Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Har trubbel med att datorn tror att det är ipkonflikter i nätverket. Vilket jag vet med 100% säkerhet att det inte är. Senaste SP2 är installerat m.m.

Jag vill stänga av DAD, Duplicate Adress Detection. Kan nån av er tala om hur man fixar detta. Har kollat runt på MS hemsida men... nä :P

Posted (edited)
If you do not need duplicate address detection, you can disable the DAD feature by setting the kernel parameter ip6_nd_dad_solicity_count to 0. Please note that this kernel parameter applies to the entire system. If you turn it off, you disable it for all applications on the system. For systems where DAD is not required, disabling this feature can significantly improve the start time of package packages containing a large number of IPv6 relocatable addresses.

ndd -set /dev/ip6 ip6_nd_dad_solicit_count 0

...should do the trick...! ;)

Edited by e-son
Posted (edited)

Ja, det stämmer! Fast vid närmnare eftertanke inser jag att det kanske inte är Serviceguard du bråkar med?

Vista har autokonfigurerad IPv6, och då är alternativet att helt enkelt stänga av det! Enklast kanske det är med följande registerhack... annars finns en tråd om just detta här i forumet. Länk nedan!

Inte för att jag vet om detta löser ditt egentliga problem, men det lär inaktivera DAD!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/18498-avaktivera-ipv6/page__view__findpost__p__131325

DisableIPv6.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\TCPIP6\Parameters]
"DisabledComponents"=dword:ffffffff

RestoreIPv6.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\TCPIP6\Parameters]
"DisabledComponents"=-

Edited by e-son
Posted

Hmm...

OK, IPv6 har jag bockat av i egenskaper för anslutningen, är inte detta nog för att inaktivera det?

Det skall räcka att avbocka! Har Du märkt någon skillnad/ändring?

Mvh// Sunshine

Posted (edited)

Så om jag har förstått detta rätt så är DAD en komponent av IPv6 som inte stängs av när man bockar ur IPv6 från egenskaper?

EDIT: Att bocka av ipv6 gjorde inte susen.

Edited by Henke-W7
Posted

Att bocka av ipv6 gjorde inte susen.

Trodde egentligen inte det heller...! Om du förklarar lite närmare, vad som är det egentliga problemet och hur det yttrar sig så kanske någon kan hjälpa dig.

Posted

Har inte testat att koppla bort DAD som ni visat här ännu.

Problemet i sig är att datorn när den får en OFFER av DHCP servern så ACKar den denna, sen direkt efter så DECLINAR den och IP-adresskonflikt-rutan kommer upp. Den säger som reason till DHCP-servern "not found" också när declinen kommer.

DHCP-servern fungerar, det är jag övertygad om och jag tror att det är Vista som är helt åt helvete envist.

Hoppas det hjälpte lite :]