Gå till innehåll

Problem med ljudkortet


MrBigSpender

Recommended Posts

Hej,

Jag har stora problem med mitt ljudkort. SoundBlaster Live. I Windows XP SP2 får jag meddelandet att Ingen ljudenhet. Kollar i Kontrollpanelen --> Ljud och ljudenheter. Vad menas med detta och hur åtgärdar jag detta?

När jag startar datorn får jag ett felmeddelande från Windows som säger att datorn återställs efter ett allvarligt fel. När jag skickar felrapport till Microsoft så kommer en sida upp där det står att en Device driver är dåligt skriven. Hur gör jag? Snälla hjälp mig?

Big Spender :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar! jag provade att göra en clean boot eftersom jag har gjort disable på mitt moderkorts ljudkort. På moderkortet sitter ett SB PCI128. Mitt problem kvarstår ändå!

Jag får upp samma ruta med att datorn återställs efter ett allvarligt fel och får skicka en felrapport till Microsoft. Ignorerar jag denna ruta och fortsätter arbeta med datorn eller låter den stå på så bootar datorn om själv. Då får jag upp en blå skärm med en text där det står IRQ_<och en massa text>. Datorn dumpar då minnet till disk och bootar om.

Trist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag upp en blå skärm med en text där det står IRQ_<och en massa text>. Datorn dumpar då minnet till disk och bootar om.

Där står vad det är som felar...

Nästa gång det händer, skriv ner allt som tillhör felet,

Vad/vilken enhet som felar och vilket error nummer...

Om den inte stannar vid blåskärmen, kan du avmarkera en liten kryssruta,

Widowstangent + Pause/Break -> Start och Återställning -> Inställningar, avmarkera rutan "Starta om Automatiskt". Nu kommer datorn att stanna på din blåa skärm, så du hinner skriva ner uppgifterna.

Om du "plockar ut" ditt kort efter det att du avinstallerat, startar om och rensar ut dina felande drivrutiner, Plun eller Bege's har skrivit hur man gör, om jag inte är ute och cycklar nu...

Du kan även se efter om du har en konflikt, gå till enhetrshanteraren och se om du har någon markering vid ditt ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu har jag kollat vilket fel jag får;

det står --> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

sen får jag en massa text om vad jag ska göra om det är första gången jag ser meddelandet. att det är något med hårdvaran där jag kan avinstallera drivers i felsäkert läge och göra en ominstallation. ska jag avinstallera mina drivers från enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu har jag kollat vilket fel jag får;

det står --> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

sen får jag en massa text om vad jag ska göra om det är första gången jag ser meddelandet. att det är något med hårdvaran där jag kan avinstallera drivers i felsäkert läge och göra en ominstallation. ska jag avinstallera mina drivers från enhetshanteraren?

Du måste väl få ett Error nummer???

t.ex IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error 0x00001D (0x00000 0x000000 0x00000) p16.sys

Det är den raden som är viktig, kan du göra en skärmdump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

Då ska vi avinstallera och ta bort alla drivar till kortet...

Avinstallera kortet och stäng av datorn.

Öppna lådan och ta bort kortet fysiskt ur datorn.

Starta igen, klicka Start -> Högerklicka den här datorn -> hantera, klicka enhetshanteraren på v sida, när du ser alla enheter på h sida, högerklicka enhetshanteraren på v sida, visa -> visa dolda enheter.

Gå till ljud -video och spelenheter, avinstallera allt som finns där.

Spara och stäng

Starta om datorn.

Nu ska du vara fullständigt ren från drivrutiner till ljudkortet.

Gå till http://se.europe.creative.com/support/downloads/ och hämta drivrutinen för ditt kort (det finns många olika live kort), välj det som du har, är du inte säker välj "Live"

edit:

Stäng av datorn och stoppa i kortet igen, när datorn frågar efter drivrutiner installera inget utan avbryt.

Dubbelklicka filen du ladda hem och följ instruktionerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Kontrollpanelen -> (Prestanda och underhåll) System -> Maskinvara -> Enhetshanteraren.

Klicka + tecknet vid ljudkortet, högerklicka dina enheter en efter en och välj avinstallera.

Steget i min förra post är om det finns några drivrutiner kvar så syns dessa där med en röd markering.

Finns det andra drivrutiner som är markerade så ta bort dem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag avinstallerat kortet och startat om datorn utan mitt ljudkort installerat. när jag tittar i enhetshanteraren ser jag inget ljud, video och spelenheter. däremot har jag ett antal drivrutiner som är icke-plug and play som är från creative. kan jag ta bort dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från gigabyte har jag uppgraderat BIOS med senaste versionen. tror du att kan ha någon betydelse?

Nix, det tror jag inte.

Ljudkort på moder creative pci 128

extern ljudkort creativ live

Det kan vara där problemet sitter, Pci 128 drivern fungerar inte på live...

Ta bort dem...

Starta om datorn utan något som sitter i (ljudkort), och se att allt är som det ska.

När du är säker på att allt är rätt, stäng av igen och installera ditt live kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag avinstallerat kortet och startat om datorn utan mitt ljudkort installerat. när jag tittar i enhetshanteraren ser jag inget ljud, video och spelenheter. däremot har jag ett antal drivrutiner som är icke-plug and play som är från creative. kan jag ta bort dessa?

Antagligen är det dessa som ska bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får leta på creatives hemsida om de har något, jag vet inte...

Du kan också prova att använda en annan pci plats för ditt kort, ibland kan man få flytta några gånger innan det funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget speciellt nytt moderkort. det är ett Gigabyte GA-8IRX.

chipset

1. Intel® 845 Chipset consists of Intel® Memory Controller Hub (MCH) and the Intel® I/O Controller Hub 2 (ICH2)

2. Creative CT5880 H/W audio supports 5.1-channel S/PDIF out

3. ITE I/O chip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...