Gå till innehåll

Studentdator


Recommended Posts

Hej!

Då var det dags för en ny dator igen. Senast jag inhandlade en dator var i April -08 då jag köpte en stationär dator för cirka 7600. Om två veckor bär det av från Västerås till Göteborg för att plugga på universitetet och i en liten lägenhet och med heltidsstudier så vore det skönt med en bärbar burk istället. Därför har jag beslutat mig för att lämna min dator hemma i utbyte mot att mina föräldrar köper en helt ny bärbar åt mig.

Anledningen att jag skriver här är givetvis för att jag vill ha hjälp.

Budget: Cirka 5000 (kanske kan sträcka sig till 6000, baseras på min stationära dators värde idag).

Prioriteringslista användarområden:

1. Ha den till studier, kunna ta med den till lektioner och dylikt. Därför är bra batteritid, att den är lätt att ta med och bra möjlighet till anslutning via dongel eller trådlöst nätverk bra saker antar jag.

2. Spela mitt favoritspel Football Manager. Ett icke så krävande spel när det gäller grafik då jag inte ens använder 3d-motorn i spelet men däremot kan den sluka mycket processorkapacitet om inte datorn har fler kärnor.

3. Ifall det skulle vara helt jämt mellan några datorer så kan den sista prioriteringen vara att den ska fungera så bra som möjligt till en extern hårddisk, ha så filmvänlig skärmyta som möjligt och/eller ha siffrorna så där snyggt till höger på tangentbordet så det blir lättare att betala räkningar. Dessa tre är dock bara plus.

Jag är lite sugen på en av dessa nya minidatorerna men jag vet inte riktigt hur dom står sig? Det är givetvis smidigare i skolan men hur är batteritiden? Vissa säger att dom får upplösningsproblem när dom går ut på internet men det kanske bara är okunnighet i hur man använder skärminställningarna? När det gäller hårddiskstorlek är det inte något avgörande då jag har en extern hårddisk på 1 tb. När det gäller Operativsystem så föredrar jag helt klart windows xp framför windows vista. Har xp-skiva hemma så inget som behöver köpas. Ej heller virusprogram eller sådant behöver inhandlas.

Tack på förhand

/trashbag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en dator med mycket hdd utrymme och mycket minne... Cpu och grafik är väl mindre prioriterat.

Kolla elgiganten/onoff/siba efter packard bell dator exempelvis. Köpte en för ca: 5000:- med 3gb minne och 320gb hdd... Grafik och cpu va inte så vassa men datorn blev super snabb efter jag kört ut packard bells "hittepå" Vista och la in XP på burken. Men även Win7 snurra på jättebra på den maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.expert.se/product/product.aspx?...utm_campaign=pj

Funderar på den? Lär väl duga gott och väl? :) Var i alla fall den bästa datorn jag kunde hitta inom min budget. Acers timeline-serie utklassade visserligen denna datorn i batteritid med sina 8+ timmar men dom datorerna hade bara singelkärninga processorer och det räcker nog inte till för mitt Football Manager då det är just processorn som får jobba ganska mycket då. Därför tyckte jag att 4 timmars batteritid vid kontorsanvändning duger gott och väl i utbyte mot dedikerat grafikkort, större hårddisk, mer RAM-minne och framförallt en dubbelkärning processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...