wiibox360 Posted March 22, 2010 Share Posted March 22, 2010 Hej! Jag har ett nätverk bestående av en Qnap 219P, en Macbook Pro med OS X och en PC med Windows 7. Qnapen visar svenska tecken, likaså Macen och även Win 7 maskinen via SMB. MEN, när jag ansluter till Qnapen med Win 7 datorn via NFS så får jag inte Å,Ä och Ö, dessa ersätts av diverse konstiga tecken. Qnapen är inställd med teckenkodning Western Europe/Latin 1. I Windows 7 har jag skapat ett kommandoscript som startar via Autostart och monterar NFS utdelningen. Men jag har ingen möjlighet att välja teckenkodning WE/Latin1 i options där, finns bara lite asiatiska språk. Någon som vet hur jag kan få svenska tecken i Windows 7 i NFS utdelade mappar? Kan ju köra SMB i värsta fall, men upplever ganska stor hastighetsskillnad mellan SMB och NFS... Testade att ställa om Qnapen till Unicode, men då fu--ade de svenska tecknen också upp sig. Unicode stödjer inte heller svenska tecken eller? Skall jag döpa om mapparna till namn utan svenska tecken först, sedan ställa om till Unicode, och därefter döpa om mapparna till namn med svenska tecken igen? Något geni som kan hjälpa mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts