Gå till innehåll

Delat nätverk ? /windows hjälp och support


margrehte

Recommended Posts

Windows 7 gav indikationer att något behövdes fixas med nätverk/router och tänkte då att jag skulle passa på att installera skrivaren/ dela skrivare, sprang mellan datorerna för att fixa inställningar, gamla datorn ( 2 år/ vista basic) var inte samarbetsvillig medans win 7 gav nya instruktioner flera ggr, till sist fick jag ett lösenord och nu efter att snurrat runt både på dator och nätet så undrar jag dels varför jag inte hittar varken router /modem i datorn ? lösenordet jag fick hur byter jag det och vad skall jag ha det till ? vågar inte installera skrivarn innan jag vet tillräckligt om säkerheten.

Windows hjälp var på engelska sökte dock där på lösenord nätet men då nytt område skrivare/säkerhet för mej så funkade det inte med engelskan, råkade klicka nåt i windows hjälp och support och ruta kom upp med 2 inställningar vilka jag klickade ur och vips så blev min fråga på svenska, så nu svenskt språk windows hjälp och support, bara det att för mycke info så behöver hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte mycket men om du fått ett lösenord, har du försökt skapa en homegroup med en Windows 7 och en Vista Home Basic tro?

Japp och comodo + windows 7 är övertygade om att det skall funka men vista basic är inte med på noterna... Har redan gjort inställningarna som behövs på båda datorerna så kanske det sista som behövs är att installera skrivarn och det sista går automatiskt... Det är säkerheten jag oroar mej för fast det är inte trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså allt du behöver göra är ju att sätta dem i samma arbetsgrupp, se till att dem har lokala ip-adresser och att dem har samma nätmask så är dem i ett nätverk. (ja du måste så klart har File and printer sharing installerat med)

Om det är en homegroup du försöker göra och misslyckas så är det för att den funktionen finns bara i Windows 7 och inte i Vista.

Vad är säkerhetsproblemet du oroar dig över?

Om du sitter bakom ett modem / router (med NAT) så syns inte dina datorer ut mot nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De behöver inte alls vara i samma arbetsgrupp. Skriv bara in \\ip.adress.till.datorn i utforskaren, t.ex. \\192.168.100.32.

Tack det skall jag testa. När jag installerat skrivarn tidigare så är den så enveten med att komma ut på nätet (defender varnat + datorn ) ( och nu måste jag låta den vara i webbläsarn då delat ) och har då fått strul med datorn pga ldbx cat någonting som hör till skrivarn, har försökt med drivrutin hämtad från lexmark men samma bekymmer, funderat på ny skrivare fast denna är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså om skrivaren vill komma ut på nätet så låt den göra det, antagligen är det ju inte nätet den vill åt utan attt den vill kommunicera via nätverket!

Så då är det ju som upplagt för problem om du blockerar denna!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså om skrivaren vill komma ut på nätet så låt den göra det, antagligen är det ju inte nätet den vill åt utan attt den vill kommunicera via nätverket!

Så då är det ju som upplagt för problem om du blockerar denna!!

Hehe ! Fast det gjorde jag först sen defender och datorn varnat mej. Gick in på nätverksinställningar och windows support igen, verkar som allt mitt jobb med inställningar var onödigt, som jag läste nu så skall det räcka med att installera skrivaren och då kan båda datorer skriva ut på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra en lång historia kort, både Comodo och jag höll på att hamna på Lillhagen när skrivaren skulle installeras, skrivaren nästlade in sej överallt och djupt ner i systemet, dessa filer reagerar comodo på : lxdbtime..............+ HKLM/SOFTWARE/MICROSOFT/WINDOWS/CURRENT VERSION/RUN/LXDBCATS.................+ att både comodo och jag blir nerviga då skrivaren springer ut och in till nätet, varför ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget att vara paranoid över låt den komma ut i det fria!

Det är ju en del av skrivardrivrutinen som ska göra något mot nätet alternativt mot skrivaren i nätverket.

Förstår inte vad det är som är så farligt med det, klart att drivrutinen installerar sig i registret!

Comodo verkar ju vara alldeles utmärkt för paranoida alt. att göra folk paranoida..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget att vara paranoid över låt den komma ut i det fria!

Det är ju en del av skrivardrivrutinen som ska göra något mot nätet alternativt mot skrivaren i nätverket.

Förstår inte vad det är som är så farligt med det, klart att drivrutinen installerar sig i registret!

Comodo verkar ju vara alldeles utmärkt för paranoida alt. att göra folk paranoida..

Jag som smittar comodo med min paranoida inställning. Ok jag ger skrivarn en schans. tack för svar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Använde mej av hjälp o support vid guidning av delad skrivare, stod att skrivrutin skulle vara installerad på båda...

2. Efter installation av skrivaren inträffade samma fel som på en annan dator dvs när jag klickade på tex kontrollpanel kom det upp en säkerhetsvarning " vill du öppna " kontrollpanel.exe " gjorde systemåterställning vilket dock blev värre,,,lyckades komma in i booten till slut för reparation,,,,slutade med att jag var tillbaka där varningar gavs,, dock kom inga varningar då...

3. Kört pcnätverk repair båda datorer, går inte fixa nätverk...

4.Kör inte datorn där säkerhetsvarningar gavs ( gör nyinstallation )...

5.Kopplat bort router och endast modem till gamla dator,,kört repair och går inte laga trots bara modem inkopplad...

6.Försökt koppla bort allt ink splitter och telefon, sen väntade 20 min...

7. Behöver nollställa denna dator men hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var det bara inte en UAC ruta som poppade upp när du gick in i kontrollpanelen?

Varför måste du återställa/ominstallera hela datorn för detta??????????????????

Alltså vad är det för skrivare du har som verkar så otroligt problematisk?

Inkopplad i en dator eller är det en nätverks skrivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lexmark skrivare, nej inte uac utan annan varningsruta, jag struntar i den och klickar tom plats skrivbordet varvid den försvinner, klickar på nytt och ingen varningssignal,,,jag kör datorn nu utan nätverk för fortfarande kommer säkerhetsvarning när jag klickar program....

Behöver ju inte vara virus eller annat otyg bara för det krånglar,,,har gått igenom allt i dator + kört alla virus + reparationsverktyg...LXDBC CATS verkar vara den fil som ställer till det,,,, fysiskt minne ledigt brukar va 1000 - 1500 nu bara 12 ledigt... postar Hi-jack till Malou ihopp om att felet kan hittas den vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...