Gå till innehåll

Gästkontot i Windows 7


perbear

Recommended Posts

Jag hittade en intressant artikel från HOW-TO Geek om att aktivera och döpa om gästkontot. Så jag gjorde det. Men jag är lite förvånad över att jag inte kan sätta ett lösenord på gästkontot. Försökt hitta något ställe i administrativa verktyg där jag kan ange att kontot skall ha lösenord men hittar inget. Skall det verkligen vara så? Det känns lite osäkert att gästen bara ramlar rakt in på gästkontot - även om det anges att gästen inte skall kunna göra mycket mer än surfa på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte lite just det som är vitsen med gästkonto? Vill du ha ett med lösenord kan du ju skapa ett annat konto själv.

Jo, men i och med att gästkontot är avslaget som standard (default) så trodde jag att man öppnade upp sig från attacker utifrån när man öppnade upp gästkontot. Och att om man bytte namn på gästkontot och gav det ett lösenord att det skulle vara lika starkt skyddat som ett vanligt lösenordsskyddat standard eller administrationskonto eller till och med mer - eftersom gästkontot inte kan göra så mycket. Det är just det där med att man bara klickar på gästkontot och hamnar rakt in i pc som gör mig lite undrande. För mig känns det som att man annonserar ut att gästkontot heter Gäst och att lösenordet är Gäst.

Vad säger ni andra - är gästkontot en av de mest skyddade och starkaste kontotyperna i Windows 7? Och skiljer det sig från tidigare Windowsversioners gästkontotn? Vad säger t.ex. Stenis?

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...