Gå till innehåll

Bildöverföring till projektor/HDTV


g_man

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har problem med att föra över bild från min laptop till min (HD)TV. Väljer man att stänga datorskärmen och bara visa "projektorbilden" fungerar upplösningen (1980) utmärkt, men om man vill spegla går det inte alls; TV:n kan bara använda 1366p och det laggar och hackar. Varför kan inte Windows hitta två skärmar och individualisera upplösningen?

Jag har uppdaterat samtliga grafikrelkaterade drivrutiner och har installerat alla uppdateringar.

Min utrustning: Win7, Intel Core i5, Radeon HD5650

Om man inte kan spegla blir det svårt att hålla PP-presentationer, bl.a!

Tacksam för hjälp!

Redigerad av g_man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men kan man se samma innehåll på skärmarna då?

Sorry, jag missuppfattade din fråga. Jag tror inte det går, men ett förslag jag sett är att använda Ultramon för hantera olika inställningar för speglade skärmar.

Du kan testa programmet gratis. http://www.realtimesoft.com/ultramon/

UltraMon offers a very flexible software mirroring solution:

  • mirror to one or more monitors
  • mirror only a single application, part of the desktop, or the area around the mouse pointer
  • zoom the mirror image or flip it horizontally and/or vertically
  • the source monitor can run at a higher resolution than the mirror monitor
  • pause mirroring (freezes the current image on the mirror monitor)
  • use hotkeys to start/stop/pause mirroring
  • source and mirror monitors can be driven by different video cards

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har problem med att föra över bild från min laptop till min (HD)TV. Väljer man att stänga datorskärmen och bara visa "projektorbilden" fungerar upplösningen (1980) utmärkt, men om man vill spegla går det inte alls; TV:n kan bara använda 1366p och det laggar och hackar. Varför kan inte Windows hitta två skärmar och individualisera upplösningen?

Om jag går in på "Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Bildskärm\Skärmupplösning" så får jag en skärmbild enligt bild nedan:

post-1361-1268069326,45_thumb.jpg

Om jag längst ner (Flera bilskärmar) väljer "Spegla" i rullningslisten så får jag upp samma bild på båda skärmarna.

Får maxupplösning på båda skärmarna, dvs 1680x1050 och 1440x900 utan något specialprogram. Har ej provat med att köra mot Tv eller annan bildvisningspryl.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag längst ner (Flera bilskärmar) väljer "Spegla" i rullningslisten så får jag upp samma bild på båda skärmarna.

Får maxupplösning på båda skärmarna, dvs 1680x1050 och 1440x900 utan något specialprogram. Har ej provat med att köra mot Tv eller annan bildvisningspryl.

Kan du visa samma klipp när du ställt in Spegla för flera bildskärmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får samma och kan inte ändra. Nvidias panel visar att upplösningen har satts till minsta gemensamma nämnare. 1280x800 + 1920x1080 blir då 1280x720 för båda.

Jag har grafikkort ATI Radeon 4650. Det är lustigt det inte fungerar för G_man för han har också ATI-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vilken anslutning använder ni båda till den externa skärmen, VGA, DVI, HDMI?

Fredde, har du laptop eller desktop? Desktop gissar jag och det kan vara skillnaden, med avseende på grafikkortet menar jag.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken anslutning använder ni båda till den externa skärmen, VGA, DVI, HDMI?

Fredde, har du laptop eller desktop? Desktop gissar jag och det kan vara skillnaden.

Det är VGA på den externa och DVI på den andra. Har kört samma från kompis Laptop och då TV som extern skärm. Spegling fungerar inte på min egen laptop (ganska gammal(4-5 år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är VGA på den externa och DVI på den andra. Har kört samma från kompis Laptop och då TV som extern skärm. Spegling fungerar inte på min egen laptop (ganska gammal(4-5 år).

Jag kör HDMI. Talade med datortillverkaren i dag. De menade att det kan vara en Win. 7-uppdatering som spökar. Problemet skulle då vara att Win. 7 genom ett energisparprogram avvaktiverar grafikkortet och använder processorns inbyggda grafik. Datortillverkaren kunde dock inte svara på hur man får datorn att inse att man vill använda sitt grafikkort. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du HDMI så är det ditt Radeon som står för grafiken så att det skulle vara i strömsparläge/avaktiverat är inte sannolikt.

Har du testat UltraMon som jag skrev om tidigare?

Skall snarast testköra UltraMon (tack för tipset!!), men är helt klart besviken över att Win 7 av sig självt inte kan hantera detta. Har tidigare alltid kört desktop och kanske inte vant mig vid laptopens begränsningar ... Men man kan ju åtminstone flytta på den ganska enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...