Gå till innehåll

WindowsXP HP Pavillion dv 6060ea, Ljudet borta!


Mats H

Recommended Posts

Ngn som vet vart det finns en Windows XP ISO att ladda hem. Ej TPB!!!

INTE AKTUELLT LÄNGRE

Ska blåsa en XP dator saknar Orginal CD, men har licensnyckel!

Är de språk/nationsrelaterade, t.ex Svenska för Sverige, Norska för Norge?

Ominstallation är önskad av ägaren, har inte riktigt förstått varför!!

Har har provat att få ljudet tillbaka i högtalarna, men de funkar ej, hörlurar fungerar, verkar som de gett upp!

Jag har uppdaterat samtliga drivisar för ljudet, inget hjälper!

Annars går datorn som en klocka!

HP Pavillion dv6060ea, laptop

Mitt nattjobb!

Tacksam för förslag!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en HP-dator brukar det finnas en återställningspartition för återställning till leveransskick. Återställningen brukar startas genom någon särskild tangent under uppstarten och ibland finns även något program som man startar inne i Windows som sätter igång återställningen. Kolla i manualen som du nog kan ladda ner från HP. De har en bra webbplats med väldigt mycket information.

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Men dv6000 är inte en datormodell utan en serie så kolla länken "Hur hittar jag min produkts namn/nummer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är svårt med isos och licenser är att dom sällan passar ihop, alltså en nyckel som står tex på en lapp på datorn går inte att installera med en "iso" från www.

Kan väl kanske gå att installera med nyckeln som är med ison, och sen byta nyckel när man väl har installerat xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en HP-dator brukar det finnas en återställningspartition för återställning till leveransskick. Återställningen brukar startas genom någon särskild tangent under uppstarten och ibland finns även något program som man startar inne i Windows som sätter igång återställningen. Kolla i manualen som du nog kan ladda ner från HP. De har en bra webbplats med väldigt mycket information.

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

Men dv6000 är inte en datormodell utan en serie så kolla länken "Hur hittar jag min produkts namn/nummer".

Tack för svar,

HP sidorna o dess funktioner är jag bekant med, har ju HP själv!

Har sett dessa "återställningsprogram" i datorn, det roliga är ju att den inte reagerar mer än på 2 Funktionstangenter!

Esc (Set up)= Vilken enhet vill du boota från och F10 (BIOS),

Övriga är bortkopplade! :)

Men efter att ha diskuterat lite mera med ägaren, så vill han ha detta gjort pga ljudet som försvann!

Så jag kommer att återställa samtliga ljud drivrutiner och se om det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att detta är gjort men för att vara 100%

Har du installerat Sp3 för xp ALT kb888111 (http://support.microsoft.com/kb/888111) för att få stöd för HD audio i Windows xp.

Tackar för svaret!

SP3 är installerat sedan länge, ska kolla om denna speciellt är med!!

Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

SP3 är installerat sedan länge, ska kolla om denna speciellt är med!!

Återkommer!

Tror mer o mer på HW fel!

Avinstallerat och återinstallerat samtliga drivisar för ljud!

Fortfarande inget ljud i högtalarna!, I hörlurarna låter det bra!

Systemåterställde maskinen till december 14, 2009, och återuppdaterade den, ingen förändring, men det var ju inte troligt att det skulle bli heller!

Några andra ideer, felsökning i datorn ger inget resultat heller, alla enheter fungerar, är svaret på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade ljudproblem med min nya acer,, ringde suppen,, fick ett mail med länk till uppdatering av ljudkortet,, sen funkade det utmärkt

men..

uppfattade jag dig rätt från inlägg #1 så har du redan gjort det.........eller (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade ljudproblem med min nya acer,, ringde suppen,, fick ett mail med länk till uppdatering av ljudkortet,, sen funkade det utmärkt

men..

uppfattade jag dig rätt från inlägg #1 så har du redan gjort det.........eller (?)

Tackar!

Jo allt som finns att stoppa in i den datorn är nu instoppat!!

Även kb888111, som rekommenderade av si3erra!

Inget hjälpte.

Antagligen ngt HW fel, hörlurarna funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanför tangentbordet är en av HPs vackert blått lysande, tryck knappslist placerad, motsvarande en kontrollpanel för en CD spelare,

där finns volymkontroll och "mute" knapp, men för att få dessa att reagera krävs ett visst "fysiskt" tryck, hela knapplisten sviktar under fingertoppen!

Mjukvarumässigt reagerar datorn som den ska, ljud på/av indikeras i volymkontrollen, via högtalarikonen, också höj/sänk volym funkar, och detta kan upplevas

via headsetet!

Kastar in handduken tror jag eller laptopen i spisen, för det är ju kallt ute!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad jag nu antagligen behöver är en Windows XP Home edition CD, "på norska" :rolleyes:

Min gode vän och dator ägare insiterar på att jag ska blåsa denna dator ren och sen nyinstallera hela, jaja!

Han har fått berättat från en datorbutik att detta skulle kunna vara ett sätt att få igen högtalarfunktionen, jag är tveksam!

Ett annat sätt från samma källa var att sätt upp ytterligare ett användarkonto, ännu mera tveksam!

Om detta vore en kund, då hade han rätt!

Någon med lite djupare XP kunskap, ge ngt tips i saken!

Case Closed!!!

Köper ett par billiga MP3 högtalare o kopplar i headsetutgången!!!

SKÖNT!!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...