Gå till innehåll

Problem vid livestreamning och när jag försöker se på film


floydforward

Recommended Posts

Hej, jag stöter på problem när jag försöker se på film eller streama något i fullscreen. Försöker jag se på en stream i fullscreen från säg svt play så tar det 3-4 sekunder sen blir bilden svart och jag kan inte göra något åt saken mer än att reboota datorn.

Jag har samma problem med alla sidor jag har testa att streama ifrån och det händer nästan bara när jag försöker kolla i fullscreen, någon enstaka gång har det hänt när jag har haft den liten.

Samma problem har jag när jag försöker kolla på något i VLC eller någon annan spelare, men här händer det oftare att datorn kraschar även om jag inte har fullscreen.

Det känns som problemet borde ligga hos grafikkortet men jag har ingen aning, jag kör i alla fall men de nyaste drivrutinerna från XFXs hemsida och även de nyaste drivrutinerna till moderkortet från gigabytes hemsida.

Det här är det enda som har krånglat för mig annars har det fungerat fint även om jag inte har satt datorn under några större prov, har mest spelat cs och wc3 än.

Spec på datorn är

Gigabyte P55-UD5

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Värme borde inte vara problemet, jag drog igenom 3dmark 06 nu och grafikkortet blev som varmast 69 grader och skönk snabbt tillbaka till runt 40 samma med processorn den gick upp med runt 30 grader för att sedan sjunka tillbaka till standard snabbt.

jag glömde att skriva att det spelar ingen roll vad det är för kvalité på filmen jag ser, det kan vara "standard" 720p eller 1080p, samma problem ändå.

Redigerad av floydforward
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i bios att det är rätt inställt för ditt kort, så att du utnyttjar kraften rätt (PCI-E) som första val...

Vilken version av W7 har du, 32bit eller 64bit, om du har x64 bör du kolla efter en drivrutin för x64 t.ex, fast det vet du säkert redan ;)

Och en sista fråga... hur kraftigt nätagg har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

550 watt nätagg använder jag, jag kör med 64bitars w7. Alla drivrutiner ska vara rätt tror jag, graffekortet är jag helt 100 på att det är rätt.

Vad ska jag kolla efter i bios så att det är rätt inställt? Jag har ingen vidare koll och det är nog ingen bra idé att jag går in och testar mig fram..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bios under "Advanced" "Init display first" skall vara PEG som betyder, första valet av grafikport är PCI-e x16. Normalt är det standard, men man vet aldrig om man inte tittar efter.

Sedan finns det en post under "Power management" som heter "HPET Mode", som i ditt fall som har x64 skall vara ställd på 64bit. Det står vista som op alternativ, men gör det även på W7.

Ditt grafikkort kräver en hel del ström, och minimum är 500W, så jag tror att det är där du har ditt problem... för lite power, när du håller på med så intensivt arbete.

Du måste tänka på att moderkortet i sig drar mycket ström plus att cpu-intensiv hantering drar extra mycket ström plus att du har ett grafikkort bortom denna värld :rolleyes: som ska ha mycket bara för att starta.

Jag misstänker att du får öka upp till i alla fall 800W om du ska klara av hanteringen utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...