Gå till innehåll

Måste ha skiva i för att kunna boota!


SuperLarre

Recommended Posts

Hej!

Har installerat Windows 7 32-bit RC Ultimate och har råkat ut för något så underligt som att jag måste ha installationsskivan i för att windows ska laddas, annars står det bara typ system disk read error eller nått sånt. Har varit inne i bios och förösökt ändra bootorder men det gjorde bara att det inte gick alls så jag bytte tillbaka som cd-rom i första hand.

Som tillägg kan jag då berätta all väl i Win7 måste jag ta ut skrivan annars hänger sig datorn när jag bläddrar filer.

Vid installationen gick det först inte för att jag fick upp en skylt om att drivrutiner saknades, mindes ett liknande problem med vista och att det hade att göra med att dvd-romen skulle stå som master. Ändrade det sen funkade det. Kan de vara det som gör bootproblemet nu?

Hoppas ni kan komma med fina svar

//Superlarre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har installerat Windows 7 32-bit RC Ultimate och har råkat ut för något så underligt som att jag måste ha installationsskivan i för att windows ska laddas, annars står det bara typ system disk read error eller nått sånt. Har varit inne i bios och förösökt ändra bootorder men det gjorde bara att det inte gick alls så jag bytte tillbaka som cd-rom i första hand.

Som tillägg kan jag då berätta all väl i Win7 måste jag ta ut skrivan annars hänger sig datorn när jag bläddrar filer.

Vid installationen gick det först inte för att jag fick upp en skylt om att drivrutiner saknades, mindes ett liknande problem med vista och att det hade att göra med att dvd-romen skulle stå som master. Ändrade det sen funkade det. Kan de vara det som gör bootproblemet nu?

Hoppas ni kan komma med fina svar

//Superlarre

Jag vill tro du kan följa samma procedur som i Vista.

To Restore corrupted Windows Vista Master Boot Record(MBR),follow the simple procedures.

You can use the Bootrec.exetool in the Windows Recovery Environment (Windows RE) to troubleshoot and repair the following items in Windows Vista:

A master boot record (MBR)

A boot sector

A Boot Configuration Data (BCD) store

Note When you are troubleshooting startup issues by using the Windows RE, you should first try the Startup Repair option in the System Recovery Options dialog box. If the Startup Repair option does not resolve the issue, or if you must troubleshoot more steps manually, use the Bootrec.exe tool.

To run the Bootrec.exe tool, you must start Windows RE. To do this, follow these steps:

Put your Windows Vista installation disc in the disc drive, and then start the computer.

Press a key when you are prompted.

Select a language, a time, a currency, a keyboard or an input method, and then click Next.

Click Repair your computer.

Click the operating system that you want to repair, and then click Next.

In the System Recovery Options dialog box, click Command Prompt.

Type Bootrec.exe, (without the quotes) and then press ENTER.

Note: To start the computer from your Windows Vista installation DVD, your computer must be configured from BIOS to start from the DVD drive...

Detta är från denna sida:

http://www.tomstricks.com/how-to-repair-an...oot-record-mbr/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tro du kan följa samma procedur som i Vista.

To Restore corrupted Windows Vista Master Boot Record(MBR),follow the simple procedures.

You can use the Bootrec.exetool in the Windows Recovery Environment (Windows RE)...

Det finns en färdig knapp för "Startreparation" i både Vista´s och W7´s reparationsmeny på DVD´n... kanske enklare att prova den innan man börjar knacka kommandon! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Det finns en färdig knapp för "Startreparation" i både Vista´s och W7´s reparationsmeny på DVD´n... kanske enklare att prova den innan man börjar knacka kommandon! ;)

Jo men de där var de första jag tänkte på, till ingen nytta. Ska prova med frederiks tips

Edit:

Desvärre funkade inte det heller!

Redigerad av SuperLarre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...