Gå till innehåll

"...en annan installation pågår för närvarande..."


ingenteknikguru

Recommended Posts

Varje gång jag försöker uppdatera - t ex dobe Reader senast - får jag meddelandet att en annan installation pågår etc etc bla bla. Men jag har ingen annan installation på G - vad jag vet. Jag kan alltså inte göra uppdateringar eller nyinstallationer. Förargligt men hur botar man det? Kan man komma åt själva installationsfunktionen och rensa den eller??

Tacksam om någon kan hjälpa mig!

jag kör alltså VISTA och har både Firefox och Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyckel i registret är en mapp så om du har installationer "in progress" skall det under Installer-mappen finnas en nyckel/mapp vid namn InProgress. Du kan även behöva ta bort allt du hittar i HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\PendingFileRenameOperations.

Ett tips är också att installera senaste Windows Installer-komponterna från http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ... men hur kommer jag åt registret du talar om? Var startar jag söket så att säga?

Ge inte upp pls, jag kan precis så här lite om hur man fixar till det...

Försökte göra en uppdatering med den senaste versionen av windows installer som du föreslog - men det går inte p g a samma knas som tidigare... samma felmeddelande.

Jag kan inte heller avinstallera t ex Adobe Reader 9 då "...en annan installation pågår...".

Jag måste alltså komma åt Installern och stänga av något som hängt upp sig.

MVH//C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registret kommer du in i genom att skriva "regedit" (utan citattecken) i startmenyns sökfält följt av ett klick på enter tangenten.

Sedan är det bara att navigera ner till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Installer\InProgres

i det vänstra fältet och radera de eventuella värden som då dyker upp på högersidan.

EDIT:

Såg att det fanns lite info rörande ditt problem här också http://www.thewindowsclub.com/programs-won...ady-in-progress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...