Gå till innehåll

Språkpaket


EricButcher

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt installera servicepack 2, men vid avstängning av datorn tuggar installation och lika så vid uppstart. Står installerar 1 av 3 och så fortsätter det dag efter dag efter dag... Det går inte att installera helt enkelt. Jag har försökt fristående installation, försökt att avinstallera andra språk än svenska men där går jag bet då Microsofts guide hänvisar till

" 1. Klicka på Start

Dölj bildenVisa bilden

Start-knappen

, skriv språkalternativ i rutan Påbörja sökning och klicka sedan på Nationella inställningar och språkinställningar i listan Program.

Dölj bildenVisa bilden

Behörighet för kontroll av användarkonton

Om du uppmanas ange ett administratörslösenord eller att bekräfta, ange ditt lösenord eller klicka på Fortsätt.

2. Klicka på fliken Tangentbord och språk och sedan på Installera/avinstallera språk i området Visa språk.

Dölj bildenVisa bilden

Behörighet för kontroll av användarkonton

Om du uppmanas ange ett administratörslösenord eller att bekräfta, ange ditt lösenord eller klicka på Fortsätt.

3. Klicka på Ta bort språkoch välj sedan kryssrutorna för de språkpaket du vill ta bort. Klicka sedan på Nästa.

4. Klicka på Ta bortoch sedan på Starta om nu när borttagningsprocessen är klar.

"

"Klicka på fliken Tangentbord och språk och sedan på Installera/avinstallera språk i området Visa språk" Denna knapp hittar jag inte tyvärr.

Har även kört någon fix av språket från Microsoft utan att det fungerade.

Har dock inte testat att avinstallera MaCafee och sen köra... Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har försökt installera servicepack 2, men vid avstängning av datorn tuggar installation och lika så vid uppstart. Står installerar 1 av 3 och så fortsätter det dag efter dag efter dag... Det går inte att installera helt enkelt. Jag har försökt fristående installation, försökt att avinstallera andra språk än svenska men där går jag bet då Microsofts guide hänvisar till

" 1. Klicka på Start

Dölj bildenVisa bilden

Start-knappen

, skriv språkalternativ i rutan Påbörja sökning och klicka sedan på Nationella inställningar och språkinställningar i listan Program.

Dölj bildenVisa bilden

Behörighet för kontroll av användarkonton

Om du uppmanas ange ett administratörslösenord eller att bekräfta, ange ditt lösenord eller klicka på Fortsätt.

2. Klicka på fliken Tangentbord och språk och sedan på Installera/avinstallera språk i området Visa språk.

Dölj bildenVisa bilden

Behörighet för kontroll av användarkonton

Om du uppmanas ange ett administratörslösenord eller att bekräfta, ange ditt lösenord eller klicka på Fortsätt.

3. Klicka på Ta bort språkoch välj sedan kryssrutorna för de språkpaket du vill ta bort. Klicka sedan på Nästa.

4. Klicka på Ta bortoch sedan på Starta om nu när borttagningsprocessen är klar.

"

"Klicka på fliken Tangentbord och språk och sedan på Installera/avinstallera språk i området Visa språk" Denna knapp hittar jag inte tyvärr.

Har även kört någon fix av språket från Microsoft utan att det fungerade.

Har dock inte testat att avinstallera MaCafee och sen köra... Några tips?

Hej!

Har ju haft liknande bekymmer med uppdateringar som hänger sig, (som jag ser det är det inte det du fösöker att installera som är problemet, utan Windows Update, som ställer till problemet), och tuggandet "uppdaterar, installerar osv".

Avbryt installationen om möjligt, rensa tempfiler, se Program/Windows/Tillbehör/Systemverktyg/Diskrensning, klicka "i" dialogrutan tempfiler.

Hämta hem och kör MS. NET Framework 3.5 SP1, http://www.microsoft.com/Net/Download.aspx

Kör den i reparationsläge. Starta om datorn och hämta hem uppdateringen!

Annars kan du ju prova en systemåterställning till en tidpunkt före SP2 uppdateringen, som du vet fungerade, men kör då installationen av

MS. NET Framework 3.5 SP1, http://www.microsoft.com/Net/Download.aspx, kör den i reparationsläge, starta om och prova igen.

Felanmäl givetvis till MS!

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset jag lyckades installera SP2 igår men verkar vara något liknade fel idag... Jag skall testa det där Reparationsläge är det samma som Safe mode?

Hej!

Bara att vara tålmodig, och göra likadant igen, kör proceduren igen!

Du kan också, gå in via kontrollpanelen/program/program och funktioner/leta reda på MS NET Framework 3.5 SP1 och högerklicka på det!

Du får då de olika valen igen, installera, reparera, ta bort. Välj reparera och starta sen om datorn!

Så borde de nya uppdateringarna komma på plats.

Ställ också uppdateringsfunktionen i läge, visa uppdateringar, men att du själv väljer när de ska installeras.

Så slipper man överaskningen av att datorn börjar "tugga i det oändliga"!

Mvh

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bara att vara tålmodig, och göra likadant igen, kör proceduren igen!

Du kan också, gå in via kontrollpanelen/program/program och funktioner/leta reda på MS NET Framework 3.5 SP1 och högerklicka på det!

Du får då de olika valen igen, installera, reparera, ta bort. Välj reparera och starta sen om datorn!

Så borde de nya uppdateringarna komma på plats.

Ställ också uppdateringsfunktionen i läge, visa uppdateringar, men att du själv väljer när de ska installeras.

Så slipper man överaskningen av att datorn börjar "tugga i det oändliga"!

Mvh

Mats

Ang. Safe Mode, i Avancerade Startlägen, är = att starta i felsäkert läge. Det skall inte vara nödvändigt här.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. Safe Mode, i Avancerade Startlägen, är = att starta i felsäkert läge. Det skall inte vara nödvändigt här.

Mvh

Mats H

Hej! Jag kan endast välja avinstallera den där uppdateringen som du nämde ovan. Är inloggad som adminstratör och har Home Premium. Jag har valt som du sade att hämta men själv välja när jag skall installera. Trotts det så försöker den installera vista installera så fort jag stänger av. Den nya uopdateringen som kom igår kan jag inte heller installera. Jag har laddat hem ett program från MS på ca 75 mb som skulle laga windows update det går inte att köra tyvärr får felmedelande. Har även kört en lite fil från MS för att laga med språk inte det heller fungerar.

Jag har sett en engelsk hemsida som pratar om att deleta alla språkpaket utom svenska i registretet, men verkade lite konstigt. LiveOneCare kan det vara något?

Ex på felmedelande

Problemsignatur

Händelsenamn: CbsPackageServicingFailure

Stack Version: 6.0.6002.18005

Package: Microsoft-Windows-Client-LanguagePack-Package~31bf3856ad364e35~x86~ro-RO~6.0.6000.16386

Status: 80070490

Failure Source: CBS Other

Start State: Installed

Target State: Absent

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

Extra information om problemet

Bucket-ID: 552183238

Problemsignatur

Händelsenamn: CbsPackageServicingFailure

Stack Version: 6.0.6002.18005

Package: Microsoft-Windows-Client-LanguagePack-Package~31bf3856ad364e35~x86~sk-SK~6.0.6000.16386

Status: 80070490

Failure Source: CBS Other

Start State: Installed

Target State: Absent

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

Extra information om problemet

Bucket-ID: 552219450

Har ringt DELL en gång men då hade de inte en aning, kan man ringa MS fast man köpt den via DELL? De har ju tyvärr samma jobbtider som jag så e lite svårt. Detta är min andra DELL dator fick först en som var samma fel vid start då bytte de ut den fick jag denna med samma fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kan endast välja avinstallera den där uppdateringen som du nämde ovan. Är inloggad som adminstratör och har Home Premium. Jag har valt som du sade att hämta men själv välja när jag skall installera. Trotts det så försöker den installera vista installera så fort jag stänger av. Den nya uopdateringen som kom igår kan jag inte heller installera. Jag har laddat hem ett program från MS på ca 75 mb som skulle laga windows update det går inte att köra tyvärr får felmedelande. Har även kört en lite fil från MS för att laga med språk inte det heller fungerar.

Jag har sett en engelsk hemsida som pratar om att deleta alla språkpaket utom svenska i registretet, men verkade lite konstigt. LiveOneCare kan det vara något?

Ex på felmedelande

Problemsignatur

Händelsenamn: CbsPackageServicingFailure

Stack Version: 6.0.6002.18005

Package: Microsoft-Windows-Client-LanguagePack-Package~31bf3856ad364e35~x86~ro-RO~6.0.6000.16386

Status: 80070490

Failure Source: CBS Other

Start State: Installed

Target State: Absent

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

Extra information om problemet

Bucket-ID: 552183238

Problemsignatur

Händelsenamn: CbsPackageServicingFailure

Stack Version: 6.0.6002.18005

Package: Microsoft-Windows-Client-LanguagePack-Package~31bf3856ad364e35~x86~sk-SK~6.0.6000.16386

Status: 80070490

Failure Source: CBS Other

Start State: Installed

Target State: Absent

OS-version: 6.0.6002.2.2.0.768.3

Språkvariant-ID: 1053

Extra information om problemet

Bucket-ID: 552219450

Har ringt DELL en gång men då hade de inte en aning, kan man ringa MS fast man köpt den via DELL? De har ju tyvärr samma jobbtider som jag så e lite svårt. Detta är min andra DELL dator fick först en som var samma fel vid start då bytte de ut den fick jag denna med samma fel.

Tråkigt att höra att det inte funkar!

Ngt som inte går som det ska, det är uppenbart.

Tyvärr är jag nog inte så kunnig inom området att jag kan lösa ditt problem.

Jag har ju en HP från HP, så det är ju samma båt som DELL!

Klart att du kan begära support frå MS.

Men en riktig felrapport till MS är på sin plats, http://support.microsoft.com/ph/6527/sv, denna sida handlar om Fel på Windows Update, och där kan du ju begära support. kan ta några dagar att få svar, (personlig erfarenhet). Klart du kan också ringa, men att dokumentera felet så klart o tydligt är viktigt, Felkoder etc., händelseförlopp, loggfil etc.

I min "okunnighet" hade jag valt att stänga av datorn, starta om och sedan trycka på lämplig Funktionstangent för systemåterställning. Och provat att komma tillbaka till SP1. Och provat igen, med MS.NET Framework 3.5 SP1 i bakfickan!

Jag fick hjälp här av "Jarru", kanske han kan bistå med några tips. Ska skicka honom ett PM!

Sorry!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra att det inte funkar!

Ngt som inte går som det ska, det är uppenbart.

Tyvärr är jag nog inte så kunnig inom området att jag kan lösa ditt problem.

Jag har ju en HP från HP, så det är ju samma båt som DELL!

Klart att du kan begära support frå MS.

Men en riktig felrapport till MS är på sin plats, http://support.microsoft.com/ph/6527/sv, denna sida handlar om Fel på Windows Update, och där kan du ju begära support. kan ta några dagar att få svar, (personlig erfarenhet). Klart du kan också ringa, men att dokumentera felet så klart o tydligt är viktigt, Felkoder etc., händelseförlopp, loggfil etc.

I min "okunnighet" hade jag valt att stänga av datorn, starta om och sedan trycka på lämplig Funktionstangent för systemåterställning. Och provat att komma tillbaka till SP1. Och provat igen, med MS.NET Framework 3.5 SP1 i bakfickan!

Jag fick hjälp här av "Jarru", kanske han kan bistå med några tips. Ska skicka honom ett PM!

Sorry!

Mvh

Mats H

Hittade detta som ett förslag på lösning:

http://blogs.msdn.com/andrekl/archive/2008...erver-2008.aspx

How to overcome error 0x80070490 when installing updates in Windows Vista/Server 2008

Disclaimer:

Please note that getting this error is a serious hint towards an unstable system (in my case it was caused by a faulty hard drive). While the solution steps worked fine on my system, please create and test a backup of your system before trying the below. You can easily get to the point where a complete reinstall is needed. Nevertheless this solution has saved my a couple of days despite the time invested to go through the effotr of testing my thoughts and findings.

Please also note that you should feel comfortable with using regedit.

Having said that, lets get to it. So the issue is: You run a Windows Update check and find some updates need to be installed. Applying one or more of the updates fails with the error in the title.

Searching for help, you will likely find this and this. Going over the steps listed there did not help.

Note: In case the content expires on the locations, I have put an edited version below.

So now you have done all that and still the update doesn't work..I hope you did note that you will need to modify the script to use your localized equivalent to "Administrators" (i.e. "Administratoren" in the German Version). For me when trying to bite the bullet and using the RTM DVD to reinstall setup gave me an "Internal Error 0" response which meant that path was blocked as well. At this point it is important to understand that all system components on the 6.x versions of Windows are controlled and executed by the "Component Based Servicing" (Technet Link) Engine which uses the "TrustedInstaller" account to run and log all updates of system components.

So I decided to give the CBS logging a chance (which is on by default) and found this near the end in %windir%\logs\cbs\cbs.log:

2008-09-27 15:53:29, Error CBS Failed to resolve Package: Package_for_KB905866~31bf3856ad364e35~x86~~6.0.22.0. hr: 0x80070490

I now went to the registry searching for the string "KB905866" starting at <HKLM\software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Component Based Servicing> and deleted all keys I found that had references to it.

Once done, I could install the package just fine.

I hope this description is helpful in getting your system back to life should you hit this. From my research seeing this error means that the binaries actually present on the system are not in sync with what CBS has noted. This can be a sign of malware so you should run your favorite malware scanner to ensure that your system is "clean".

Reference Content (silghtly edited for readability):

To troubleshoot this issue, I suggest we first reset permission and reinstall Windows Update Agent 3.0.

Step 1: Reset permission

================

1. Please download the subinacl.msi file from the following link and save the installation patch onto the Desktop:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

2. Please go to the Desktop and double click the downloaded file.

3. Please select the C:\Windows\System32 folder as the Destination Folder during the installation. Later we will use this tool to reset the permission settings on the current machine.

Note: If UAC (User Account Control) window is prompted for permission to continue, please click Continue.

4. Click the Start Button, in the Start Search bar, type: "notepad" (without quotes) and press Enter.

5. Copy the following commands and then paste them into the opened Notepad window:

@echo off

subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=administrators=f

subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=administrators=f

subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=administrators=f

subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=administrators=f

subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=system=f

subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=system=f

subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=system=f

subinacl /subdirectories %SystemDrive% /grant=system=f

@Echo =========================

@Echo Finished.

@Echo =========================

@pause

6. After pasting the above commands, please close the Notepad window. Choose Save when you are prompted to save the file. Type "reset.bat" as the file name and choose Desktop from the left panel as the save location.

7. Refer to the Desktop and right click the reset.bat file, then choose "Run as administrator."

8. You will see a DOS-like window processing.

NOTE: It may take several minutes, please be patient. When it is finished, you will be prompted with the message: "Finished, press any key to continue".

Step 2: Reinstall Windows Update Agent 3.0

===========================

1. Please download the file from the following link:

Windows Vista (32bit)

http://download.windowsupdate.com/v7/windo...Agent30-x86.exe

Windows Vista (64bit)

http://download.windowsupdate.com/v7/windo...Agent30-x64.exe

2. Save the file to D: drive.

Note: Please select a drive where Windows Vista was not loaded because the file cannot be launched directly from the system root directory.

3. Click Start->Run, type: "D:\WindowsUpdateAgent30-x86.exe /wuforce" (without quotations) and then press Enter to install the Windows Update

engine.

Note: There is a space between "D:\WindowsUpdateAgent30-x86.exe" and "/wuforce"

Now, let's run Windows Update again.

Published Monday, September 29, 2008 2:45 PM by andrekl

Comments

Tuesday, September 30, 2008 9:58 AM by Andreas Klein : How to overcome error 0x80070490 when installing updates in Windows Vista/Server 2008

# Andreas Klein : How to overcome error 0x80070490 when installing updates in Windows Vista/Server 2008

PingBack from http://blogs.msdn.com/andrekl/archive/2008...erver-2008.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag lade ner cirka 50 timmar på laga detta problem på min fars dator men fick det aldrig att funka. Nu har han fått uppgraderingen till win7 istället. Någon som vet om det är samma problem med MS framework och språkpaket i win7? Tänkte försöka blåsa rent hans vista och göra en fullinstallation av win7. Det går väl att göra så trotts att det är uppgraderingsversion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du ska nog följa guiden som jag bifogat!!

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7

(Som du säkert redan läst)!

Finns säkert ett antal trådar bakåt i tid, här i forumet, som ger dig flera svar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...