Gå till innehåll

[LÖST] Vista SP1


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Försöker febrilt få in SP1 på PC med, Windows Vista Home Premium.

Är ansluten till windows update och i över en timma har det stått att den hämtar uppdateringen, men det händer ingenting står fortfarande på 0%, processorn arbetar då och då men ingen nätverksaktivitet.

Så här gjorde det i förmiddags också så jag gav upp och försöker nu igen.

någon aning om vad som är felet med det jag gör här har inte missat någon annan update.

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Försöker febrilt få in SP1 på PC med, Windows Vista Home Premium.

Är ansluten till windows update och i över en timma har det stått att den hämtar uppdateringen, men det händer ingenting står fortfarande på 0%, processorn arbetar då och då men ingen nätverksaktivitet.

Så här gjorde det i förmiddags också så jag gav upp och försöker nu igen.

någon aning om vad som är felet med det jag gör här har inte missat någon annan update.

SP1 ?? Inget nätverk??

Nyinstallerad dator alltså, och anslutningen funkar ej, eller vad menar du?

Att Windows Update inte svarar?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är ansluten till internet.

Kom precis tillbaka till PCn och den har startat om. Antog att den installerat SP1 nu men när jag kollar i uppdateringshistoriken så står det att installationen av SP1 misslyckades och fel informations koden är 800F082F så jag ska försöka läsa mig till vad det kan bero på.

Undrar om det beror på att jag före detta installerade officepaketet 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gjorde jag då jag hade problemet med att uppdateringarna, (SP2), hängde sig på 33% eller ngt liknande!

(Då beroende på F-Secure), men helt klart ngt du kan testa, utan fara!

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

Eller denna rekommendation från MS!

Ett annat alternativ kan vara detta:

Avinstallera eventuella säkerhetsprogram, starta om datorn och installera sedan Service Pack

Viktigt! Dessa åtgärder kan öka säkerhetsriskerna och göra datorn eller nätverket mer sårbara för angrepp från angripare eller skadliga program som virus. Vi rekommenderar att du följer instruktionerna i den här artikeln för att program ska fungera som det är tänkt eller för att särskilda programfunktioner ska implementeras. Innan du gör ändringarna rekommenderar vi att du utvärderar vilka risker de medför i din miljö. Om du genomför den här processen bör du vidta lämpliga ytterligare åtgärder för att skydda datorn. Vi rekommenderar att du följer instruktionerna endast om det verkligen är nödvändigt.

Ett säkerhetsprogram från ett annat företag (till exempel ett antivirusprogram, en brandvägg eller ett antispionprogram) kan fortfarande göra att installationen misslyckas, trots att du har försökt inaktivera programmet. Installationen av Windows Vista SP1 kräver flera omstarter av datorn, och säkerhetsprogrammet läses kanske in igen efter den första omstarten. Installationsproblemet kan även orsakas av program med funktioner för reparation av registret.

Du kan avinstallera ditt säkerhetsprogram innan du installerar Service Pack-uppdateringen. Du bör emellertid endast göra detta om du är säker på att du kan installera om programmet när installationen av Service Pack-uppdateringen har slutförts. För att installera om säkerhetsprogrammet behöver du antingen originalinstallationsmedia för programmet eller den ursprungliga hämtningsfilen. Det kan även hända att du behöver en produktnyckel för att installera om säkerhetsprogrammet.

Om du är säker på att du kan installera om säkerhetsprogrammet avinstallerar du det från Program och funktioner på Kontrollpanelen så här:

1. Stäng alla program och starta sedan om datorn.

2. När datorn har startat om klickar du på Start

Dölj bildenVisa bilden

Start-knappen

.

3. I rutan Påbörja sökning skriver du program.

4. Klicka på Program och funktioner.

5. Klicka på det säkerhetsprogram du vill avinstallera.

6. Klicka på Avinstallera.

7. Starta om datorn när du har avinstallerat programmet.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Laddade hem fristående installationsfil av SP1.

Men dra på trissor, lät datorn installera vidare över natten men den hade hängt sig. Så nu fick jag göra en fabriksåterställning igen så jag är tillbaka på ruta 1. Vet inte om jag ska installera ALLA uppdateringar den erbjuder nu innan SP1 eller om det finns speciella jag BARA ska låta den installera innan den visar SP1.

Osäker här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

Det var det jag gjorde första gången, hämtade de som den föreslog, sen när SP1 dyker upp så kan den inte installera den. Därför jag tänkte om något av det den installerar innan (ca 80 st hotfixar) kan orsaka problemet där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK!

Har du provat att köra i Fel Säkert läge??

Du menar att installera SP1 genom felsäkert läge? Nej.

Ska prova installera SP1 nu efter återställningen utan att hämta något via windows update först.

Svaret på ditt andra inlägg, tack, ska kolla tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en "fix" för Update, har ej provat själv!

http://www.errornerd.com/Yahoo/cn/?t202id=6793&t202kw=Windows-Updates&OVKEY=Windows-Updates&OVRAW=NULL&OVKEY=NULL&OVMTC=content&OVADID=27543384013&OVKWID=0

I vilket fall, skulle jag provat att köra i Fel Säkert läge. Det eliminerar ju en del påverkan.

LYCKA TILL!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja,

läste om det där med fixen i registret igår men kändes inte relevant då den faktiskt klarar av att installera andra updateringar via update.

Nu läser den in installationsfilen i alla fall så den kommer vl hålla på här någon timma med omstart osv. Har mailat Microsoft, gjorde det igår och beskrev problemet då jag såg att det är kostnadsfritt att fråga om SP1 men svaret kommer nog först på tisdag. Sitter lite i tidspress då det inte är min dator, försöker fixa ihop den åt brorsan som bor x-mi l häifrån och som verkligen behöver den asap.

Kanske är det som är felet. :)

Tack för hjälpen Mats H.

Redigerad av xpna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det ytterligare ett verktyg!

http://www.windowsreference.com/windows-vista/tool-to-repair-windows-updates-errors-in-vista/

Kan inte säga varken Ja eller Nej, till detta eftersom jag ej testat själv.

HP har ett liknande verktyg som jag förvissor har kört men den hittade ingenting som skulle störa installationen. Den är på första omstarten nu, återkommer här om det går bra eller ej så får jag se. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes,

Den installerade SP1 nu :=) då är det bara att tanka hem SP2 och göra samma sak.

Kul att det ordnade sig!!

Hoppas att du inte springer på problem igen.

Ha en bra dag!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem än så länge, servicepack 2 är installerad också, gick hur bra som helst, och snabbt, bara 20 min. Nu installerar den dock ytterligare 35 kritiska uppdateringar via windows update, som dock fungerar felfritt nu. :=) undrar hur länge det håller i sig.

Yes, ha en perfekt dag, och Lucia för den delen.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem än så länge, servicepack 2 är installerad också, gick hur bra som helst, och snabbt, bara 20 min. Nu installerar den dock ytterligare 35 kritiska uppdateringar via windows update, som dock fungerar felfritt nu. :=) undrar hur länge det håller i sig.

Yes, ha en perfekt dag, och Lucia för den delen.

Tack.

Har du kommit dig förbi SP2, då ska det vara lugnt!

Det är min erfarenhet av Vista, så långt kom jag, sen blev det Windows 7!!

ha en bra Lucia o bra jobbat!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...