p079mbw Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Hej, har en liten mini-PC (Samsung NC10) som har XP förinstallerat. Har en genuin Vista-skiva och undrar om det går att byta OS? Quote
e-son Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Det går... men datorn kanske inte har den prestanda som krävs för att Vista skall komma till sin rätt! Innan du installerar om, testa med Vista Upgrade Advisor! Quote
p079mbw Posted July 30, 2009 Author Posted July 30, 2009 Det går... men datorn kanske inte har den prestanda som krävs för att Vista skall komma till sin rätt! Innan du installerar om, testa med Vista Upgrade Advisor! Hej, jo jag har testat med upgrade advisor (både Vista och W7) och fått godkänt på båda. Ska dessutom installa 2Gb minne istf medföljande 1GB. Det jag mest undrar över är ifall jag tappar något väsentligt från XP, dvs tillverkarspecifika program. Fick ingen ledtråd av WUA. Får höra mig för hos Samsung! Quote
e-son Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Hej, jo jag har testat med upgrade advisor (både Vista och W7) och fått godkänt på båda. Ska dessutom installa 2Gb minne istf medföljande 1GB. Det jag mest undrar över är ifall jag tappar något väsentligt från XP, dvs tillverkarspecifika program. Fick ingen ledtråd av WUA. Får höra mig för hos Samsung! Såvida din Vista-skiva inte är en uppgradering från samma tillverkare (Samsung), så kommer du att tappa allt som har med samsung att göra ja! Quote
p079mbw Posted July 30, 2009 Author Posted July 30, 2009 Såvida din Vista-skiva inte är en uppgradering från samma tillverkare (Samsung), så kommer du att tappa allt som har med samsung att göra ja! Man skulle kanske tänka sig en dualboot. Det är så störigt med XPs hemnätverk när jag kör Vista och W7 på de andra datorerna. Quote
e-son Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Man skulle kanske tänka sig en dualboot. Det är så störigt med XPs hemnätverk när jag kör Vista och W7 på de andra datorerna. Det går ju bra... om du har plats på disken! Quote
p079mbw Posted July 30, 2009 Author Posted July 30, 2009 Det går ju bra... om du har plats på disken! Ja, hårddisken är på 160GB (två partitioner inkl en recovery XP på 5GB) så det ryms nog ifall jag inte fyller med alltför mycket skräp. Det får bli dualboot! I övrigt kan nämnas att NC10 är lätt att handskas med, har också stoppat in ett simkort så den går bra att använda ute på landet. Quote
jonas78 Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Jag skulle nog vänta tills Win 7 och hoppa över Vistan .... det känns som om Microsoft äntligen fattat att vi framöver kommer att köra på mindre kraftfulla hårdvara än tidigare och därför anpassat sig bättre ....... Win 7 release candidate är snabbare än Vista i mångt och mycket .... Ja, hårddisken är på 160GB (två partitioner inkl en recovery XP på 5GB) så det ryms nog ifall jag inte fyller med alltför mycket skräp. Det får bli dualboot!I övrigt kan nämnas att NC10 är lätt att handskas med, har också stoppat in ett simkort så den går bra att använda ute på landet. Quote
Recommended Posts