Gå till innehåll

Svenska tecken med NFS (Win 7)


Recommended Posts

Hej!

Jag har ett nätverk bestående av en Qnap 219P, en Macbook Pro med OS X och en PC med Windows 7.

Qnapen visar svenska tecken, likaså Macen och även Win 7 maskinen via SMB.

MEN, när jag ansluter till Qnapen med Win 7 datorn via NFS så får jag inte Å,Ä och Ö, dessa ersätts av diverse konstiga tecken.

Qnapen är inställd med teckenkodning Western Europe/Latin 1. I Windows 7 har jag skapat ett kommandoscript som startar via Autostart och monterar NFS utdelningen. Men jag har ingen möjlighet att välja teckenkodning WE/Latin1 i options där, finns bara lite asiatiska språk.

Någon som vet hur jag kan få svenska tecken i Windows 7 i NFS utdelade mappar? Kan ju köra SMB i värsta fall, men upplever ganska stor hastighetsskillnad mellan SMB och NFS...

Testade att ställa om Qnapen till Unicode, men då fu--ade de svenska tecknen också upp sig. Unicode stödjer inte heller svenska tecken eller? Skall jag döpa om mapparna till namn utan svenska tecken först, sedan ställa om till Unicode, och därefter döpa om mapparna till namn med svenska tecken igen?

Något geni som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...