Gå till innehåll

Hittar ej hemmanätverk efter inlagt W7


Recommended Posts

Jag hade Vista på min laptop förut men testade nu att lägga in W7. På min router (dir-655) hade jag inställningen wireless channel 13 då jag upplever minst störning med den kanalen inställd. Laptop och router hittade varandra i Vista men inte nu i W7. Jag har samma drivrutiner som jag hade i Vista ändå hittar jag inte mitt hemmanätverk, utan endast nätverk som ligger på 11 och under (grannarna). Nätverkskortet till laptopen är ett "dell mini wlan 1390". Jag måste sätta ner kanalen på 11 för att kunna koppla upp mig, men vill helst inte det då jag får ett långsammare uppkoppling då. Någon som har någon idé vad problemet kan vara?

Redigerad av Stenis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Vista på min laptop förut men testade nu att lägga in W7. På min router (dir-655) hade jag inställningen wireless channel 13 då jag upplever minst störning med den kanalen inställd. Laptop och router hittade varandra i Vista men inte nu i W7. Jag har samma drivrutiner som jag hade i Vista ändå hittar jag inte mitt hemmanätverk, utan endast nätverk som ligger på 11 och under (grannarna). Nätverkskortet till laptopen är ett "dell mini wlan 1390". Jag måste sätta ner kanalen på 11 för att kunna koppla upp mig, men vill helst inte det då jag får ett långsammare uppkoppling då. Någon som har någon idé vad problemet kan vara?

Kom på att mitt nätverkskort är inställt på USA och därför inte mottaglig på mer än 11 mot 13 som vi har här i europa? Ska kolla om jag kan hitta drivrutiner på nätverkskortet där jag kan ställa in eu. För det går inte nu.

Redigerad av Belsebub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att mitt nätverkskort är inställt på USA och därför inte mottaglig på mer än 11 mot 13 som vi har här i europa? Ska kolla om jag kan hitta drivrutiner på nätverkskortet där jag kan ställa in eu. För det går inte nu.

Jepp så var det :) hittade EU-drivisar som passar ihop med kanal 13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)
Du är medveten om att kanal 13 och 11 överlappar varandra?

om du har trafik i nätet hos din granne på kanal 11 så är första helt lediga kanal 6,

Hur menar du? kanal 13 ligger ju på 2,472 GHz och kanal 11 ligger ju på 2,462 GHz? Alla övriga kanaler har ju olika frekvensband, just för att hitta en kanal där störningar från andra elektroniska prylar inte påverkar. Och för att nätverkskort och router ska kunna prata med varandra måste dom ju kunna behandla samma band som i mitt fall kanal 13.

Redigerad av Belsebub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? kanal 13 ligger ju på 2,472 GHz och kanal 11 ligger ju på 2,462 GHz? Alla övriga kanaler har ju olika frekvensband, just för att hitta en kanal där störningar från andra elektroniska prylar inte påverkar. Och för att nätverkskort och router ska kunna prata med varandra måste dom ju kunna behandla samma band som i mitt fall kanal 13.

Det jag menar är att man inte har så många icke överlappande kanaler i 2.4 Ghz Wlan. Kanal 1, 6 och 11 är i princip de enda som inte överlappar varandra.

Dvs kör du i kanal 3 och har tung trafik på kanal 1 och 6 så påverkas din trafik på kanal 3. När vi gör kanalplaneringar så använder vi endast 1, 6 och 11 så är vi säkra på att vi är kompatibla i alla länder och inte stör våra kanaler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...