Gå till innehåll

Tray Launcher


e-son

Recommended Posts

Bygg en egen smart startmeny i systemfältet!

Kanske inget för rena nybörjare, men definitivt den mest flexibla "Launcher" jag stött på!

Tack vare att man konfigurerar sin startmeny genom att redigera en textfil, kan man öppna/starta precis vad som helst via den här enkla och rena menyn. Man når sina menyer genom att klicka på den blå ikonen i meddelandefältet eller, om man inte vill ha ikonen synlig, genom att klicka med mushjulsknappen. Det kan se förvirrande och svårt ut, när man först startar programmet, men är faktiskt inte så svårt. Man får bra hjälp av den medskickade readme-filen och en standard-kommandofil som innehåller fungerande exempel och förklaringar. Enklast är att helt enkelt redigera den befintliga kommandofilen. Man behöver inte ens starta om programmet efter redigering... bara uppdatera i ikonens högerklicksmeny. För den som så önskar har jag fixat både språkfil och standard-kommandofil på svenska.

För egen del kan jag bara säga, att jag äntligen har hittat en värdig ersättare för det gamla snabbstartfältet... och mer därtill. Snabbstartfältet går förövrigt att utnyttja genom att man kopplar en meny direkt till Quick Launch-mappen i windows, och därefter skickar sina genvägar till Snabbstartfältet som vanligt. Man behöver alltså inte besudla Windows 7´s nya aktivitetsfält med att ta fram det gamla snabbstartfältet... nu har man det dolt i en ikon istället!

traylauncher.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonprogram detta kommer jag att använda flitigt.. inga iconer i aktivitetsfältet mer jippi

har alltid försökt att få bort dom

Skall göra en skrivbordsbild när jag är färdig i morgon , dvs när jag har fått det som jag vill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här personligt och bra kan det bli om man "pillar" lite... inget mer letande i windows ologiska menyer! Sökfältet finns förvisso alltid, men det här är enklare! B) ...Under "Dator" har man full access till hela mappträdet!

startmeny.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här personligt och bra kan det bli om man "pillar" lite... inget mer letande i windows ologiska menyer! Sökfältet finns förvisso alltid, men det här är enklare! B) ...Under "Dator" har man full access till hela mappträdet!

startmeny.png

Hur stora skall iconknapparna vara och vart skall dom ligga för att man skall få dit dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stora skall iconknapparna vara och vart skall dom ligga för att man skall få dit dom

16x16 om man skall vara riktigt noga, men dom skalas ner automatiskt.... bäst resultat om man använder windows original. Exe-filer brukar sätta ikonen själv, men om man vill ha en annan eller det saknas, kan man lägga ikoner i en egenskapad extramapp (förslagsvis kallad "icons" eller något) i programmappen. När det är gjort lägger man en hänvisning sist i berörd kommandorad efter mönstret: ||| .\\ikonmapp\ikonnamn.ico

Exempel:

Tjänster = services.msc ||| .\\icons\services.ico

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nyss mail från utvecklaren av detta program, Mr Chao... där han meddelar att han på mitt förslag, kommer att implementera möjligheten att använda systemvariabler i kommandofilen, för kommande versioner. Det kommer dock att dröja ett tag, eftersom han för tillfället har häcken full... eller hur man nu uttrycker det på kinesiska. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...