Gå till innehåll

Windows XP Home vägrar att starta


Tofta

Recommended Posts

Hejsan!

Har en dator framför mig som vägrar starta upp windows. Vid normal start blir det bara svart, hdd:n knastrat lite ibörjan som om den läser in några filer och sedan är det bara stop.

Väljer jag att starta i felsäkertläge så stannar den på "isapnp.sys"

Har testat att byta ut isapnp.sys filen utan resultat. Har även kört reparationskonsolen och bytat ut en mängd filer också det utan resultat.

När jag bootar upp med installations skivan och väljer vilken partition som jag ska installera på får jag inte upp alternativet "R" reparera installation.

Vad kan det vara som är fel?

MVH

//André

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett par varianter,men du har kanske testat redan

Sätt in Windows installations-cd i cd-läsaren och ställ in Bios så datorn bootar från cd-skivan. I den första installationsmenyn, där du kan välja om du vill reparera eller installera, väljer du att installera. När installationsprogrammet har hittat din befintliga Windowsinstallation väljer du att reparera denna. Installationen kommer då att kopiera systemfiler från cd-skivan och därefter installera hårdvaran på nytt. Det kommer däremot inte att ändra i de befintliga programinstallationerna eller användarinställningarna utan dessa kommer att finnas kvar efter ominstallationen av Windows.

http://support.microsoft.com/kb/315311

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man väl säga så här att windows installationen inte hittar min gamla installation.....Kan nämligen inte välja att reparera.

Just nu kör jag chkdsk /r och ska försöka med bootcfg /rebuild igen. Gick inte innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man väl säga så här att windows installationen inte hittar min gamla installation.....Kan nämligen inte välja att reparera.

Just nu kör jag chkdsk /r och ska försöka med bootcfg /rebuild igen. Gick inte innan.

När du ändå är i återställningskonsollen kan prova fixmbr \Device \HardDisk0 ...där du justerar "HardDisk0" efter vilken disk systemet ligger på (om du har fler). Efter det kan du köra fixboot c: ...justera enhetsbokstav efter systempartition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp inget funkar. I felsäkert läge stannar den som vanligt vid isapnp.sys (där man ser en massa rader precis innan den ska starta windows)

Samma antagligen vid normal start. Hdd:n laddar ju lite innan den blir tyst och den förblir svart på skärmen. Ingen felkod eller nånting.

Har inte en aning vad jag ska göra nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp inget funkar. I felsäkert läge stannar den som vanligt vid isapnp.sys (där man ser en massa rader precis innan den ska starta windows)

Samma antagligen vid normal start. Hdd:n laddar ju lite innan den blir tyst och den förblir svart på skärmen. Ingen felkod eller nånting.

Har inte en aning vad jag ska göra nu.

Kanske läge att rädda eventuella viktiga filer och sedan installera om... eftersom du tydligen inte kan köra någon reparation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...