Gå till innehåll

Installation av Windows 7 RTM


candela

Recommended Posts

Hej alla vänner i forumet. Här kommer kanske lite naiva frågor. :unsure:

Har läst här på forumet om hur man går tillväga men är ändå osäker. Vill gärna ha klart för mig hur jag skall gå till väga när Win 7 RTM blir tillgängligt.

Har i dag partion C uppdelad , där WinXP Home ligger på C: och Win7 RC på G: (disken är på 160 GB). Har även en disk D: på 120 GB där jag brukar lägga en del säkerhetskopior.

Om jag rätt förstått det hela så skall jag beställa en uppgraderings-CD och göra en ren installation på C-disken. Skall jag då först formatera disken efter att ha säkerhetskopierat program i WinXp? :unsure:

Kan jag tex installera Win7 RTM på C-disken och behålla Win Home på D-disken? Går det fortfarande att använda uppgraderingsskiva Win7 RTM eller måste jag köppa en retail? Kan jag ha olika OS på diskarna i datorn? :unsure:

Hälsningar

:unsure: candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i dag partion C uppdelad , där WinXP Home ligger på C: och Win7 RC på G: (disken är på 160 GB). Har även en disk D: på 120 GB där jag brukar lägga en del säkerhetskopior.

Kan jag tex installera Win7 RTM på C-disken och behålla Win Home på D-disken? Går det fortfarande att använda uppgraderingsskiva Win7 RTM eller måste jag köppa en retail? Kan jag ha olika OS på diskarna i datorn? :unsure:

Visst kan du göra som du frågar men om du ändå skall behålla Windows XP Home varför inte låta den vara kvar på C så slipper du nyinstallation av det operativet? Lägg RTM på G. Du kommer att få en bootmeny där förstaalternativet är Windows 7 och andra "äldre version av Windows". Vilken som skall vara förstaalternativ kan du ändra på i efterhand om du vill.

Enligt vad alla teknikskribenter skrivit så SKALL du inte kunna använda UPPGRADERING för att gå från RC till RTM. Däremot kan du ta med dig inställningar, mejl och drivrutiner med hjälp av Esy Transfer (finns redan i RC), sparar det på ett säkert ställe (extrahårddisk, minnessticka) och efter installationen av Windows 7 RTM lägga tillbaks det som du tog med dig från den tidigare versionen.

Ja, du kan ha olika OS på datorn (du får en bootmeny att välja mellan). Enligt vad jag förstått kan du också ha 32- och 64-bitars samtidigt på din dator (om datorn klarar av 64-bitars). Du kan också ha annat OS än Windows på samma dator.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Paul Thurrott har testat det här men som vanligt så anser han att man BÖR göra en ren installation. Om någon här på forumet har gjort det känner jag inte till.

Ok, ja kanske bättre att inte chansa då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...