Gå till innehåll

Bästa ishockeylag!


Mats H

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Så kom sig Kanada vidare, en ganska sömnig tillställning, de gjorde jobbet, men håller detta mot ryssarna?

Jag är tveksam, men mirakel har hänt förr, så Go Canada, Go! :D

Så vi får Slovakien i kvarten imorgon!

Hoppas att norrmännen mörade dem lite, hyfsad match, men uselt tempo!

Trist med FBK spelaren, Bartecko, även om Tollefsen sänkte slovaken, så sänkte han Norge med!

Bra lirat! :angry:

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad går hockey ut på ? Jo, att göra fler mål än motståndaren. Det vet man i Canada, där är splet annorlunda än i Europa. Här är vi ofta hjärtängsliga att släppa in ett eller fler mål. " Bengan" bygger sitt spel på försvar, och hoppas att man kan få till en eller fler kontringar. S.k. gnethockey. :angry:

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även vända på det och säga att om man inte släpper in några mål förlorar man inga matcher. Kan man sedan kontra in ett enda skitmål i varje match så är guldet hemma! Jag tycker personligen det känns stabilare att vinna alla matcher med 1-0, men visst är det roligare att kolla på matcher som slutar 9-8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är just det. Vilket är roligast? Jag ser hellre en match med sjutton mål, än en med ett.Att inte släppa in ett mål ,måste inte vara det primära i en match. Det måste väl vara att göra minst ett mer än motståndarlaget. :unsure:

essin

Redigerad av essin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att jag sett för många matcher, där ett defensivt spelande lag, med låg skridskofart ställer upp sig på egen blå och slåss!

Sen kontrar de och och sätter en och annan! Jo defensivt spel när motståndaren har Power Play, det är ju OK!

Nej jag gillar fart, spelkombinationer, och "lirare"! Det är sånt som gör ishockeyn till en fest!

Har följt USA i 2 matcher, fart, kombinationer, snurra upp motståndarna, skära in framför mål, i stället för att stå och böka i sarghörnen

för att sedan slå en chans puck ner mot motståndarsidan!

Bra initiativ med förlängda anfallszoner!

Nej framför offensiv hockey!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är just det. Vilket är roligast? Jag ser hellre en match med sjutton mål, än en med ett.Att inte släppa in ett mål ,måste inte vara det primära i en match. Det måste väl vara att göra minst ett mer än motståndarlaget. :unsure:

Men nog måste det vara lättare att göra fler mål än ett lag som gör 0 mål, än ett lag som gör 8 mål? Vad det handlar om är alltså inte att maximera vinstchansen utan snarare att maximera underhållningsvärdet. Och då skulle jag vilja säga att det första handlar om sportsliga intressen medans det andra handlar om kommersiella. Ska spelarna spela för sin egen skull (jag utgår ifrån att de flestas högsta vilja är att vara vinnare) eller ska de spela för publikens skull, de som genererar intäckter. Kanske borde det vara allmäna demokratiska val av ledare där vissa vill satsa på att vinna medans vissa bara vill skapa spektakulära matcher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min framställning kanske är utopisk, klart att lagen ska spela för att vinna, och då ingår taktik!!

Bra eller dålig för åskådaren! Men må det bästa laget vinna, t.ex Färjestad och Tre Kronor, oavsett taktiska dispositioner!

:rolleyes::D:lol::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lite utopi tror jag faktiskt det är ibland i sådana diskussioner. Givetvis vill alla alltid se roliga spännande matcher men jag tror inte att det går att uppnå bara med taktik utan att tumma på något annat. Då får man istället ändra regler, rinkar, osv för att helt enkelt göra ett "roligare" spel mer lönsamt, vilket ju också är något man tittar på.

Hur som helst vill jag inte hålla med om att Sveriges spel är SÅ tråkigt. Det innehåller kanske inte fart och fysik men det finns andra delar som är kul att se, t.ex bra passningsspel. Och ser man tillbaka på senaste JVM så var ju småkronorna helt klart det roligaste laget att se på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min framställning kanske är utopisk, klart att lagen ska spela för att vinna, och då ingår taktik!!

Bra eller dålig för åskådaren! Men må det bästa laget vinna, t.ex Färjestad och Tre Kronor, oavsett taktiska dispositioner!

:rolleyes::D:lol::D

Visst är det så Mats, att bästa laget må vinna.Men så är det inte alltid. Defensivspel kan knäcka även det bästa motståndarlag. Nej, jag vill se ett snabbt och fartfyllt spel, där offensiven är bästa vapnet. (Anfall är bästa vapen.) Bort med det eländiga spelet i sarghörnen, där gör man inga mål.Det måste vara upp till domarna att se till att det inte blockeras så ofta i sarghörnen som det görs numera. Max tre sekunder, sen blås för tekning.

Hoppas på en fartfylld och fin match mot Slovakien i morgon bitti. post-10092-1267027466,91_thumb.gif

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så Mats, att bästa laget må vinna.Men så är det inte alltid. Defensivspel kan knäcka även det bästa motståndarlag. Nej, jag vill se ett snabbt och fartfyllt spel, där offensiven är bästa vapnet. (Anfall är bästa vapen.) Bort med det eländiga spelet i sarghörnen, där gör man inga mål.Det måste vara upp till domarna att se till att det inte blockeras så ofta i sarghörnen som det görs numera. Max tre sekunder, sen blås för tekning.

Hoppas på en fartfylld och fin match mot Slovakien i morgon bitti. post-10092-1267027466,91_thumb.gif

essin

Dom intervjuade Peter Forsberg och han sa att det viktigaste nu är att hålla tätt bakåt.

Det gäller att spela rätt taktik mot olika lag.

Det att blåsa för blockering är borttaget för länge sen.Och dom borde sluta blåsa för millimeteroffsider också.

Det var för enkelt att blockera.Det är ju ofta backarna som styr ut spelet i sargerna.

Bättre då att kämpa om pucken än att blåsa sönder spelet ;)

Ett bra backspel är ofta A och O.En offensiv och en defensiv back ihop.

Man får inte glömma bort att backarna har ett jättestort ansvar.

Både när det gäller att försvara och kunna skjuta bra och ge bra passningar.

Det skrivs ofta om målgörarna och deras poäng

men det är ofta inte så svårt när dom får pucken på klubbladet.

Bortre stolpen är alltid farligast.Är man ensam där och får ett pass utan att en back är där och stör blir det näst intill omöjligt för målvakten att förflytta sig.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det vinna eller försvinna!

Här hemma blir det ishockey maraton, samtliga kvartsfinaler går på TVn. Kul!

Så det blir det bästa till sist!

Mitt tips är:

USA, Canada, Tjeckien och Sverige vidare till semin!

:D

USA vidare, vann med 2 - 0. (1 rätt )

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det vinna eller försvinna!

Här hemma blir det ishockey maraton, samtliga kvartsfinaler går på TVn. Kul!

Så det blir det bästa till sist!

Mitt tips är:

USA, Canada, Tjeckien och Sverige vidare till semin!

:D

Det kan nog bli så..

Men hoppas nog mer på ryssarna än canada.

Tror det blir enklare för oss då..

(det är oss och vi vid vinst)annars blir det dom :lol:

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även vända på det och säga att om man inte släpper in några mål förlorar man inga matcher. Kan man sedan kontra in ett enda skitmål i varje match så är guldet hemma! Jag tycker personligen det känns stabilare att vinna alla matcher med 1-0, men visst är det roligare att kolla på matcher som slutar 9-8.

Ja det är ju publikens dröm och tränarnas mardröm :)

Vad bra för schweiz är förresten nu.Hoppas dom vinner..

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju publikens dröm och tränarnas mardröm :)

Vad bra för schweiz är förresten nu.Hoppas dom vinner..

1 av mina 4 har gått in! USA vidare, 2 - 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni som efterfrågat händelserik hockey sitter uppe och kollar CAN-RUS nu! :D

Vilken match detta var! En seger för ishockeyn!!

:D

Så nu är USA, Canada o Finland vidare!

(2 rätt o 1 fel )

På tal om Sverige.......??????????????

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som tycker att superdefensivt skittråkigt spel med kontringsmål inte är ett vinnande koncept?

Jo för en del så är det säkert så!

Trist tillställning, B-Å Gustafsson, adjö!

Nu till kolkällaren! :(

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...