Gå till innehåll

[LÖST] Använda nätverksskrivare


Nirvasher

Recommended Posts

Har tidigare använt min skrivare så att den var kopplad direkt till min dator via USB-kabel, och jag sedan delade ut den så att min far också kunde skriva ut saker, detta har dock krävt att min dator var igång samtidigt. Skrivaren går också att koppla direkt till routern via Ethernet-kabel (så skriver de i bruksanvisningen, har dock för mig att det kallas LAN-kabel?) och därmed göra att min far alltid kan skriva ut, samt att jag också kan ansluta min bärbara till routern för att skriva ut.

Testade med att gå igenom "Guiden Lägg till skrivare" på den bärbara som har XP, men när den väl söker efter skrivare, hittar den inte skrivaren. Däremot, söker jag efter den i Vista, hittas den direkt.

Båda datorerna samt skrivaren är anslutna till samma router.

Var kan problemet ligga?

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare använt min skrivare så att den var kopplad direkt till min dator via USB-kabel, och jag sedan delade ut den så att min far också kunde skriva ut saker, detta har dock krävt att min dator var igång samtidigt. Skrivaren går också att koppla direkt till routern via Ethernet-kabel (så skriver de i bruksanvisningen, har dock för mig att det kallas LAN-kabel?) och därmed göra att min far alltid kan skriva ut, samt att jag också kan ansluta min bärbara till routern för att skriva ut.

Testade med att gå igenom "Guiden Lägg till skrivare" på den bärbara som har XP, men när den väl söker efter skrivare, hittar den inte skrivaren. Däremot, söker jag efter den i Vista, hittas den direkt.

Båda datorerna samt skrivaren är anslutna till samma router.

Var kan problemet ligga?

Kollat i "Mitt nätverk" i utforskaren på en XP-dator? Jag hittar då min där utan att behöva göra något. Däremot måste man installera drivrutinerna på respektive dator innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat i "Mitt nätverk" i utforskaren på en XP-dator? Jag hittar då min där utan att behöva göra något. Däremot måste man installera drivrutinerna på respektive dator innan.

Du menar väl "Mina nätverksplatser" i XP? I vilket fall hittar jag ingen skrivare där, bara "Delade dokum på Netbook" under Lokalt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta reda på vad skrivaren har för IP genom att skriva ut en konfigurationssida eller kolla i din router vad den har delat ut för adress till skrivaren.

Skriv in den IP-adress som du får fram i ett webbläsarefönster. Nu kommer du in i skrivarens webbgrännssnitt. Här kan du titta under "Network".

Skriv in en fast IP till skrivaren på samma nät, tex 192.168.0.10. Välj OK och stäng fönstret.

Nu kan du från vilken av dina datorer som helst lägga till denna skrivare.

När du väljer guiden Lägg till skrivare så måste du välja nätverksskrivare. Sen skriver du bara in rätt IP så kommer datorn att hitta din skrivare.

Eventuellt så måste du även lägga in rätt drivrutiner om de inte redan finns på datorn.

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP's stöd för nätverksskrivare är ganska "uselt" när det kommer till att hitta skrivaren..

de sätt som XP stödjer är om du kan snluta till den via en SMB share alltså \\IP eller om den finns som en enhet på nätverket.

I Vista kan man hitta skrivaren som nätverksskrivare precis som du gör.

Så för att den ska fungera i XP (den lätta vägen) är att installera tillverkarens drivrutinspaket med nätverksfunktion.

(då den skapar en "virituell" port som är kopplad till ip adressen, detta går givetvis att göra manuellt men klart krångligare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick utmärkt att köra HPs medföljande CD-skiva och då köra programmet på den bärbara. Där fixade den allt.

Men! När jag väl skulle göra detta på min fars dator så gick allt som vanligt, den hittade skrivaren och sedan startades datorn om, slutförde det hela och allting var klart. Men när jag gick in i kontrollpanelen fanns inte skrivaren där, visades heller inte i Word vid utskrift. Prövade att starta om datorn igen, dök inte upp där heller, och eftersom jag tyckte att utskrifts-dialogrutan i Word kändes segare än tidigare körde jag en systemåterställning på en gång då det kändes som att något hade gått snett här. Nu är allt borta från installationen och jag är banne mig osäker om jag ska försöka det igen.

Funderar på om jag ska koppla skrivaren till min dator med Vista (64-bit) installerat via USB-kabeln och sedan göra som tidigare, där min far kan skriva ut via min dator. Men går detta att göra? Och hur gör jag då?

Jag ogillar HPs programvaror...

För er som är nyfikna, det är en HP Photosmart C5180 det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick utmärkt att köra HPs medföljande CD-skiva och då köra programmet på den bärbara. Där fixade den allt.

Men! När jag väl skulle göra detta på min fars dator så gick allt som vanligt, den hittade skrivaren och sedan startades datorn om, slutförde det hela och allting var klart. Men när jag gick in i kontrollpanelen fanns inte skrivaren där, visades heller inte i Word vid utskrift. Prövade att starta om datorn igen, dök inte upp där heller, och eftersom jag tyckte att utskrifts-dialogrutan i Word kändes segare än tidigare körde jag en systemåterställning på en gång då det kändes som att något hade gått snett här. Nu är allt borta från installationen och jag är banne mig osäker om jag ska försöka det igen.

Funderar på om jag ska koppla skrivaren till min dator med Vista (64-bit) installerat via USB-kabeln och sedan göra som tidigare, där min far kan skriva ut via min dator. Men går detta att göra? Och hur gör jag då?

Jag ogillar HPs programvaror...

För er som är nyfikna, det är en HP Photosmart C5180 det handlar om.

Kom att tänka på en annan sak. Skrivaren är väl installerad på de datorer som ska kunna skriva ut på den va? Efter att skrivaren är installerad måste den delas ut och sen måste man se till att alla datorer tillhör samma Arbetsgrupp om jag inte minns fel. Sen borde skrivaren hittas i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en annan sak. Skrivaren är väl installerad på de datorer som ska kunna skriva ut på den va? Efter att skrivaren är installerad måste den delas ut och sen måste man se till att alla datorer tillhör samma Arbetsgrupp om jag inte minns fel. Sen borde skrivaren hittas i nätverket.

Jo, men har läst lite var stans att det här med arbetsgrupp inte riktigt fungerat lika smidigt mellan Vista och XP, men det kanske bara handlar om delade mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med att gå igenom "Guiden Lägg till skrivare" på den bärbara som har XP, men när den väl söker efter skrivare, hittar den inte skrivaren. Däremot, söker jag efter den i Vista, hittas den direkt.

Båda datorerna samt skrivaren är anslutna till samma router.

Var kan problemet ligga?

Skall bli intressant att se övriga svar eftersom jag upplevt samma sak. En sak som JAG tänkte på är att du kanske inte har samma namn på din arbetsgrupp i XP som i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall bli intressant att se övriga svar eftersom jag upplevt samma sak. En sak som JAG tänkte på är att du kanske inte har samma namn på din arbetsgrupp i XP som i Vista.

Var mer ute efter svar på frågan om det fungerade eller ej mellan XP och Vista. Men då ingen svarade, så försökte jag. :P Installerade skrivaren på Vista maskinen, med nyare programvara tycktes de som, då det gick mycket smidigare att installera den här, utan omstarter och liknande.

Sedan lite pill med dela ut funktionerna, och döpa om till rätt arbetsgruppsnamn. Och vips! Fungerade det faktiskt! :D

Tack för allt grabbs!

[LÖST]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...