Gå till innehåll

artifacts


arnada

Recommended Posts

Tjena, tänkte bygga ihop en dator som pallade Windows 7 och spel så plockade fram ett ATI grafikkort, modellen okännd men ska kolla upp de om de behövs... Hur som helst så får ja artifacts i bios och vid formatering och tidigare i Spel pga överhettning tror ja för i spel så funkar de i 15-30min sen när kortet peakar i värme så blir spelen o spelbara.

Grafikkortet är omoddat och oklockat och har aldrig varit något av de.

Eller hade en "mod" ett tag, en gammal p4 cpu fläkt som riktades direkt mot kortet och de gav resultat men lönlöst i de långa loppet.

Strömförsörningen är 2x 4pin molex till en 6pin (osäker, ska man plugga ström i båda molexen eller räcker de med en?)

Tips på hur jag kan lösa problemet helt och hållet, bra eller någerlunda välkomnas! Känns som man får ge sig på något hemmabygge till kylanläggning men vill ha lite tips och tankar kring de här innan jag sätter igång.

mvh arnada

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så undrar du hur du kan få bra kylning till ditt grafikkort?

Med strömförsörjningen menar du den kontakt som sitter i ena änden på kortet? Den kontakten ska passa på alla stiften... gör den inte det så får du köpa en adapter. Det finns att hitta på bl a Kjell & Co.

Att hålla på med grafikkortskylning på gamla kort är knappt lönt idag. Säg att du får betala 200-300 för en bra Zahlmanfläkt för grafikkort. Tar man sen en närmare titt på budgetkort på t ex Kjell & Co så får man ett nVidia-kort för under 500 kronor. Hur du än vrider och vänder på det så ger dessa budgetkort troligen bättre prestanda än det kortet du redan har. Så det kan kanske vara en bra idé att hellre köpa ett billigt kort än att lägga pengar på kylning på ett kort som kanske är på sina sista andetag?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så undrar du hur du kan få bra kylning till ditt grafikkort?

Med strömförsörjningen menar du den kontakt som sitter i ena änden på kortet? Den kontakten ska passa på alla stiften... gör den inte det så får du köpa en adapter. Det finns att hitta på bl a Kjell & Co.

Att hålla på med grafikkortskylning på gamla kort är knappt lönt idag. Säg att du får betala 200-300 för en bra Zahlmanfläkt för grafikkort. Tar man sen en närmare titt på budgetkort på t ex Kjell & Co så får man ett nVidia-kort för under 500 kronor. Hur du än vrider och vänder på det så ger dessa budgetkort troligen bättre prestanda än det kortet du redan har. Så det kan kanske vara en bra idé att hellre köpa ett billigt kort än att lägga pengar på kylning på ett kort som kanske är på sina sista andetag?

// Manneman

Kortet är ett Radeon x1900 kort... Stort spektakel men känns ju inte som ja vill byta ut detta mot nått budgetkort från Kjell och CO utan att äns försökt fixa detta ;D Nu har jag haft på datorn hela natten och låtit filmer rulla och artifactsen har försvunnit i Windows men kan tänka att de hälsar på snart igen om ja börjar spela.

2x 4pin molex --> 6pin pci-e strömkontakt, måste jag mata ström i båda molex kontakterna? (Strömförsörjning till grafikkortet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ok... jag förstår dig förvisso.

NEJ... den andra fungerar bara som en "förgrening".

Vad gäller kylningen... det absolut bästa är om du införskaffar en ordentlig fläkt till kortet. Hur ser kortet ut idag? Bara kylfänsar? Dessa går i så fall att plocka bort och sedan ersättas med en fläkt. Zahlman rekommenderar jag då dessa ofta har en "universal-lösning" för infästning på grafikkort.

Att sätta en CPU-fläkt som blåser på grafikkortet kan vara ganska riskfyllt, speciellt om du redan har en fläkt på kortet. Vissa fläktar blåser bort värme från processorn medan andra blåser in sval luft. Har du då en extra fläkt kan denna ge motsatt effekt och blåsa in luft samtidigt som den befintliga grafikkortsfläkten blåser bort den varma luften... cirkulationen blir då obefintlig och kylningen påverkas negativt.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl rekommenderat att man kopplar in båda molexkontakterna från skilda kabelstammar

tub

Okey får väl se till att göra de! Kör med 1st inkopplad i nuläget.

Även fått bort de mesta utav artifactsen med RivaTuner då ja klockade ner kortet till närmaste 100a tal och gjorde två fläkt profiler. Windows = Fläktarna på auto och i Spel = Fläktarna på 100% och de verkar fungera bättre, inte helt felfritt men acceptabelt. Får ha de så här tills ja införskaffar något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...