Tyler Durden Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Hej. första inlägget av mig! Jag undrar om det är möjligt att dela ut en mapp som bara vissa personer kommer åt?Om någon försöker gå in i en mapp tex "filmer" så ska det komma upp en ruta som frågar efter "Användarnamn" och "Lösenord"? Går det att ställa in i Windows eller behöver jag något program? OS: Windows server 2008 R2 Tack på förhand ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Kanske denna guide från Microsoft kan ge dig ett svar! På engelska, dokument för nedladdning! http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2 Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyler Durden Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Tack, men tyvärr vart jag inte så mycket klokare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 (edited) Hej. första inlägget av mig! Jag undrar om det är möjligt att dela ut en mapp som bara vissa personer kommer åt?Om någon försöker gå in i en mapp tex "filmer" så ska det komma upp en ruta som frågar efter "Användarnamn" och "Lösenord"? Går det att ställa in i Windows eller behöver jag något program? OS: Windows server 2008 R2 Tack på förhand ! 1) Ja 2) Nej 3) Ja/Nej För att svara på dina tre frågor... (Har inte tillgång till w2k8 R2 så vissa benämningar kan vara fel) 1) - Skapa ett eller flera unika konton för de som ska ha åtkomst - Högerklicka på mappen och välj Properties och sen fliken Security - Ta bort "Users" - Lägg till de konton som du vill ska ha behörighet attt komma åt mappen. Default får de bara läsrättigheter så vill du att de ska kunna skriva i mappen får du kryssa i det. 2) - Nej det kommer inte upp någon ruta när man klickar på mappen. Antingen har man behörighet eller så har man det inte. I såfall kommer en ruta "Access denied" Edited March 29, 2010 by odenxt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyler Durden Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 Okej vi säger att jag gör ett konto som heter "share" på Servern. Sen delar jag ut mappen "Dokument" på servern och kontot "share" med read/write rättigheter. Sen tar jag min laptop och vill komma åt mappen \\server\dokument. Jag undrar hur tex min laptop ska veta att den ska använda sig utav konto "share"? Hoppas någon förstår va jag menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Du skriver (vid en cmd-prompt): net use x: \\server\dokument /user:server\share X: kan bytas mot valfri bokstav. För bästa och säkraste resultat bör kontot ha ett lösenord. Då skriver du: net use x: \\server\dokument %password% /user:server\share Detta kommer att ge dig en nätdisk X: /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyler Durden Posted March 31, 2010 Author Share Posted March 31, 2010 Du skriver (vid en cmd-prompt): net use x: \\server\dokument /user:server\share X: kan bytas mot valfri bokstav. För bästa och säkraste resultat bör kontot ha ett lösenord. Då skriver du: net use x: \\server\dokument %password% /user:server\share Detta kommer att ge dig en nätdisk X: /G Tack så mycket! Nu förstår jag hur det funkar, tacktack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts