kattis Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 När jag loggar ut och stänger av min dator så tar det ungefär 5-15 minuter så startar den ingång automatiskt. Vad är det för fel? Är nybörjare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Hej Det låter kul...titeln alltså, Till ditt problem, jag tror att det har att göra med ACPI. Först, vilket moderkort, bios etc har du? Vissa moderkort har möjligheten att "Resume from hibernation or standby" med en timer, gå till BIOS och titta i dina inställningar för ACPI. Vi får leta mer när jag vet svaret på frågan jag ställde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted January 13, 2006 Author Share Posted January 13, 2006 Hej Moderkortet är: Asus P5GDC-Delux ATX s775. Jag vet inte vad BIOS är för något och hur jag gör. Kanske kan få en lättvindig förklaring. Tack för du tar dig tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 När du startar datorn, så står det "Press DEL to enter BIOS setup". Tryck på del (Delete) knappen när datorn startar så kommer du in i BIOS. När du är där, välj menyn "Power", där inne ska du se ett alternativ som heter "APM Configuration", under den menyn finns ett alternativ som heter "Power On By RTC Alarm", som betyder att starta datorn med hjälp av datorns klocka, den ska stå på "Disable". Om du inte vill ha möjligheten att starta datorn på andra sätt än startknappen så sätt alla "Power On..." alternativ till Disable. Om detta inte hjälper, gå in i bios igen och tryck på alternativet "Load Default settings" i Exit menyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted January 13, 2006 Author Share Posted January 13, 2006 "Om du inte vill ha möjligheten att starta datorn på andra sätt än startknappen så sätt alla "Power On..." alternativ till Disable. Om detta inte hjälper, gå in i bios igen och tryck på alternativet "Load Default settings" i Exit menyn" Jag har kommit hit men fattar inte vad jag ska sätta Power on. Har bara det alternativet till den första raden där det står: "Restore on AC Power Lost". Bakom de andra raderna går det bara ändra Disable till Enable. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Då är det ok. Prova med att ställa in default värde i exit menyn, för att se om det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted January 13, 2006 Author Share Posted January 13, 2006 Ska det stå Power on bakom "Restore on AC Power Lost". Det står Power off bakom det nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Det går bra att ha det så som det är, då stannar bara datorn om strömmen går...men kommer tillbaka. Vill du att den ska starta själv får du byta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted January 13, 2006 Author Share Posted January 13, 2006 Jag fattar inte riktigt vad du menar du menar med strömmen om att start själv eller inte . Jag ändrade den till on nu men den körde igång efter fem minuter igen. Under Exit står det: Exit & Save changes Exit & Discard changes Discard Changes Load Setup Defaults Det går ju inte gå in och ändra något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Först trycker du på Load Setup Defaults sedan på Exit & Save changes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts