Gå till innehåll

NT Kernel & System använder 50-90% av CPU


Tisu

Recommended Posts

Hej!

När jag streamar bild och ljud rusar NT Kernel & System iväg. Jag har efter diskussion på andra forum (t.ex http://computerlimbo.com/Thread-nt-kernel-system-cpu-usage ) kommit fram till att det beror på dåliga drivrutiner. Den enda enheten kvar att felsöka är mitt trådlösa närtverk, men eftersom jag inte har någon kabel kan jag inte 100% säga att det är den. Men väl till 90%.

Enheten är en Netgear WN311b som står som kompatibel hos såväl Netgear som Microsoft. Men drivrutinerna som Windows tillhandahåller är fel. Kortet heter då Broadcom (visserligen är det ett sådant chip på kortet) och "fungerar", men hittar inga nätverk. Windows Update vill uppdatera den med nya Broadcom drivrutiner. De fungerar inte. Mina gamla drivrutiner från 2006 funderar, trots att de inte är digitalt signerade eller vad de kallar det. Men då uppstår detta problem istället.

När det någon som har en idé om hur man kan lösa detta? Det börjar gå mig på nerverna....

OS: Win 7 64 ultimate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu Windows Update hittar nyare version av drivrutiner till ditt Broadcom, men inte kan installera dessa. Gör dock så, gå till Broadcom´s hemsida för kortet och ladda hem drivrutinerna för detta. Installera manuellt, borde då fungera smärtfritt! Annars nått konstigt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu Windows Update hittar nyare version av drivrutiner till ditt Broadcom, men inte kan installera dessa. Gör dock så, gå till Broadcom´s hemsida för kortet och ladda hem drivrutinerna för detta. Installera manuellt, borde då fungera smärtfritt! Annars nått konstigt......

Jo drivrutinerna installeras. Och nätverkskortet står som fungerande i enhethanteraren. Men likväl hittar kortet inte några närverk. Men byter jag tillbaka till mina 2006 drivrutiner så fungerar det igen.

Ett exempel på hur man måste göra för att få kortet att ens fungera: http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=45434

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt när de skriver så här (längst ner): http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/11127

Kan detta ha blivit en 32/64 bitars fråga, för vilket system hämtar Windows Update drivrutiner?

Eftersom båda kan köras.

OBS! Jag är lite kass på detta med drivisar för korten, litar på Updaten, men detta var en tanke som slog mig.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta ha blivit en 32/64 bitars fråga, för vilket system hämtar Windows Update drivrutiner?

Eftersom båda kan köras.

OBS! Jag är lite kass på detta med drivisar för korten, litar på Updaten, men detta var en tanke som slog mig.

De drivrutiner jag använder som fungerar är: Fil - Leverantör - Version

C:\Windows\system32\DRIVERS\wn311b64.sys "Broadcom" (4.102.15.61 built by: WinDDK)

De som Windows vill använda är:

C:\Windows\system32\DRIVERS\BCMWL664.SYS "Broadcom" (5.30.21.0)

C:\Windows\system32\drivers\vwifibus.sys "Microsoft" (6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De drivrutiner jag använder som fungerar är: Fil - Leverantör - Version

C:\Windows\system32\DRIVERS\wn311b64.sys "Broadcom" (4.102.15.61 built by: WinDDK)

De som Windows vill använda är:

C:\Windows\system32\DRIVERS\BCMWL664.SYS "Broadcom" (5.30.21.0)

C:\Windows\system32\drivers\vwifibus.sys "Microsoft" (6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255) )

Ja inte gör det mig klokare!

Detta måste vara en fråga för ngn med djupare systemkunskaper!

Sorry!

Hoppas att du får ett bättre svar än mitt!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...