Gå till innehåll

För stora filer - hur göra?


Jack Bauer

Recommended Posts

Har lyckats att föra över vhs film till datorn. Filen blir i avi-format.

Till detta har jag använt Ulead Video Studio.

Problemet är ju bara att filen/filerna hela tiden blir för stora.

De landar på ca 11 gb, ibland 18......

Använde formatat DVD, när jag skulle flytta över från vhs.

Så jag kom att tänka på movie maker, om man på något sätt kunde dela upp filen så man kunde bränna den på 2 st dvd skivor eller nåt?

min tanke är alltså att klippa i halva avi filen så den får plats på antingen en dvd-r eller en dvd dual layer skiva.

någon som kan movie maker?

detta kanske även går direkt i ulead video studio; någon som vet?

eller om någon kunde komma med tips hur man skall gå till väga, samt tipsa om andra program för detta ändamål?

p.s. vill INTE komprimera filen, detta har jag redan testa med kass kvalitet som resultat.

vill att filen skall vara orörd, och bara delas upp för att få plats på en eller två dvd skivor.

Har även tillgång till Burning Studio 9; kan man göra det som jag vill där?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att göra i Ulead, men Movie Maker går det med. Öppna bara upp filen och lägg den i tidslinjen. Börja med att klippa bort så mycket som behövs för att få ned filstorleken. Var inte orolig originalfilen påverkas inte. Sedan väljer du att exportera filen till lämpligt format.

Efter det öppnar du bara originalfilen igen och klipper bort början så du får det du klippte bort första gången. Spara som ny fil.

Upprepa detta tills du fått med allt.

Är något oklart, fråga bara så ska jag försöka svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att göra i Ulead, men Movie Maker går det med. Öppna bara upp filen och lägg den i tidslinjen. Börja med att klippa bort så mycket som behövs för att få ned filstorleken. Var inte orolig originalfilen påverkas inte. Sedan väljer du att exportera filen till lämpligt format.

Efter det öppnar du bara originalfilen igen och klipper bort början så du får det du klippte bort första gången. Spara som ny fil.

Upprepa detta tills du fått med allt.

Är något oklart, fråga bara så ska jag försöka svara.

Tackar för snabbt svar.

Bra att man kunde använda Movie Maker, det var det som jag hoppades på.

Om jag fattat dig rätt, så lägger man hela filmen i tidslinjen i Movie Maker,

klipper bort en halva. och exporterar delen till ett format.

Sedan gör man likadant med andra halvan, som man inte klippte bort första gången.

Rätt uppfattat?

Det tar väl lång tid att lägga in filmen i Movie Maker, när den är på 11 GB eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har uppfattat mig korrekt Jack Bauer.

Filen kommer förvisso att kodas igen men så läng han inte väljer någon komprimering blir effekten försumbar.

Så när man importerar filmen i movie maker, så kodar programmet om den?

Men så länge man inte krymper ner den , så borde det ju inte vara något problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du importerar filmen i Movie Maker påverkas inte originalfilen alls. Däremot kommer den nya fil du skapar att kodas om, men som du säger så kommer det inte bli ett problem så länge du inte väljer någon komprimering.

Redigerad av RyuuShujin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du importerar filmen i Movie Maker påverkas inte originalfilen alls. Däremot kommer den nya fil du skapar att kodas om, men som du säger så kommer det inte bli ett problem så länge du inte väljer någon komprimering.

Ok, är det något som man måste bocka ur själv, eller måste man bocka i det?

Tar det lika lång tid att spara som det tar att importera filen?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva bocka ur något så vitt jag kan minnas. Att spara filen kommer att ta ganska lång tid, mycket beroende på hur kraftfull dator du har. Videoredigering är krävande grejer.

Tell me about it :o

Det tog 1 timme att importera filmen i movie maker, inte så farligt tänkte jag. :rolleyes:

Sedan var det en blå och en svart streck man skulle använda för att markera det som man ville klippa ut.

Satte den blåa markören i början av filmen, och den svarta på 2h08m.

klickade på "spara filmfil" i arkiv menyn. och valde plats att spara den på. valde datorns egna hårddisk.

klicka på spara, sedan började det roliga:

återstående tid: 419 minuter :blink:

så det vara bara att stänga av. vet inte riktigt när jag skall ha tid att spara filmen jag klippt.

vet inte vilken dator som krävs för detta? andra tips o råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tell me about it :o

Det tog 1 timme att importera filmen i movie maker, inte så farligt tänkte jag. :rolleyes:

Sedan var det en blå och en svart streck man skulle använda för att markera det som man ville klippa ut.

Satte den blåa markören i början av filmen, och den svarta på 2h08m.

klickade på "spara filmfil" i arkiv menyn. och valde plats att spara den på. valde datorns egna hårddisk.

klicka på spara, sedan började det roliga:

återstående tid: 419 minuter :blink:

så det vara bara att stänga av. vet inte riktigt när jag skall ha tid att spara filmen jag klippt.

vet inte vilken dator som krävs för detta? andra tips o råd?

Under natten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under natten?

Neh, stängde av när jag såg hur lång tid det skulle ta.

men kom igång lite väl sent, tänkte göra ett nytt försök idag.

tar det verkligen 6 timmar att spara en film på drygt 2 timmar?

filmen är på ca 3.30h, vart är det bäst att dela den? spelar det någon roll för hur lång tid det tar att spara?

vilken dator krävs för minskad tid att spara?

märker ju mest att det är processorn som får arbeta, då hårddisken knappt arbetar.

vilken hastighet skall man upp i?

min dator syns i signaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...