

Mvh Rolas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...