Gå till innehåll

Stänga av indexeringen i Vista


andreas72

Recommended Posts

Hej!

I följande artikeln läser jag att man kan stänga av indexeringen i Vista genom att inaktivera tjänsten Windows Search:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.227104/sa...i-5-snabba-steg

Samtidigt läser jag på annat håll att man ska högerklicka på C-disken och bocka ur:

"Tillåt indexeringstjänsten att indexera hårddisken för att snabba upp sökningen.

Kompletterar dessa två tips varandra eller är det bara två olika sätt att göra samma sak?

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ena tipset är värdelöst. Windows Search-tjänsten hanterar indexeringen i Vista och senare. I tidigare OS som Windows 2000 och XP används tjänsten Indexing Service och där används valet "Tillåt indexeringstjänsten att indexera hårddisken för att snabba upp sökningen". "Indexing service" finns att installera i Windows Vista för kompatibilitet men om inte den komponenten är installerad (vilket den heller inte behöver vara) så gör det ingen skillnad om du avmarkerar "Tilåt indexeringstjänsten att indexera hårddisken för att snabba upp sökningen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ena tipset är värdelöst. Windows Search-tjänsten hanterar indexeringen i Vista och senare. I tidigare OS som Windows 2000 och XP används tjänsten Indexing Service och där används valet "Tillåt indexeringstjänsten att indexera hårddisken för att snabba upp sökningen". "Indexing service" finns att installera i Windows Vista för kompatibilitet men om inte den komponenten är installerad (vilket den heller inte behöver vara) så gör det ingen skillnad om du avmarkerar "Tilåt indexeringstjänsten att indexera hårddisken för att snabba upp sökningen".

Okay, tack för klargörandet. Det är nog många som gått på det värdelösa tipset. Själv får jag dock det bifogade felmeddelandet när jag försöker att applicera detta tips. Hur kontrollerar man förresten om "Indexing service" finns installerat?

post-6856-1251661246_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, tack för klargörandet. Det är nog många som gått på det värdelösa tipset. Själv får jag dock det bifogade felmeddelandet när jag försöker att applicera detta tips. Hur kontrollerar man förresten om "Indexing service" finns installerat?

Välj Ignore all på den bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Ignore all på den bilden

Ja men om nu "Indexing Service" inte är installerat och det därmed, enligt ditt första inlägg, inte har någon betydelse ifall den rutan är ibockad eller inte så spelar det väl ingen roll om jag väljer Ignore all eller avbryter hela operationen. Så frågan är väl ifall den "gamla sortens" indexering är installerad eller inte. Hur vet man det? Jag har i alla fall inte medvetet installerat den så om den inte finns default i Vista Ultimate borde den inte vara installerad. Ser för den delen inte riktigt heller poängen med att kunna installera "Indexing Service" parallellt med Windows Search.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, det spelar ingen roll vad du väljer på den frågan. Kolla i Program och funktioner > "Windowskomponenter" (minns inte vad det kallas i svenska Vista) och sedan efter Indexeringstjänsten. Är den markerad så är den installerad. Tjänsten finns där pga kompatibilitetskrav, antagligen pga av specifik mjukvara som utnyttjar funktioner i den gamla tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...