Gå till innehåll

Hänglås i FF


Gäst Grumpy

Recommended Posts

Gäst Grumpy

I och med version 3.5 började det gå segt att använda webbläsaren men blev då inte mycket bättre med version 3.5.1 som kom en tid där efteråt. Det är här problemet börja hänga upp sig...

Var gång jag startat upp FF så dyker det upp med utropstecknet på hänglåset i nedre

högerfält så jag måste stänga ner och starta om ett antal gånger tills jag får det vanliga låset.

Jag vill veta om det är möjligt att avinstallera 3.5.1 då den egentligen räknas som säk.patch

och fix, och om det kan tänkas vara den versionen som är den skyldiga? Någon annan som drabbats?

Har som många andra FF användare fått hem den nya 3.5.2, men mitt dilemma med hänglåset kvarstår.

Måste rensa historiken i FF och sedan stänga ned och städa/rensa med CCleaner för att

nästa gång (och eventuellt) slippa se utropstecknet på låset.

Vet faktiskt inte vad som förorsakat detta...

Senaste installationer som gjorts: Flash,CCleaner, Java, FF 3.5.2, NoScript tillägg och givetvis den senaste uppdateringen(arna) från MS.

Hur kommer man tillrätta med utropstecknet? Jag vet att det finns en 'kvarglömd' post i regedit (registereditorn) men känner

viss tveksamhet om det ätr OK att radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Grumpy
Hänglåset betyder att sidan du tittar på är krypterad. När du har ett utropstecken vid det så betyder det att visa delar av sidan du är på inte är krypterad.

Hej Dennis, och tack för svar! Nog vet jag att sidan är krypterad från ena gången till det andra men varför

hänglåset finns där, och orsak/verkan till att den dyker upp så fort man startar upp FF är något helt annat.

Vill bara påpeka att detta sker och syns på ComHem's startsida som jag har och mitt AV-skydd är F-Secure som är den

tjänst jag betalar månadsvis i det paket som erbjuds från ComHem. Hänglåset har inte funnits eller synts tidigare förrän

vid uppdateringen av den nya versionen FF 3.5., och kan nog inte belastas på ComHem...gissningsvis.

Vad jag fortfarande väntar på att få svar på är om det är i sin ordning att inifrån registereditorn radera bort kvarlämnad

post, och/eller om det går att avinstallera/radera på nedladdade uppdateringar i FF.

Ursäkta om jag inte är eller varit tydlig i mitt ärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl klistra in en länk till sidan där hänglåset med eller utan utropstecken visas.

Är det något problem med att utropstecknet visas?

Hej Cecilia,

Ursäkta för att jag dröjt med att svara. Problemet med utropstecknet resulterade i att det till sist visade sig konstant synligt

var gång vid uppstart av FF, och då hjälpte det inte med vare sig rensning av historik eller CCleaner.

Så jag har fått göra en ren ominstallation med FF version 3.5.2 och nu är det inte samma startsidebild som jag haft

tidigare till Comhem. Har förresten varit i kontakt med dess support och kollat upp vissa saker...inte mycket att komma med

då det visat sig att deras personal inte har utbildning(?) på hur FF är beskaffad.

Vad jag reagerar på efter ominstallationen av FF 3.5.2 är att när man t ex kommer till Gmail så dyker utropstecknet upp

trots att man i adressfältet läser att det är en https://! Det är ju då man undrar om det är säkert eller inte...

Får väl bara hoppas på att det snart kommer ut en ny uppdatering/patch, men att det i nuläget ser ut att vara något tillfreds-

ställande utan att behöva ta till åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Dennis86 skrev så betyder hänglåset att sidan är delvis krypterad och delvis inte. När det gäller Gmail så är det ju möjligt att eventuella annonser som visas inte går över en krypterad förbindelse men att mejlen gör det. Inget du kan påverka i alla fall och troligen inte heller något som beror på något fel i Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...