Gå till innehåll

Angående min bärbara och Windows 7


Mem

Recommended Posts

Hej!

Jag har en bärbar dator;

FUJITSU SIEMENS AMILO Pa 1538 REFERENCE

1,60 gigahertz AMD Turion 64 X2

2048 Megabytes

Så ser den ut;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172110

(OBS! Har skickat samma mail till Fujitsu och inväntar svar.)

Jag vill gärna veta om min bärbara stöds helt för Windows 7. Enligt Windows 7 officiella hemsida uppfyller jag krav för både 32-bitar/64-bitar, men på Fujitsu hemsida hittar jag inte Fujitsu versionen att kunna fullt ut använda Windows 7. Jag vill gärna uppgradera till Windows 7. Har tröttnat på Vista och haft microsoft operativ system sedan 98 på olika burkar. Vill gärna byta över smärtfritt. Har märkt att folk har haft problem med drivrutiner, matematikprocessorer osv. Jag orkar inte gå igenom samma sak. Blir tacksam om ni hjälper mig. Finns ingen lösning går jag över till någon gratis operativsystem. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows 7 Upgrade Advisor... där får du de svar du behöver för just din dator! En tumregel som oftast fungerar är att om du kan köra Vista så kan du köra Windows 7. Det enda som krävs är att du har en gnutta kring hur du installerar ett operativsystem.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för snabba svaret. Jag kör med Vista 32-bitar och enligt Windows upgrade advisor så kan jag använda/uppgradera till windows 7 ultimate 32-bitar. För köra 64-bitar behöver jag anpassad installation. Jag formatera min burk och installera Vista på nytt. Fick problem med min matematikprocessor. Windows 7 påstås vara mycket bättre och snabbare än Vista. Jag vill helst inte lägga pengar på Vista-kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan tidigare en Recovery skiva med Vista Home Prem. (fick med när jag köpte.) Misstänker att min bärbara är special designad för Vista? Glömde nämna om Recovery skivan om det nu är till någon hjälp. Jag är rätt hyfsad datoranvändare. Hittar jag inte drivrutiner finns det alltid gratis mjukvara som hittar åt en. Det är minsta problemet. Jag vill gå över problemfritt. Kan man testa Windows utgåvor gratis för x antal dagar innan man bestämmer sig för gå över eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du få tag i en RC så kan du det... Enterprise ska man (eller kunde) testa gratis under en period, men jag vet inte mer än så. Har du fått tag på en annan "variant" behöver du inte fylla i serienummer och sen avvakta med att aktivera den... då har du 30 dagar (som man kan nollställa några gånger) på dig att testa.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå vad ska jag göra? Söka efter en RC och prova, byta över eller köra med Vista ett tag tills jag är hundra på det kommer funka? Jag är student och kasta pengar i sjön är inget jag vill göra. Farbror Bill Gates kan gärna ge mig en gratisutgåva av Windows 7. Det skulle inte suttit fel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er alla på forumet!

Manneman, är en ängel. Ta väl hand om honom. :P

Fått svar från Fujitsu och dem gav mig tumme ner. :(

Återigen vill jag tacka Manneman för all hjälp. Om alla människor hade varit som honom skulle supportvärlden varit mer gästvänlig för oss vanliga människor. Manneman for president! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dett var delar av vad jag skrev till Fujitsu;"

Hej!

Jag blir verkligen tacksam på om den blir windows 7 dugglig. Vad förlorar ni liksom på det? Min bärbara dator är ju inte så gammal heller. Det svider ordentligt att man måste köpa en ny dator för den ska klara av windows 7. Då vet jag inte om jag i framtiden vill vara er kund. Jag hade förstått om min maskinvara inte hade klarat av windows 7 och ni inte ville satsa, men den klarar windows 7 systemkrav. Det är nog inte endast jag som är besviken. Dålig stil faktiskt."

Ni alla som har problem med windows 7. Det är nog inte Windows 7 fel som operativsystem utan snåla datortillverkare som inte vill göra den windows 7 dugglig.

Redigerad av Mem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dett var delar av vad jag skrev till Fujitsu;"

Hej!

Jag blir verkligen tacksam på om den blir windows 7 dugglig. Vad förlorar ni liksom på det? Min bärbara dator är ju inte så gammal heller. Det svider ordentligt att man måste köpa en ny dator för den ska klara av windows 7. Då vet jag inte om jag i framtiden vill vara er kund. Jag hade förstått om min maskinvara inte hade klarat av windows 7 och ni inte ville satsa, men den klarar windows 7 systemkrav. Det är nog inte endast jag som är besviken. Dålig stil faktiskt."

Ni alla som har problem med windows 7. Det är nog inte Windows 7 fel som operativsystem utan snåla datortillverkare som inte vill göra den windows 7 dugglig.

Den funkar med Win 7 som den ska och det finns alla drivrutiner till den

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funkar med Win 7 som den ska och det finns alla drivrutiner till den

Är du säker? Deras mail till mig;

"Hej

Tyvärr kommer inte din maskin att ha stöd för Windows 7 eller support ,se med följande pdf för system som stöds.

Dock är det möjligt att det går att installera och köra på maskinen dock är det ej testat eller cerifierat av FTS och inget som vi supporterar, i många fall fungerar det bara att köra med Vista drivrutinerna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker? Deras mail till mig;

"Hej

Tyvärr kommer inte din maskin att ha stöd för Windows 7 eller support ,se med följande pdf för system som stöds.

Dock är det möjligt att det går att installera och köra på maskinen dock är det ej testat eller cerifierat av FTS och inget som vi supporterar, i många fall fungerar det bara att köra med Vista drivrutinerna."

Då menas att Fujitsu/Siemens inte kommer att hjälpa dig om det gäller OEM Windows Support , många tillverkare gör så på äldre maskiner for att slipa support kostnader men då är inte menad att den kommer inte fungera , kolla på drivers listan for Windows Vista genom den lista kan du söka driver till Windows 7

Asus, Fujitsu , HP, osv de tillvärkar inte komponenter de bara sätter upp allt och klistrar på logo

PS

du bör inte köra Vista drivrutiner du hitta alla drivrutiner till din Windows 7 på internet

Kolla länk:

http://www.station-drivers.com/

Audio: Realtek

http://www.realtek.com

Chipset : NVIDIA

VGA: NVIDIA

Modem: Conexant

LAN/WIFI : ATHEROS

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då menas att Fujitsu/Siemens inte kommer att hjälpa dig om det gäller OEM Windows Support , många tillverkare gör så på äldre maskiner for att slipa support kostnader men då är inte menad att den kommer inte fungera , kolla på drivers listan for Windows Vista genom den lista kan du söka driver till Windows 7

Asus, Fujitsu , HP, osv de tillvärkar inte komponenter de bara sätter upp allt och klistrar på logo

PS

du bör inte köra Vista drivrutiner du hitta alla drivrutiner till din Windows 7 på internet

Audio: Realtek

www.realtek.com

Chipset : NVIDIA

VGA: NVIDIA

Modem: Conexant

LAN/WIFI : ATHEROS

Tack. Kolla PM jag skicka. Grym support på sidan. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dett var delar av vad jag skrev till Fujitsu;"

Hej!

Jag blir verkligen tacksam på om den blir windows 7 dugglig. Vad förlorar ni liksom på det? Min bärbara dator är ju inte så gammal heller. Det svider ordentligt att man måste köpa en ny dator för den ska klara av windows 7. Då vet jag inte om jag i framtiden vill vara er kund. Jag hade förstått om min maskinvara inte hade klarat av windows 7 och ni inte ville satsa, men den klarar windows 7 systemkrav. Det är nog inte endast jag som är besviken. Dålig stil faktiskt."

Ni alla som har problem med windows 7. Det är nog inte Windows 7 fel som operativsystem utan snåla datortillverkare som inte vill göra den windows 7 dugglig.

Tja, jag kommer in i efterhand och hittade den här kompabilitetssidan: http://support.ts.fujitsu.com/DeskUpdate/CompatibilityList.asp?LNG=en

där det tycks bara fungera med 32-bitars Vista. Men om du har möjlighet att göra backup på din nuvarande image så kan du ju alltid ta och pröva med att installera. Och komplettera med mer minne om det går. Fungerar det så fungerar det - oberoende av vad Fujitsu säger. Och support kan du säkert få ändå på någotvis. Jag vet att Dell försökte köra samma grej med en optiplex att den kunde bara köra Windows NT och Windows 2000 och vare sig XP eller Vista. Men det visade sig att det gick alldeles utmärkt i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...